Någon som svarvar Bromsskivor på plats?

danielizaxon
25 september 2015 · 39 Inlägg

Jag var här idag.
Kanon bra och humana priser. Rekomenderas verkligen http://www.onm.nu/motorsport/

Subaru legacy GT "klöppen" (1999)
Mitsubishi outlander turbo "glidarnn" (2006)
dawwe ...has left the building...
25 september 2015 · 4 474 Inlägg

mb_pucken skrev:
En främre halvsliten skiva som är några millimeter från slitagegränsen

Que...Normalt så anses en skiva vara "slut" efter ett slitage på ca 2mm! Exempel BMW: ny 32mm, slut vid 30.4, ny 28mm slut vid 26.4mm, ny 20mm slut vid 18.4 mm...Ser ni mönstret, max 1.6mm slitage. MEN om man svarvar bort slitkanten när skivan nåt minsta rek tjocklek enligt BMW så kan man i regel åka tryggt o säkert till skivan slitits ytterligare 1.6-2 mm, men där är gränsen definitivt nådd. Kan inte tänka mig att det finns helt vanliga bilar där skivan får slitas ner uppåt 5-6 mm, tippar på att de flesta tillverkare anger nånstans kring 2mm som gräns.

Gällande svarvning är min åsikt den att köpa nytt. Nya OK skivor på ebay till en random bil finns i regel för 50€ inkl nya belägg. Skall man svarva en skiva kostar det iaf 100kr/st om det är billigt, vissa tar uppåt 300 kr/skiva. O glöm inte att en svarvad skiva skall ha helt nya belägg, o då var vi där igen, det blir bättre o billigare att köpa nytt....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang