Bromsslang Volvo V40

Asa_Nisse
28 september 2015 · 25 Inlägg

Hi all! big_smile

Är det någon som vet ett bra knäp för att hitta en dålig BROMSSLANG som inte har
några yttre skador.

Bromsen tar långt ner, har bytat hyvudbromscylinder, bytat all olja, systemet luftades med vaccum sug.

I början är det ett glapp på 6cm i övrigt tar bromsarna bra, har varit så sen bilen in köptes.
Det ända jag kan tänka mig att det är en bromsslang som sviktar men vilken?
Trampar man riktigt hårt går ABS:en in så den verkar vara ok.

Ska man hålla nere bromsen och mäta slangens diameter kan det vara något?
Tacksam för ett bra svar!

Asa_Nisse
29 september 2015 · 25 Inlägg

Med en fet plånbok går allt att köpa!

Lite väl häftigt med 1000:-/st att sätta på old v40

Diio
29 september 2015 · 570 Inlägg

Asa_Nisse skrev:
Med en fet plånbok går allt att köpa!

Lite väl häftigt med 1000:-/st att sätta på old v40

så klart alla 4 för det priset smile dvs 250 kr st

Jag har dessa och det blir en grym skillnad på bromsen!

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
JBeam
29 september 2015 · 201 Inlägg

Diio skrev:

Asa_Nisse skrev:
Med en fet plånbok går allt att köpa!

Lite väl häftigt med 1000:-/st att sätta på old v40

så klart alla 4 för det priset smile dvs 250 kr st

Jag har dessa och det blir en grym skillnad på bromsen!

Dessa är nästan ett måste på x40 smile

Muttley
29 september 2015 ·

Finns från129-139 kr på biltema. Byt ut alla. Inte värt att lägga mer pengar på en gammal v40.

torsen
29 september 2015 · 7 230 Inlägg

Asa_Nisse skrev:
Är det någon som vet ett bra knep för att hitta en dålig BROMSSLANG som inte har
några yttre skador.

Om corden i bromsslangen försvagats med åren är det mycket svårt att upptäcka vid en okulärbesiktning.
Låt någon annan trampa hårt växelvis på bromspedalen och känn på slangarna om de sväller någonstans så att ett cordbrott medför en "bula".
Ha gärna motorn gående på tomgång så får du servohjälp.
I bl a Eskilstuna finns ett företag som heter Industripartner som tillverkar alla typer av hydraulslangar.
Företaget finns säkert på flera orter.
Har låtit Industripartner tillverka stålomspunna bromsslangar till såväl MC som till bilar som jag höjt i fjädringen.
Tag med den eller de defekta slangarna så du får rätt längd och nipplar.
Tillverkas snabbt medans du väntar.
Betydligt billigare än att beställa från någon "mellanhand".

smile

Asa_Nisse
29 september 2015 · 25 Inlägg

Ska prova med bromslangs tryck testet, återkommer.

joH900
29 september 2015 · 414 Inlägg

Jag antar att du vid det här laget har gått igenom typ allt, men skriver lite tips ändå om du skulle ha missat något.

Skivor och belägg är i bra skick eller? Tunna skivor i kombination med tunna belägg kan göra att pedalen tar längre ner än vad den borde göra.
Inget bromsok som kärvar?
Inget läckage på något bromsok, luftnippel eller skarv? Små läckage som knappt går hitta kan göra "kul" saker.

Sjunker pedalen om du håller konstant tryck på den? Testa både med motor igång och motor av (med och utan servoverkan)

Vissa bilar kan vara jävliga och lufta om det blir luftfickor i ABS ventilblocket, vissa bilar kan (t ex vissa VAG) kräva att man ställer ventilblocket i serviceläge med diagnostikverktyg för att få ur all luft.

Senast redigerat av joH900 (29 september 2015)

Asa_Nisse
1 oktober 2015 · 25 Inlägg

joH900 skrev:
Jag antar att du vid det här laget har gått igenom typ allt, men skriver lite tips ändå om du skulle ha missat något.

Skivor och belägg är i bra skick eller? Tunna skivor i kombination med tunna belägg kan göra att pedalen tar längre ner än vad den borde göra.
Inget bromsok som kärvar?
Inget läckage på något bromsok, luftnippel eller skarv? Små läckage som knappt går hitta kan göra "kul" saker.

Sjunker pedalen om du håller konstant tryck på den? Testa både med motor igång och motor av (med och utan servoverkan)

Vissa bilar kan vara jävliga och lufta om det blir luftfickor i ABS ventilblocket, vissa bilar kan (t ex vissa VAG) kräva att man ställer ventilblocket i serviceläge med diagnostikverktyg för att få ur all luft.

Har nu bytt fram bromsslangarna luftat som en galning och det blev sämre, läste att med ABS ska tändningen/motorn vara i gång får ta och prova detta, har aldrig tidigare med ABS, att man ska ha tändningen på eller motor.

engolf
1 oktober 2015 · 3 235 Inlägg

Hur luftar du, suger ut bromsvätska med vakuum, eller pumpar med pedalen?

Asa_Nisse
1 oktober 2015 · 25 Inlägg

engolf skrev:
Hur luftar du, suger ut bromsvätska med vakuum, eller pumpar med pedalen?

Provat både och...Nya tag i morgon..

torsen
1 oktober 2015 · 7 230 Inlägg

Hade problem med en bil då jag medelst pumpmetoden bytt bromsvätska.
Fick förmodligen luft i ABS-blockets ledning till höger framhjul.
Försökte med trycksättning på behållaren, men det lyckades inte.
En kompis med egen bilverkstad hjälpte mig via sugmetoden att få ut luften.

wink

joH900
2 oktober 2015 · 414 Inlägg

När jag luftat vissa bilar med ABS, främst bak, så har jag fått pumpa lite på pedalen för att den skall orka suga ur all luft bak.

Om jag har en dålig bromsluftare eller om det beror på att nån ventil inte öppnar vet jag inte, men 3-4 tramp på pedalen gör susen samtidigt som vacuumsugen är inkopplad.

zzr94092
2 oktober 2015 · 4 384 Inlägg

sitter dt någon lastkännande ventil på bakaxeln på en X40?

Diio
2 oktober 2015 · 570 Inlägg

zzr94092 skrev:
sitter dt någon lastkännande ventil på bakaxeln på en X40?

nej , dock sitter det en nivågivare för xenon på de modeller som har det.

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Asa_Nisse
2 oktober 2015 · 25 Inlägg

joH900 skrev:
När jag luftat vissa bilar med ABS, främst bak, så har jag fått pumpa lite på pedalen för att den skall orka suga ur all luft bak.

Om jag har en dålig bromsluftare eller om det beror på att nån ventil inte öppnar vet jag inte, men 3-4 tramp på pedalen gör susen samtidigt som vacuumsugen är inkopplad.

Har inga läckor, nu har jag luftat igen med motor gånde, tömt på varje hjul 2Dl, luftat ABS:en, luftat HuvudC. ingen förbättring, nä nu börjar jag bli trött på detta så min slutsatts är att vacuumklockan är kass, har kollat ventilen som sitter på V.klockan, hel, har även ett visslande ljud när jag gasar = följer gasen, är det hål i vacummklockan kan jag tänka mig att det blir ett visslande, har aldrig varit med om en trasig V.klocka och hur den uppförsig när den är trasig/läcker men skulle tänka mig att bromsen tar långt ner!?

Är det någon som vet angående vacuumklocka? roll

Diio
2 oktober 2015 · 570 Inlägg

om du inte har vakum så ska du inte få bromshjälp av servo dvs du får en broms som en gammal gammal bil... men den ska inte sjunka för det.

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Asa_Nisse
2 oktober 2015 · 25 Inlägg

Diio skrev:
om du inte har vakum så ska du inte få bromshjälp av servo dvs du får en broms som en gammal gammal bil... men den ska inte sjunka för det.

Tycker det är skumt när jag luftar med motorn igång är den hård(stängt nippeln), går ner c:a 1-2cm och blir stum men stänger jag av motorn är jag tillbaka med att den sjunker till nästan i botten, Efter ny start av motor.
Man får huvudvärk, 1.5liter har gått igenom systemet, luft, knappast?

En sak till som jag upptäckte va att när jag höll bromsen nere och slog på tändningen sjönk den lite för att sjunka lite till när motorn startar, släpper jag upp bromsen och trycker en gång till åker den ner. Skumt?mad

Har laggt upp en schema på bromsservon, finns i min fotoalbum, länk nedan.
Detalj nummer 33, vad gör den ?

http://www.garaget.org/Asa_Nisse

Senast redigerat av Asa_Nisse (2 oktober 2015)

Asa_Nisse
5 oktober 2015 · 25 Inlägg

Hi! smile


Nu är det fixat, har hittat felet, ett kasst broms ok som nu är bytad, nu funkar det som det ska.cool

Tack för era förslag!wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang