Uppgradering ljud i Bmw e91

lassealle
26 september 2015 · 10 Inlägg

Tjenare, köpt mig en BMW E91-07 och tänkte uppgradera ljudet i den för en lagom peng.

Det första jag märkte med ljudet var att basarna väldigt lätt slår igenom, diskanten saknas och att det är lite osynkat ljud i bilen.

Vill iallafall hålla mig till detta:

* Inga ytliga ändringar i bilen. Den skall alltså se ut som den gjorde innan.

* Självklart basar som inte slår igenom lika lätt.

* Försöka synka ljudet bättre, vet ej om det behövs ett slutsteg för detta.

* Fixa list för diskant till framdörrarna om det finns till rimligt pris.

* Byta ut mellanregister om det behövs efter att man puttat in diskanter.

* Helst ingen baslåda eller liknande i bagaget utan så cleant som möjligt.

Det hade även vart skönt om någon kunnig kunde gett lite "instruktioner" om vart/hur man ska ta elen osvosv.
Är okunnig inom detta men är elektriker från grunden så tycker inte det borde vara några problem smile

Tack på förhand!!

viccoA
27 september 2015 · 3 109 Inlägg

Tidskompenserande huvudenhet, slutsteg (med minst 4 kanaler, beroende på hur många högtalare du har orginal) samt utbyte av samtliga högtalarelement är ett bra grundrecept. Se även över hur högtalarnas kaviteter ser ut, bygg nya lådor integrerade på plats eller dämpa med matta är en enkel lösning. Saknar du fortfarande trevlig botten när ovanstående är klart kan man addera ett rejält baselement nerfällt i reservhjulsbaljan så ser fortfarande bilen väldigt original ut inredningsmässigt och lastar som från fabrik.

lassealle
27 september 2015 · 10 Inlägg

viccoA skrev:
Tidskompenserande huvudenhet, slutsteg (med minst 4 kanaler, beroende på hur många högtalare du har orginal) samt utbyte av samtliga högtalarelement är ett bra grundrecept. Se även över hur högtalarnas kaviteter ser ut, bygg nya lådor integrerade på plats eller dämpa med matta är en enkel lösning. Saknar du fortfarande trevlig botten när ovanstående är klart kan man addera ett rejält baselement nerfällt i reservhjulsbaljan så ser fortfarande bilen väldigt original ut inredningsmässigt och lastar som från fabrik.

Tack så mycket! har du något tips på var man kan få tag på billigt sådant?
Har 4x 4''(en i varje dörr) och 2x 8''(under förarstolarna)

Vart tar man elen till slutsteget osv? Behöver lite tips på hur man skall gå till väga smile

AreeZ Golf mk3 LOUD
27 september 2015 · 515 Inlägg

Jag har bytt till ett kit från Gladen i min BMW e87  vilket är samma uppbyggnad på högtalarna mm...
Vilket galet lyft i ljud, stampar på så jävla bra och låter riktigt snyggt.

Syns inget utöver original men låter galet bra.

Vart i landet bor du ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
lassealle
1 oktober 2015 · 10 Inlägg

AreeZ skrev:
Jag har bytt till ett kit från Gladen i min BMW e87  vilket är samma uppbyggnad på högtalarna mm...
Vilket galet lyft i ljud, stampar på så jävla bra och låter riktigt snyggt.

Syns inget utöver original men låter galet bra.

Vart i landet bor du ?

Lät otroligt intressant!! Bor i Göteborg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang