Budgetvinterdäck eller märkesdäck

dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Haha...Du undkom o tillskriver detta de fantastiska Michelin däcken, när du i själva verket mycket väl hade bara behövt svänga undan lite lätt med nya budget däck...Min poäng är att vi kommer aldrig få reda på hur det hade gått "om jag hade...", vi vet bara hur det gick med de givna förutsättningarna, ändrar man en parameter kan utfallet bli helt annorlunda, till det bättre eller det sämre. Det jag menar är, att vi som förespråkar budgetdäck gör det för att vår erfarenhet är att de duger utmärkt, vi har ju aldrig krockat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ok.Det ligger en hund begraven nånstans:). Däck är lite av färskvara, 16 år gamla hårda vinterdäck är inte vad jag skulle sätta på min bil. Apropå bra skick, min ena bil har 10 år gamla däck med 6mm mönster. De lär vara rätt hårda trots att det är ett rimligt fabrikat. Så man kan inte bara gå på mönsterdjup.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

Vet inte hur du menar just nu, bottom line, Champiro sög metervis med snase.
Asgamla Michelin gjorde inte det på samma bil under samma förutsättningar (Samma väg till och från jobbet)
Möjligtvis att snön hade olika densitet och så vidare. Men ett däck ska inte vara märkbart sämre än ett minst 10 år äldre däck, inte ifall det påstås vara likvärdigt iallafall.

Krockat har jag gjort en gång, på sommaren. En lätt touch. Någon annan som tvärnitade för osynligt hinder.
Åka av gör man nästan varje vinter dock,
testar man inte var gränserna går så vet man inte vart de sitter sägs det wink

Har tillochmed bildbevis. Detta var också gamla däck, dock rätt slitna, och Yokohama.
För övrigt var det som synes rätt mycket torr asfalt så det bidrar inte till diskussionen,
men nu vet du iallafall att jag åker av wink

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/182615_1571370240384_4119494_n.jpg?oh=8d401fd6f4e292e9279e65810eeed82f&oe=56A119CB

Muttley
4 oktober 2015 ·

baltis skrev:

KALL3 skrev:
Hej! Jag ska köpa vinterdäck till mina 17" fälgar.

Funderar på att köpa budget däck så som Nankang SV-1 Nordic compound.
Det lockar när ett Nankang däck kostar ca 750kr och ett Michelin kostar ca 1550kr. Alltså dubbelt så mycket. Är det då dubbelt så bra och säkert?

Jag har läst att vinterdäck som Nankang gjort innan inte varit speciellt bra jämfört med Nokian ,Michelin ,Goodyear mfl. Men jag hittar inget på just Nankang SV-1 Nordic compound som är gjort för nordiska klimatet. Dom däcken från Nankang som är testade innan har varit vanliga europa vinterdäck.

Min fråga är hur mycket det skiljer dom åt. Då vill jag gärna ha svar ifrån någon som har egna erfarenheter av budget däck och andra märkesdäck.

Sen har jag en till fråga angående däck dimensioner. Jag tror att det bästa vore för min lilla s40 som väger 1400kg att ha 205/45-17. Men har sett ett par begagnade däck med fälg som är 215/45-17. Dom är 20mm som blir skillanden på båda däcken. Gör det mycket med spårning och liknade på min bil eller är det inget jag behöver tänka på.

Med vänlig hälsning kalle lol

Dubbelt så bra? Ne du kommer inte stanna på 30 meter istället för 60...
Men är det värt pengarna? JA VERKLIGEN!
Dom som säger annat har aldrig riktigt provat på skillnaden.

Läs däcktester och skaffa dig en egen uppfattning, 90% av dom som köpt nankang och andra billiga vinterdäck kommer säga att dom funkar alldeles utmärkt osv, dom vill ju inte erkänna att dom e snåla och har gjort en jävligt kass affär.

Jag är både snål och tycker jag gjorde en jävligt bra affär med nankang wink

dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Öh...Du körde alltså av typ inne i "stan" på till en till synes rak torr väg? De kallar jag inte en avkörning i dess rätta bemärkelse utan ren klantighet/lek. O att en slöförti sladdar av vägen på vintern nån gång är ju default. Ska man testa gränserna på riktigt så skall man "köra som vanligt" men snabbare, säg ta den där kurvan i 65-70 som du normalt tar i 50 knyck på vintern...Det är att testa gränserna, inte att leka o provocera fram kast med bakvagnen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Öh...Du körde alltså av typ inne i "stan" på till en till synes rak torr väg? De kallar jag inte en avkörning i dess rätta bemärkelse utan ren klantighet/lek. O att en slöförti sladdar av vägen på vintern nån gång är ju default. Ska man testa gränserna på riktigt så skall man "köra som vanligt" men snabbare, säg ta den där kurvan i 65-70 som du normalt tar i 50 knyck på vintern...Det är att testa gränserna, inte att leka o provocera fram kast med bakvagnen.

Nu blir jag tvungen att ifrågasätta din läskunnighet.
Jag skrev nämligen klart och tydligt att det inte bidrar till just den här diskussionen,
utan var ett bevis på att jag inte alltid stannar kvar på vägen i alla lägen.

Jag började kana upp på snöhögen vid lyktstolpen i bilden ungefär. Kom från korsningen långt därborta.

För övrigt också en 5 år sedan nånting.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang