Blanda Nokian vinterdäck

Haas
11 september 2015 · 385 Inlägg

Någon som har koll på om det är stor skillnad i egenskaper mellan Nokian hakka 5 och hakka 7?
Tänkte om man kunde blanda dom utan att bilen blir helt hopplös.
Då menar jag att man har tex 5:orna fram och 7:orna bak.

..och ja, jag vet att man helst ska ha likadana däck runt om, speciellt vinterdäck. Men hakka 5 är inte allt för lätta att hitta.

zzr94092
11 september 2015 · 4 385 Inlägg

ska absolut funka med det du menar..

Timol
11 september 2015 · 358 Inlägg

Inga problem att köra med både och, annars kan du skaffa dig ett par nya nordman 5 då det i grunden är samma däck som Hakkapeliitta 5.

Cupra_
11 september 2015 ·

Timol skrev:
Inga problem att köra med både och, annars kan du skaffa dig ett par nya nordman 5 då det i grunden är samma däck som Hakkapeliitta 5.

Precis min tanke också.. Och som sagt, så länge du sätter t.ex 7 i bak och 5 i fram så är det lugnt. Sen är ju 7 ett modernare, bättre däck, så skaffa två såna annars då?

Haas
12 september 2015 · 385 Inlägg

Helst vill jag ju såklart ha 5:or runt om. Men problemet är att jag bara hittat ett företag som säljer dessa i den dimension jag ska ha, och leveransen ifrån Nokia är tydligen försenad.

Har nämligen hört att 7:orna ska vara ganska så mycket mjukare än 5:orna. Där av min fråga.

Nya däck runt om är inte ett alternativ då dom andra däcken är näst intill nya.

Knugcab
12 september 2015 · 5 111 Inlägg

Funkar, för du tänker ju självklart köra samma däcktyp på samma axel. Att blanda på höger och vänster sida på samma axel är inte så lyckat däremot. Sedan är det väl inte säkert att det är optimalt, men det lär funka helt utmärkt för vardagstrafik.

Om du har en tvåhjulsdriven bil. Många 4wd-system är känsliga för att blanda olika slitna däck, så då bör du byta alla.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Haas
13 september 2015 · 385 Inlägg

Självklart byter man ju axelvis.
Hmm..kanske ska prova 7:orna iaf. Slutpriset på dom blir tom billigare än 5:orna.

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 september 2015 · 10 427 Inlägg

Haas skrev:
Självklart byter man ju axelvis.
Hmm..kanske ska prova 7:orna iaf. Slutpriset på dom blir tom billigare än 5:orna.

Kanske lika bra att kirra 8:orna och sedan komplettera med ett par nya till nästa säsong? wink

Haas
22 september 2015 · 385 Inlägg

Har faktiskt hittat ett par 8:or till bra pris. Kanske lika bra att köra på dom?
Men kanske blir ännu större skillnad mellan dom och 5:orna?

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 september 2015 · 10 427 Inlägg

Haas skrev:
Har faktiskt hittat ett par 8:or till bra pris. Kanske lika bra att köra på dom?
Men kanske blir ännu större skillnad mellan dom och 5:orna?

Jag hade nog gjort det istället smile Själv har jag kirrat 2st Continental ContiIceContact som ska köras med 2st Michelin X-Ice North (1), har dock inte testat att använda olika vinterdäck/hjulaxel men en säsong borde man överleva wink Köper du 8:or så blir det ju smidigare att byta ut 5:orna senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang