Är detta åretruntdäck?

Low
27 september 2015 · 3 306 Inlägg

Hej !Är detta åretruntdäck?

Står m+s och detta


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-bd40e92f242fb63e63e449dcc7bf33f1.jpg

Vet att åretruntdäck är värdelösa men vill bara veta smile

Low
27 september 2015 · 3 306 Inlägg

Mew skrev:
Ms-däck är året runt-däck, ja. smile

Vad jag har förstått om det står ms såär det inte automatiskt åretruntdäck men hur avgör man det?

Evildan
27 september 2015 ·
Mew
27 september 2015 · 2 157 Inlägg

Low skrev:

Mew skrev:
Ms-däck är året runt-däck, ja. smile

Vad jag har förstått om det står ms såär det inte automatiskt åretruntdäck men hur avgör man det?

Är där en alptopp eller snöflinga, som det är på dina däck, och det står m+s, är det ett året runt-däck vad jag har förstått.

Low
27 september 2015 · 3 306 Inlägg

Mew skrev:

Low skrev:

Mew skrev:
Ms-däck är året runt-däck, ja. smile

Vad jag har förstått om det står ms såär det inte automatiskt åretruntdäck men hur avgör man det?

Är där en alptopp eller snöflinga, som det är på dina däck, och det står m+s, är det ett året runt-däck vad jag har förstått.

Det är ju kanon så fall smile då kan man flytta på bilen eller köra en sväng på vintern och lufta omdet blir skaplig väglag.

Evildan
27 september 2015 ·

Läs länken så behöver ni inte gissa mer.
Där listas samtliga däck som är godkända för vinterbruk i skandinavien.

SkyCandy1 Meldem
27 september 2015 · 117 Inlägg

MS betyder att de är godkända vinterdäck. Har de inga dubbar så får man köra med dem på sommaren också, men det blir inte automatiskt "åretruntdäck" 

Man ser på däckmönstret, om det är sajpningar i kombination med vanlig slityta så är det oftast riktiga åretruntdäck

http://image.delti.com/tyre-pictures/10 … lus_WM.jpg

it_mutt Avstängd
27 september 2015 · 10 388 Inlägg

JensDavid skrev:
MS betyder att de är godkända vinterdäck. Har de inga dubbar så får man köra med dem på sommaren också, men det blir inte automatiskt "åretruntdäck" 

Man ser på däckmönstret, om det är sajpningar i kombination med vanlig slityta så är det oftast riktiga åretruntdäck

http://image.delti.com/tyre-pictures/10 … lus_WM.jpg

Det är just det som är problemet; MS innebär -inte- per automatik att ett par däck är godkända vinterdäck.

Därav att Evildans länk är galet bra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Stefan7neson
28 september 2015 · 394 Inlägg

JensDavid skrev:

it_mutt skrev:

JensDavid skrev:
MS betyder att de är godkända vinterdäck. Har de inga dubbar så får man köra med dem på sommaren också, men det blir inte automatiskt "åretruntdäck" 

Man ser på däckmönstret, om det är sajpningar i kombination med vanlig slityta så är det oftast riktiga åretruntdäck

http://image.delti.com/tyre-pictures/10 … lus_WM.jpg

Det är just det som är problemet; MS innebär -inte- per automatik att ett par däck är godkända vinterdäck.

Därav att Evildans länk är galet bra.

Vad har du fått det ifrån? Här skriver Transportstyrelsen att vinterdäck har märkningen MS: 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … interdack/

M+S eller ms eller m-s betyder inte per automatik mudd and snow, det betyder på många fabrikat mudd and sand, vilket ju inte har med vinterväglag att göra. Så absolut är länken bra.

ekelund88
28 september 2015 · 2 656 Inlägg

Stefan7neson skrev:

JensDavid skrev:

it_mutt skrev:

Det är just det som är problemet; MS innebär -inte- per automatik att ett par däck är godkända vinterdäck.

Därav att Evildans länk är galet bra.

Vad har du fått det ifrån? Här skriver Transportstyrelsen att vinterdäck har märkningen MS: 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … interdack/

M+S eller ms eller m-s betyder inte per automatik mudd and snow, det betyder på många fabrikat mudd and sand, vilket ju inte har med vinterväglag att göra. Så absolut är länken bra.

precis , jeepar lev vanligen med mudd and sand däck , såleddes teräng/sommardäck smile

SkyCandy1 Meldem
28 september 2015 · 117 Inlägg

Ja kom på det efter jag skrev, men i nio fall av tio är det ju så

it_mutt Avstängd
28 september 2015 · 10 388 Inlägg

JensDavid skrev:
Ja kom på det efter jag skrev, men i nio fall av tio är det ju så

9/10 innebär då precis som jag skrev att det inte per automatik är godkänt som vinterdäck. Det kan ju ses som rimligt att anta att det är så, men då det inte är säkert så är det bra att det finns en lista att ta en titt i.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
28 september 2015 · 2 751 Inlägg

Skillnad på året runt och året runt.
De flesta odubbade kan man köra med året runt, men de är inte året runt däck per definition.
Finns specifika året runt däck som skall ha bra prestanda under sommaren samt acceptabel funktion under vintern.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
3milius
1 oktober 2015 · 296 Inlägg

Evildan skrev:
http://stro.se/

Ja.
STRO har den slutgiltiga listan på vilka däck som är godkända att framföras på vinterväglag i landet Sverige.
Inget annat godtas, glöm era M&S, däck som ser "vintriga" ut, däckmönster som liknar snöflingor och allt fan vad det nu är, det är INTE, jag repeterar, INTE automatiskt godkända vinterdäck i SVERIGE.

Har du däck utan dubbar som du vill köra på vintern, kolla listan först.

Mina Maxxis 155/80-13" med vit rand som jag hade på Chevan var också "M&S",
jävlar så hala de var med bärighet på 460kg när bilen vägde 1900kg,
på blöt asfalt, under sommaren, stretchade på 13x7" fälgar med ET-70 ungefär.

Mud and snow kan betyda att det är godkänt på dessa väglag i Spanien, eller i Kalifornien kanske.
Men i landet Sverige så går vi efter listan som STRO tagit fram.

Att man sen kanske skulle vilja ringa och be dem plocka bort en del däck från listan hjälper ju inte heller.
Sunfull till exempel, som är en regummering gjord på Sunny-stommar. Kopior av ett kina-däck alltså roll

Sedan så hävdar jag personligen att det existerar inga året-runt däck överhuvudtaget.
Inget däck i hela världen är varken lämpligt eller utvecklat för att åka året runt med.
Bara dåliga kompromisser som görs av snåla och trafikfarliga människor smile

Christian S
2 oktober 2015 · 4 816 Inlägg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
3milius
2 oktober 2015 · 296 Inlägg

Japp, det mesta mekogubben sade gäller, men han glömde nämna att när det gäller vinterdäck så betyder däck-klassningen absolut ingenting, den är än så länge bara anpassad för sommardäck.

Ska du välja vinterdäck, titta inte ens på klassningen, den måste sitta där enligt lag men den har inget med snö att göra, så det är ifall du vill köra med dina vinterdäck på sommaren, vilket du absolut inte ska.

Low
2 oktober 2015 · 3 306 Inlägg

Hej. Mina däck är sommar däck. Samma mönster som vanliga.

Nu har jag fått svar på mina frågor.

Tack alla ich mekonommen videon var suverän!!

3milius
2 oktober 2015 · 296 Inlägg

Ingen fara, glad att man kan vara till hjälp.

Sprid nu ordet till alla du känner om att en snöflinga och/eller "M&S" märkning inte har någon som helst betydelse huruvida det är godkänt som vinterdäck i Sverige eller inte, allt för få verkar inse att transportstyrelsen är domare i fallet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang