Kommer ej kraftig bas från min kove audio xs15d2.

valstadkillen
26 september 2015 · 1 523 Inlägg

har en kove audio xs15d2 på mitt b2 mono mkii.. har en låda på 123 liter netto avstämd 35 hz. man hör basen men den överflöder ej mitt framsystem. frågat om det kommer ändra sig sjukt mkt om ja kortar min port så lådan blir 126 liter netto avstämd 40 hz?

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg
valstadkillen
26 september 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:
Haha, ja du borde ha köpt denna http://www.kove.de/index.php?module=pro … 3531ba39f1

vrf ska ja köpa denna?

Peugeot 207 (2006)
Fjong
27 september 2015 · 1 494 Inlägg

Snacka med nån som är bra på att rita lådor.

Nausea Avstängd
27 september 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:
Haha, ja du borde ha köpt denna http://www.kove.de/index.php?module=pro … 3531ba39f1

vrf ska ja köpa denna?

För att den är boooombastic!

valstadkillen
27 september 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:
Haha, ja du borde ha köpt denna http://www.kove.de/index.php?module=pro … 3531ba39f1

vrf ska ja köpa denna?

För att den är boooombastic!

rolig du e då....

Senast redigerat av valstadkillen (27 september 2015)

Peugeot 207 (2006)
Putteliten
27 september 2015 · 9 075 Inlägg

Eftersom att du har en bas fram också så kan det ju va så att dom tar ut varandra....

valstadkillen
28 september 2015 · 1 523 Inlägg

Putteliten skrev:
Eftersom att du har en bas fram också så kan det ju va så att dom tar ut varandra....

nja de kommer bas.. men är ej nöjd med själva trycket.. tror mer på att ja måste höja avstämningen

Peugeot 207 (2006)
Fjong
28 september 2015 · 1 494 Inlägg

valstadkillen skrev:

Putteliten skrev:
Eftersom att du har en bas fram också så kan det ju va så att dom tar ut varandra....

nja de kommer bas.. men är ej nöjd med själva trycket.. tror mer på att ja måste höja avstämningen

Spela inte med två olika basar samtidigt, har du front sub så stäng av den när du lirar med den i skuffen tongue Men som sagt, snacka med någon som är riktigt grym på att rita och bygga lådor så får du säkert bra tips.

valstadkillen
29 september 2015 · 1 523 Inlägg

Fjong skrev:

valstadkillen skrev:

Putteliten skrev:
Eftersom att du har en bas fram också så kan det ju va så att dom tar ut varandra....

nja de kommer bas.. men är ej nöjd med själva trycket.. tror mer på att ja måste höja avstämningen

Spela inte med två olika basar samtidigt, har du front sub så stäng av den när du lirar med den i skuffen tongue Men som sagt, snacka med någon som är riktigt grym på att rita och bygga lådor så får du säkert bra tips.

har bastryck. men inte tillräckligt.. ä mer de djupa tonerna.. drf ja ska höja avstämning.. ingen ustläckning. basarna spelar ej i samma frekvenser ens

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
29 september 2015 · 598 Inlägg

Har du tidskomp? Du säger att de inte spelar samma frekvens men är de bara lite ur fas pga skillnader i avstånd får det ändå samma effekt som när de spelar 180 grader ur fas. Jag lyssnade och skruvade tills jag fick subben att stämma med midbasen. Nu hänger den med midbasen, något många skrattar åt för de spelar ju inte ens samma frekvens! Jag litar mer på mitt gehör än okunniga människor. Jag delar f ö midbasen vid 80 hz hp och subben vid 40 hz lp. Ändå fick jag skruva för att få de i fas.

Senast redigerat av Nausea (29 september 2015)

Nausea Avstängd
29 september 2015 · 598 Inlägg

Jag kanske bör förklara fenomenet. Ett instrument som spelar musik återger inte en enda ton, en enda frekvens utan består alltid av en transient (anslag), grundton, över- och undertoner. Det är vad som ger olika instrument, som alla kan spela samma frekvenser (toner), sitt unika ljud. Därför måste sub och midbas (och alla andra högtalare) vara i fas, annars hänger inte subben med midbasen. Jag upplevde det som att midbasen var snabbare och subben inte hängde med och aldrig lyckades återge basen korrekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang