Styrväxel Audi 100???

jaka54
24 augusti 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Brorsan fick nedslag på besiktningen att hjulen/ratten inte gick tillbaka till neutralläge på sin Audi 100 Avant Turbo -91 (C3 modellen).
Vi misstänkte styrväxeln och tog bort den i helgen. styrväxeln var skitig inne i röret (som täcktes av gummibälgen) och efter rengöring med lacknafta och tryckluft gick den lätt och fint så vi ska prova med att sätta dit styrväxeln nästa helg. Ska säga att styrväxeln inte läcker och att allt annat med hjulupphängningen (P-ändar och spindelled) går lätt och fint.

Nu till frågan!
På styrväxelhuset (där rattstången går in i styrväxeln) siter en justeringsskruv  så att man kan justera hur trögt ratten ska kännas eller rättare sagt hur trögt kuggstången ska löpa i styrväxelröret. Jag har både studerat bilder i Haynesboken, Bentelyboken (som är mycket utförligare än Haynes) och bilder på nätet hur justeringsmekanismen ser ut innuti.
Justerskruven har ingen som helst kontakt med något mekaniskt inne i huset så hur kan man justera något då?? Det enda jag kan komma på är att skruven reglerar trycket som hydraulvätskan utövar på underliggande plattor som i sin tur trycker på kuggstången. ..
Någon som vet hur justeringsmekanismen verkligen fungerar på Audi?

jaka54
25 augusti 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Så här ser styrväxeln ut. Pilen visar var justerskruven sitter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c5636c89deb275d0dd97d84d6fdabcc8.jpg
Audi 100 styrväxel

te_wik Forummoderator
2 september 2015 · 12 813 Inlägg

Tror inte det är tanken att man skall justera dessa alls. Dålig återgång kan bero på något så enkelt som dålig hjulinställning eller kärvande fjäderbenslager, om nu inte returslangen från styrväxeln är igen, men då borde styrningen kännas "svampig", precis som med bromspedalen om systemet innehåller luft.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jaka54
3 september 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Framvagnsinställningen verkar bra , ingen snedslitning av däcken alls och fjäderbenslagren verkar också gå lätt . lika lått som på min egen Audi 100 -89.

Justerskruven finns där för att man ska kunna justera trögheten i styrningen, både Haynesboken och den mycket mer utförliga "Bentely-boken"  säger det. Nu är vi inte ute efter att justera styrväxel i första hand utan vi/jag är bara nyfiken på Hur justeringsmekanismen fungerar! wink

När vi tog bort styrväxeln var den ganska skitig inne i röret där kolvstången är lagrad ( i nylonklackar) vilket orsakade att allt löpte trögt. Efter rengöring med lacknafta och renblåsning med tryckluft och slutligen inoljning med PTFE olja löpte allt mycket lättare...

Efter sju sorger och åtta bedrövelser fick vi slutligen tillbaka styrväxeln i bilen! Trångt som f.. var det!
På lördag ska vi montera tillbaka hydrauloljebehålaren, fylla på olja och pröva om styrningen har blivit bättre.

Senast redigerat av jaka54 (3 september 2015)

jaka54
5 september 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Phu! Efter mycket lirkande och donande fick vi äntligen tillbaka styrväxeln efter att vi gjort ren den och fettat in sprialdrevet i styrväxeln (naturligtvis har vi fyllt på ny hydraulvätska från VAG, 1 liter); men... det är ingen skillnad mot förut!!! Man märker inte att det skulle vara någon skillnad från att man vrider på ratten med tändningen avslagen och till att man har motorn igång. Och vi har luftat systemet!
På min egen Audi 100 Avant 2,0E -89 så märker man direkt att styrningen går lätt när man startat motorn.

Då återstår...Kan det vara hydraulpumpen som inte levererar tillräckligt med tryck...eller är det styrväxelns kolv som läcker (oljan passerar förbi utan att trycka fram kolven vilket får till följd att kuggstången inte påverkas)
Vad tror ni??

jaka54
8 september 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Enligt "Bentely-boken" (700sidor fabriks info om Audi 100/200 fram till -91) ska en ok pump lämna mellan 145 och 165 bar.
Köpte 250bars manometer på Swedol (217:-)och fick mätaren monterad på en gammal högtrycksslang (från Audi 100 ) av killarna på Swedol i Upplands Väsby och när vi sedan mätte lämnade pumpen 145bar.
Då återstår styrväxeln... Någon som renoverat kolven i en sådan någon gång? Kan väl bara vara kolven som läcker eller??

jaka54
20 september 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Då tog vi bort styrväxeln för tredje gången, den här gången genom högra hjulhuset som det står i Haynesboken och Bentely-boken. Lite lättare än genom vänster hjulhus som vi gjort de tidigare gångerna.
Brorsan åkte till Enköpingsskroten i veckan där det står fem stycken Audi 100 (90 och 91:or) och tog loss en styrväxel från en 2,3lit Avant från -90. Pris 400:-.
Den styrväxeln funkade perfekt när vi prövade den i dag! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang