MB billåda i lätt lastbil

svenneduva
26 september 2015 · 6 Inlägg

Goddagens.

Jag har en MB 307D som har lite rasslig låda. Jag tänkte på sikt stoppa i en bättre motor och har funderat på att ta med lådan också istället för att bygga adapter osv. Kardanaxeln är redan uppgraderad och kommer från en Sprinter. Är alla MB-lådorna lika bombsäkra? Det är ju många som åker med rejäla diesellok på standardlådor.
Jag tänkte mig att ta en 5-cyl diesel och låda från en W124 eller W201, har inte skapat mig en uppfattning än om vad jag ska leta efter men att ta allt från samma bil underlättar om jag behöver reservdelar i framtiden.

Vad tror ni som kör MB, är lådorna på exempelvis W124/201 något att köra på? Folk kör ju som sagt rejält trimmat, 170 på Autobahn eller över hela landet med hästsläp.
Skulle vara trevligt att ta en OM602 och en nyare 6 vxl, har läst att det ska passa ihop men vet inte om det stämmer (kanske man skulle ta svänghjulet från motorn med 6-petaren?). Fast jag håller mig som sagt gärna till samma bil för framtida ras... smile

Knugcab
26 september 2015 · 5 111 Inlägg

Finns ju annars nyare MB 310D som har OM602 i samma kaross, en sådan låda borde ju definitivt fungera i din, fast det är ju klart, är det som i äldre MB-bussar så får du ju ingen överväxel då utan skillnaden på 4- och 5-petarna i dem är att ettan på 5-petaren är en extra låg krypväxel och 2-5 är som 1-4 på 4-petaren.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
svenneduva
26 september 2015 · 6 Inlägg

Vissa av de nyare 309/310-lådorna har 0,8 men de flesta har 1:1 som högsta. Jag har en fempetare nu och den har låg etta. Skulle gärna ta en nyare låda från en buss men de är ofta överprisade eller långkörda. Det är betydligt lättare att hitta en motor och låda från en personbil som har gått färre mil, ibland till samma pris som en busslåda.

Knugcab
26 september 2015 · 5 111 Inlägg

Jo, om du nu sällan kör med tyngre lass kan ju en överväxel komma väl till pass, det varvar ju grönjävulskt i de där bussarna original i landsvägsfart..

Tyvärr vet jag inte hur passformen är i en buss för en personbilslåda, hålla borde den göra, hör sällan någon som rasat en låda i en MB med original motor och vettig körning, visst är bussen tyngre men då är ju frågan vad du skall göra också, full last och stort boggiesläp bakom, eller oftast tom? En buss utan lass kan ändå inte vara så mycket tyngre än en 124-kombi med fullt lass och släp bakom, skulle mer tippa på tvärt om, och då fins ju ofta marginaler också.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
svenneduva
26 september 2015 · 6 Inlägg

Alltså, det spelar nog ingen roll om det är last eller inte (klart jag har last, det är en lastbil). Originalmotorn är inte direkt ett monster och det går ändå att hålla lite tempo motorväg. Det varvar som sagt skiten ur motorn och bakaxeln är rena traktorutväxlingen. Så jag tror att en låda till en OM602/603 håller för betydligt mer moment än vad som används för att flytta flodhästen. Däremot kommer det att vara ett högre konstant belastningsmoment och det kan döda lådan. Jag har en känsla att en sån låda kommer att hålla med tanke på vad de utsätts för, men innan jag sätter igång så skulle det vara bra med lite feedback från någon som har koll på MB-lådorna.

Knugcab
27 september 2015 · 5 111 Inlägg

Ja jag skulle nog kört på om jag varit du, om det inte fungerar så får du väl helt enkelt bita ihop och skaffa en nyare 310-låda, den borde ju hålla då den är byggd för ändamålet. Dessutom gissar jag att det suttit en OM616 med tanke på att det är en 307D, och att bakaxeln är växlad därefter, dvs. förmodligen numreriskt högre än en 309D med OM617, och 602an är starkare och borde orka med överväxeln utan problem även med ganska tunga lass.

Problemet är nog det att det inte är så många som provat kombinationen i sig och kan ge ett definitivt svar på om det fungerar bra, men jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle göra det egentligen....

Senast redigerat av Volvo544special65 (27 september 2015)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
svenneduva
30 september 2015 · 6 Inlägg

Jag har hittat en snubbe i Tyskland som har gjort samma sak fast i en Geländewagen (de har samma traktorlåda original) och han verkar vara nöjd än så länge. Lådorna i E190 16V verkar vara specade att klara 720 Nm så det är väl själva faen om det inte håller. smile
Det lite märkliga är att busslådan (711.110) är "bara" specad till 180 Nm men ändå har den raka drev på lägsta växlarna. Inte konstigt att den väsnas...

Knugcab
30 september 2015 · 5 111 Inlägg

Jo fast 190E 16V har en helt egen låda, en Getrag (med ettan nedåt), så du kan inte jämföra dessa med en vanlig 190-låda.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
svenneduva
30 september 2015 · 6 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jo fast 190E 16V har en helt egen låda, en Getrag (med ettan nedåt), så du kan inte jämföra dessa med en vanlig 190-låda.

Jag vet det där, och bussen har samma mönster. Får jag tag i en så köper kag den. Inte konstigare än så.
Men exempelvis 411-lådan tar mycket vrid så det spelar nog ingen roll vad jag får tag i.

EDIT: Tysken har nu kört 7000 mil med en box specad för 280 Nm så jag kör på och rasar det så sätter jag i en annan!

Senast redigerat av svenneduva (30 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang