Trasig gänga i hjulnavet

jaka54
26 september 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vi upptäckte att brorsans Audi 100 Turbo som köptes förra året hade en trasig gänga i vänster baknav (en av fem hjulbultar var bara silikonlimmad på plats...).

Hellre än att byta navet (över 2000:- på VAG, men naturligtvis billigare på e Bay) så funderar vi på att sätta i en nya gänga, ex helicoil.
Vad säger ni om det? Finns det någon firma som kan borra och sätta dit en 14mm helicoil?

Senast redigerat av jaka54 (26 september 2015)

dawwe ...has left the building...
26 september 2015 · 4 474 Inlägg

Inte Helicoil...Wurth TimeSert is tha shit. Finns på ebay, men kostar klart mer än Helicoil, å andra sidan mycket bättre...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jaka54
26 september 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jo! men finns det någon firma som kan fixat!?

dawwe ...has left the building...
26 september 2015 · 4 474 Inlägg

Det finns det säkert, men det vanligast är nog att man "Helicoilar". Det finns naturligtvis mängder med TimeSert kopior, bland annat på Bilema (14*1.25 Tändstiftsgänga, hjulbultar är väl 14*1.5mm en rätt ovanlig insatsgänga...)
Jag skulle löst detta utan att blanda in nån verkstad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang