Dum A/C i Volvo 740 (Löst?)

kpt-skaegg
1 oktober 2015 · 1 Inlägg

Hej all lyckliga själar!

Nu är det så här: Jag har en 745-92 med enkel a/c, dvs inte ACC. Gas finns i systemet i rätt mängd, lågtrycksgivaren på torkfiltret fungerar, givarna i kondensorn fungerar, kompressorn fungerar när jag lägger ström direkt på magnetkopplingen och det blir kallt och mysigt i bilen. Men... Lägger jag INTE direktström på kopplingen är a/c`n tvärdöd!sad Någon som vet var tempgivaren till kylelementet sitter? Nån som har tips och kanske känner igen problemet? Tilläggas kan att när jag la +ström på den grön/röda kabeln vid kontrollpanelen (den som styr tillslaget av magnetkopplingen) gick kompressorn men konstant, dvs den slog ej ifrån när kylan var tillräcklig utan tuffade på så att isbjörnar skulle ha trivts i bilen... Bilen i fråga är utrustad med automatlåda, finns det någon koppling mellan kick-downfunktionen och kompressor som kan ha låst sig?

Mvh
Kpt-skaegg

Sådärja... Efter studerande av elscheman och mätning/felsökning av systemet hittade jag följande: A/C och insprutning pratar med varandra, bilen måste ju ha en chans att klara en omkörning med a/c inkopplad. Felet jag hittade var en dålig lödning i kretskortet som resulterade i att kompressorn endast gick när jag manipulerade reläet som lödningen tillhörde. Om detta var allt återstår att se när jag fått tag i en ny reglagepanel.
Någon som har en panel till övers för bil med A/C, dvs inte ECC/ACC?

Senast redigerat av kpt-skaegg (4 oktober 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang