Audi A3 1.6 dricker mycket olja

SilverFang Avstängd
7 januari 2014 · 82 Inlägg

Hej,

Har en Audi A3 1.6 2006 (ej diesel), som dricker för mycket olja tycker jag
jämfört med andra bilen jag har  A6 1.8 1999.

Använder Mekonomen Longlife A/V/S/S, helsyntet 5W-3 till A3'an, är det någon som vet vad det kan bero på ??
Kör ungefär lika många mil/år.
A6 använder Mekonomen Premium Synthetic, helsyntet 5W-40.

Tacksam för all svar

zekezeke Vila i frid, pappa..
7 januari 2014 · 517 Inlägg

Vad är mycket för dig då? Audibilar drar ganska mycket olja, speciellt när dem går på longlife service.
Tror 0,5l/100mil eller om det är 1L/100m är helt OK enligt Audi och boken. Men jag kan ha fel, då det är en relativt ny bil..
men som sagt, hur mycket är mycket? Det kan ju lika gärna vara läckage nånstans..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
it_mutt Avstängd
7 januari 2014 · 10 388 Inlägg

zekezeke skrev:
Vad är mycket för dig då? Audibilar drar ganska mycket olja, speciellt när dem går på longlife service.
Tror 0,5l/100mil eller om det är 1L/100m är helt OK enligt Audi och boken. Men jag kan ha fel, då det är en relativt ny bil..
men som sagt, hur mycket är mycket? Det kan ju lika gärna vara läckage nånstans..

1l/100m är lite väl mycket wink

Men båda angivelserna finns;  ½l/100mil och 1l/100mil, varierar lite beroende på årsmodell.

Men precis som du skriver är ju frågan vad "mycket olja" innebär enligt TS.

Senast redigerat av it_mutt (7 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zekezeke Vila i frid, pappa..
7 januari 2014 · 517 Inlägg

it_mutt skrev:

zekezeke skrev:
Vad är mycket för dig då? Audibilar drar ganska mycket olja, speciellt när dem går på longlife service.
Tror 0,5l/100mil eller om det är 1L/100m är helt OK enligt Audi och boken. Men jag kan ha fel, då det är en relativt ny bil..
men som sagt, hur mycket är mycket? Det kan ju lika gärna vara läckage nånstans..

1l/100m är lite väl mycket wink

Men båda angivelserna finns;  ½l/100mil och 1l/100mil, varierar lite beroende på årsmodell.

Men precis som du skriver är ju frågan vad "mycket olja" innebär enligt TS.

Forskade lite nu och det verkar som att alla Audibilar innan år 2000 kunde gå 1l/100mil och alla bilar efter skall gå 0,5l. smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
SilverFang Avstängd
7 januari 2014 · 82 Inlägg

Inget läckage är det iaf.
0,5l / 100mil, kanske det stämmer då eftersom jag fyller på nån liter på ett år och kör ca 1200mil.
Men ska fylla på och nollställa mätaren så kanske jag får lite mer info...

Tack för svaren, återkommer...

zekezeke Vila i frid, pappa..
7 januari 2014 · 517 Inlägg

SilverFang skrev:
Inget läckage är det iaf.
0,5l / 100mil, kanske det stämmer då eftersom jag fyller på nån liter på ett år och kör ca 1200mil.
Men ska fylla på och nollställa mätaren så kanske jag får lite mer info...

Tack för svaren, återkommer...

Verkar godtagligt om du frågar mig.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Mack855
7 januari 2014 · 1 354 Inlägg

Som sagt så är det, enligt Audi själva när man pratar med dom så får dom dra ännu mera olja än ni skrivit. Upp till 4 liter på 100 (beroende på motor). Min gamla A3 drog också i runda slängar samma mängd (hade en 08) och den gick inte ens på longlife. Den var servad varje år sen den togs i bruk med allt ifrån 500-1500 mils intervaller.

zekezeke Vila i frid, pappa..
7 januari 2014 · 517 Inlägg

Mack855 skrev:
Som sagt så är det, enligt Audi själva när man pratar med dom så får dom dra ännu mera olja än ni skrivit. Upp till 4 liter på 100 (beroende på motor). Min gamla A3 drog också i runda slängar samma mängd (hade en 08) och den gick inte ens på longlife. Den var servad varje år sen den togs i bruk med allt ifrån 500-1500 mils intervaller.

Herrejävlar upp till 4 liter?! Vet du vilka motorer?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Presidento Of World
7 januari 2014 · 3 324 Inlägg

zekezeke skrev:

Mack855 skrev:
Som sagt så är det, enligt Audi själva när man pratar med dom så får dom dra ännu mera olja än ni skrivit. Upp till 4 liter på 100 (beroende på motor). Min gamla A3 drog också i runda slängar samma mängd (hade en 08) och den gick inte ens på longlife. Den var servad varje år sen den togs i bruk med allt ifrån 500-1500 mils intervaller.

Herrejävlar upp till 4 liter?! Vet du vilka motorer?

min audi varnade för lågt oljenivå efter 150mil då var den precis servad två dagar tidigare med 6,5liter olja.. .

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mack855
7 januari 2014 · 1 354 Inlägg

zekezeke skrev:

Mack855 skrev:
Som sagt så är det, enligt Audi själva när man pratar med dom så får dom dra ännu mera olja än ni skrivit. Upp till 4 liter på 100 (beroende på motor). Min gamla A3 drog också i runda slängar samma mängd (hade en 08) och den gick inte ens på longlife. Den var servad varje år sen den togs i bruk med allt ifrån 500-1500 mils intervaller.

Herrejävlar upp till 4 liter?! Vet du vilka motorer?

Är väl i första hand bilarna med överladd som drar dom mängderna olja, har också kliat mig i huvet och sagt "hur faa.." Drar en sugis så mycket olja på få mil så är något fel. Men med andra ord gissar jag på 1.8T och 2.0T beror på hur du kör också, enligt Audi själva.

Mack855
7 januari 2014 · 1 354 Inlägg

zekezeke skrev:

Mack855 skrev:
Som sagt så är det, enligt Audi själva när man pratar med dom så får dom dra ännu mera olja än ni skrivit. Upp till 4 liter på 100 (beroende på motor). Min gamla A3 drog också i runda slängar samma mängd (hade en 08) och den gick inte ens på longlife. Den var servad varje år sen den togs i bruk med allt ifrån 500-1500 mils intervaller.

Herrejävlar upp till 4 liter?! Vet du vilka motorer?

Sen så får man ju se över hur ofta man får fylla på, polarens föräldrar hade en A3a 1.8T dom fyllde på olja en gång i veckan utan att bry sig, sen visade det sig att motorn var skit och bara vad att byta ut tongue som tur var för deras skull gick det på nybilsgarantin.

michieff ljudfantast
28 september 2015 · 1 372 Inlägg

Samma problem här och likadan motor och bil. Antar att det är normalt. Fick tjutande lampa i somras och fyllde då på 0.5 lit som det står i instrboken. Men nu har lampan tjutit igen och det står att longlife-garantin är röjd om man fyller i mer än 0.5 lit så det blir oljebyte på kärran i helgen.

it_mutt Avstängd
28 september 2015 · 10 388 Inlägg

michieff skrev:
Samma problem här och likadan motor och bil. Antar att det är normalt. Fick tjutande lampa i somras och fyllde då på 0.5 lit som det står i instrboken. Men nu har lampan tjutit igen och det står att longlife-garantin är röjd om man fyller i mer än 0.5 lit så det blir oljebyte på kärran i helgen.

Det intressanta är väl dock vad den rullat "sen i somras". Är det 20 mil, ptja, då är det ju illa. Har den rullat 1000 mil, så; grattis wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SilverFang Avstängd
10 augusti 2016 · 82 Inlägg

Väcker tråden igen.
Bytte olja och oljefilter för 1 mån sen, har knappt kört 200 mil och har redan fyllt på en dunke till.
Lämnade in den på verkstan men de kunde inte hitta felet, utan bad mig göra en kontroll/diagnos hos Audi för att hitta felet.

Någon som vet vad en kontroll hos Audi kostar?

Tack på förhand

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2016 · 14 041 Inlägg

SilverFang skrev:
Väcker tråden igen.
Bytte olja och oljefilter för 1 mån sen, har knappt kört 200 mil och har redan fyllt på en dunke till.
Lämnade in den på verkstan men de kunde inte hitta felet, utan bad mig göra en kontroll/diagnos hos Audi för att hitta felet.

Någon som vet vad en kontroll hos Audi kostar?

Tack på förhand

Ring och fråga så får du rätt pris på en gång!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2016 · 17 466 Inlägg

På tal om vag och deras brister... Hur i hela friden kan de bygga motorer som gurglar i sig sådana mängder?

Lär aldrig köpa en audi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
10 augusti 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
På tal om vag och deras brister... Hur i hela friden kan de bygga motorer som gurglar i sig sådana mängder?

Lär aldrig köpa en audi.

Jag vet varför:

http://www.dvdtalk.com/reviews/images/r … 5928_7.jpg

it_mutt Avstängd
10 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
På tal om vag och deras brister... Hur i hela friden kan de bygga motorer som gurglar i sig sådana mängder?

Lär aldrig köpa en audi.

Och om du inte finner Evildans svar helt givande så är anledningen; lågfriktionsmotorer.

Sen är det inte direkt så att alla gör det. En del fungerar alldeles ypperligt och drar inte mer olja än "man kan förvänta sig". Å andra sidan finns det ju motorer (inte som i "modeller" utan som i "exemplar av modellerna") som kompenserar med råge för detta.

Det VAG gör (för detta är ingalunda specifikt för Audi då VAGfamiljen delar mycket, däribland motorer) när detta inträffar är helt enkelt att göra motorn mindre lågfriktion...ig. Genom att byta kolvringar och lite annat bös.

Har man tur tar VAG på sig det, efter 50-11 oljeförbrukningstest.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
11 augusti 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är när man läser sånt här man är glad man har en 27 år gammal Audi 100 Avant 2,0E (34500mil) som inte drar någon olja alls (byter varje år efter ca 1000mil).

Senast redigerat av jaka54 (11 augusti 2016)

Evildan
11 augusti 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Det är när man läser sånt här man är glad man har en 27 år gammal Audi 100 Avant 2,0E (34500mil) som inte drar någon olja alls (byter varje år efter ca 1000mil).

Din TT då?
Den motorn är ju en av dom som älskar olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang