Köpråd: Skoda Octavia RS -15

Norsehawk
30 september 2015 · 4 Inlägg

Hej!

Jag står nu inför ett val angående den nya Octavian RS (bensinaren). Har läst mycket och ska provköra den denna vecka, men jag vill gärna ha lite hjälp och allmän råd ifrån er som har den eller som har kört den. Valet står mellan en manuell, som är billigare, och en med DSG6. Jag har läst lite runt på bland annat hos vissa välkända biltidningar om att Octavia RS med DSG6 skulle kännas "klumpig" och "seg", men är det något att oroa sig över? Stämmer det? Jag har testat Seat Leon Cupra ST och den var helt underbar med DSG6, var helt underbar att köra! Visst, den har ju också betydligt starkare motor. Men om man bortsett från motoreffekten, är det någon skillnad? Blir den segare eller kanske rappare i till exempel 0-100? Och har det tre lägen så som till exempel Leon Cupra ST har, så man kan välja sin körstil och anpassa automatlådan? Eller är manuella växellådan att rekommendera? Vissa har också påpekat att chassit inte är så jättegrym jämfört med Cupran, men jag vet inte. Cupran hade en suverän väghållning, men så har den dessvärre inte ett lika suveränt pris. Det är lite väl lätt att skena iväg över 300k med lite extra tillbehör... hmm

Jag tackar så hemskt mycket för era råd/tips. Jag vill gärna veta hur jag ska göra så jag kan bestämma mig. Som sagt, har inte bestämt mig än om hur jag ska göra men jag vill inte köpa en bil med en växellåda som jag kommer ångra mig i flera år framöver.

Mvh,
N

Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2015 · 4 628 Inlägg

Personligen gillar jag RS mer med manuell faktiskt. Känns mer sport, o lådan är väldigt följsam och smidig att växla, så jag tror inte du skulle tycka illa om den.
DSG är dock skönt om du kör mkt i stan, men den känns faktiskt inte lika sportig. Seg tycker jag inte jag kan minnas att det har känts när jag kört dem.
Tycker chassit räcker till gott o väl för den effekt bilen har.
Gällande driving mode så är det tillval, men om du väljer det (tror det kostar typ 1400kr eller så) så kan du ställa in en del parametrar själv.

Bästa valet gör du om du provkör bägge växellådsvarianter! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Norsehawk
30 september 2015 · 4 Inlägg

Cuefa skrev:
Personligen gillar jag RS mer med manuell faktiskt. Känns mer sport, o lådan är väldigt följsam och smidig att växla, så jag tror inte du skulle tycka illa om den.
DSG är dock skönt om du kör mkt i stan, men den känns faktiskt inte lika sportig. Seg tycker jag inte jag kan minnas att det har känts när jag kört dem.
Tycker chassit räcker till gott o väl för den effekt bilen har.
Gällande driving mode så är det tillval, men om du väljer det (tror det kostar typ 1400kr eller så) så kan du ställa in en del parametrar själv.

Bästa valet gör du om du provkör bägge växellådsvarianter! smile

Jo, men problemet är att den andra (med manuell) ligger vid Stockholm så jag kan inte testa den bara hux-flux. Kan å kan, men då måste jag ta en dag ledigt från jobbet å det kan jag inte på ett bra tag. Brittiska Autoexpress har skrivit att de väljer hellre den manuella: http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octa … -hatchback

Och jag är inne faktiskt på samma spår som du, att jag vill ha helt enkelt känslan av att kunna få växla själv. Har den samma val som Cupra att man kan växla mellan tre olika körstilar? Funderar på en ny Cupra men andrahandsvärdet på Seat är inte bra, speciellt inte på en sånn bil som Cupra som efter två år faller rejält i pris. Skoda har lite bättre har jag läst.

Seth
30 september 2015 · 3 354 Inlägg

Fick ha den manuella versionen i 2 dagar och jag gillade den Dock fick jag ont i vaderna efter stolen. Fast det beror nog på att jag inte justerade in den ordentligt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Cuefa Ain't no place like home...
2 oktober 2015 · 4 628 Inlägg

Med Drive select har du val på 3 olika körstilar samt en egenkomponerad variant om jag inte missminner mig. Kan dubbelkolla det.

Skodas andrahandsvärde (speciellt på RS modellerna) står sig definitivt bättre än SEATs, fast egentligen på lite oklara grunder. Kvalitetsmässigt bygger de ju på samma bitar, även om den ena byggs i Tjeckien, o den andra i Spanien.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang