Smäller/klonkar när jag bromsar, sedan vibrerar bromsskivan. 940 Turbo

Wheel_Spin
12 september 2015 · 245 Inlägg

Tjena, har en 940 LTT. När jag trycker på bromspedalen så smäller det till/klonkar och sedan vibrerar bromsskivan och sen hörs ett skrapande ljud när pedalen är nedtryckt.

Är det beläggen eller kärvande bromsok tro?

Senast redigerat av Wheel_Spin (12 september 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2015 · 26 149 Inlägg

När bytte du belägg sist?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Wheel_Spin
12 september 2015 · 245 Inlägg

Precis köpt bilen, bak vet jag inte när de är bytta. Men Det låter som beläggen eller?

Mack Forum- och sitemoderator
12 september 2015 · 26 149 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Precis köpt bilen, bak vet jag inte när de är bytta. Men Det låter som beläggen eller?

Jag är ingen expert på området men i min värld så låter beläggen som det logiska problemet i den här frågan.
Är ju annars inte så jobbigt att kolla upp.
Är dom hela och fina så är det ju bara att jobba vidare med problemlösningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
_Thor_
12 september 2015 · 512 Inlägg

Det låter ju som att det är metall mot metall. Är bromsklossarna helt bortslitna så händer det. =/

Maxen Teknisk
13 september 2015 · 328 Inlägg

Smäller det till vid inbromsning är åtdragningen av hjulmuttrarna det första jag skulle kontrollera.
Men huruvida hjulen sitter löst eller inte märker du givetvis när du kollar beläggen.

Skulle i vilket fall som helst inte rekommendera att köra mera med bilen innan du hittat vad som är orsaken till missljudet.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 september 2015 · 14 055 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Precis köpt bilen, bak vet jag inte när de är bytta. Men Det låter som beläggen eller?

Plocka av hjulen och titta!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Wheel_Spin
20 september 2015 · 245 Inlägg

Beläggen i bak bytte ja, provkörde. Ljudet fanns kvar. Fram var skit fina. Gissa vad som var fel?

Jo, hela jävla vänster bromsok i fram satt löst i infästningen. Den sista dagen jag bestämde mig för att sluta köra var ju när jag började höra detta så pass högt som jag faktiskt gjorde, vilket kanske var andra dagen efter ljudet uppstått. Den dagen hörde jag något jävla liv där nere och det visade sig att den övre infästningsskruven på oket hade gängat ur sig själv så oket vinklat sig neråt, nedre infästningsskruven var därmed påväg den också. Den kunde jag gänga ur för hand igår. Tur i oturen så att säga, tur att jag kom på det här och slutade köra omgående, innan hela jävla oket knullat sönder hela halva skivan o hela upphängningen i 150 blås så bilen fått obalans så min familj hade fått stå vid min gravsten i förtid.

Oket sitter nu åtspännt och missljuden är borta.

Så tänk på detta när ni hör något som smäller vid inbromsning, kontrollera okens bultar först, innan en enda jävla meter till körs!!!

Senast redigerat av Wheel_Spin (20 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang