Bilen vibrerar i hastigheter mellan 70-120! HJÄLP!

Timpelajnen
3 oktober 2015 · 24 Inlägg

Hej alla!

Införskaffade mig en Volvo V70R -99 för ca en månad sen och har börjat strula lite nu...

Körde på motorvägen härom dagen, låt i ca 120/kmh och det vibrerar något fruktanstvärt i hela bilen, känns i ratten, gaspedalen, passagerar sätet vibrerade/skakade till och med! yikes

I början var det bara vibriationer i ratten men nu känns det verkligen i hela bilen när man kör, känns som det kommer från höger bak.

Förra veckan körde jag en sväng in till "stan" och då började ABS & Antispinn lampan lysa när jag skulle köra ut från parkeringen men slocknade sen efter att jag startat bilen igen men nu idag lyser den igen.

Upplevs ibland med som att den är rätt stum i fjädringen fast att det är orginal & OKAPATDE fjädrar.. vet ej om det beror på att jag kör med 19" fälgar med 35" profil.. ingen aning...

Kollat runt lite på google och fått lite olika förslag som tex, inre/yttre drivknut, ABS krans/givare, bussningar.. osv

Tänkte mest om någon har varit med om liknande problem och kanske vet vad det kan vara som spökar..

Däcken på fälgarna är nya & BALANSERADE!


MVH Tim

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
it_mutt Avstängd
3 oktober 2015 · 10 388 Inlägg

Ja, nu är det väl inte någon lösning på ditt problem, men ett nollbalanserat hjul kan ex.vis vara skevt och vibrera, det till trots att det är "nollat" enligt maskinen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack855
4 oktober 2015 · 1 354 Inlägg

En broms kan ligga på. På min 850 jag hade hade jag också symptomen att bilen skakade fruktansvärt över 70 km/h och då hade ett ok låst sig. Börja med att hissa upp bilen och känn om hjulen hår att snurra någorlunda lätt. Ligger den på så får du prova att ta väck oket och motionera det. Går det inte att smörja upp det så är det bara att byta oket.

Tog mig friheten att leta upp en guide på det också (Ifall det är ditt problem)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=28963

Lycka till! smile

Edit: Beroende på hur länge du har kört så ser du också om en fälg har Extra mycket bromsdamm på sig, då börjar du att kolla det hjulet wink

Senast redigerat av Mack855 (4 oktober 2015)

FLindgren
4 oktober 2015 · 5 089 Inlägg

Centreringsringar?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Timpelajnen
4 oktober 2015 · 24 Inlägg

Tackar för alla svar.
Ena fälgen där bak är lite skrev på insidan men tror knappast de kan göra att det vibrerar så mycket i högs hastigheter, känns i gaspedalen, ratten, sätena osv..

Dessutom har ABS & antispinn (tror jag) lamporna tänts nu 2-3 dagar i rad men slocknat efter att man startat bilen igen eller kopplat bort batteriet.

Kan vibrationerna bero på något av de? ABS krans som är sprucken eller vad som?

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
Mack855
4 oktober 2015 · 1 354 Inlägg

Antingen felsöker du och får fram felkoder eller så hissar du upp bilen och känner ifall något ligger på. Är en ABS krans eller något trasigt så hittar du det vid en felsökning.

dawwe ...has left the building...
4 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Orunda fälgar/däck ger vibrationer....Kan man se slaget i höjdled med blotta ögat så är det illa...Det brukar gå att få det bra/bättre genom att matcha däckets position relativt fälgen. Som regel kan man säg att upp till "10 kg variation" i marktrycket är acceptabelt, allt över det ger upphov till klart kännbara vibbar

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
alexbenhard Hemlig Agent
4 oktober 2015 · 1 115 Inlägg

Mack855 skrev:
En broms kan ligga på. På min 850 jag hade hade jag också symptomen att bilen skakade fruktansvärt över 70 km/h och då hade ett ok låst sig. Börja med att hissa upp bilen och känn om hjulen hår att snurra någorlunda lätt. Ligger den på så får du prova att ta väck oket och motionera det. Går det inte att smörja upp det så är det bara att byta oket.

Tog mig friheten att leta upp en guide på det också (Ifall det är ditt problem)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=28963

Lycka till! smile

Edit: Beroende på hur länge du har kört så ser du också om en fälg har Extra mycket bromsdamm på sig, då börjar du att kolla det hjulet wink

Om det börjar vibrera av att ett ok ligger på så kan man ju känna med handen i närheten av fälgen om det är varmt.
Troligtvis glöder bromsskivan om det börjar vibrera ordentligt!

Senast redigerat av alexbenhard (4 oktober 2015)

Mack855
4 oktober 2015 · 1 354 Inlägg

alexbenhard skrev:

Mack855 skrev:
En broms kan ligga på. På min 850 jag hade hade jag också symptomen att bilen skakade fruktansvärt över 70 km/h och då hade ett ok låst sig. Börja med att hissa upp bilen och känn om hjulen hår att snurra någorlunda lätt. Ligger den på så får du prova att ta väck oket och motionera det. Går det inte att smörja upp det så är det bara att byta oket.

Tog mig friheten att leta upp en guide på det också (Ifall det är ditt problem)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=28963

Lycka till! smile

Edit: Beroende på hur länge du har kört så ser du också om en fälg har Extra mycket bromsdamm på sig, då börjar du att kolla det hjulet wink

Om det börjar vibrera av att ett ok ligger på så kan man ju känna med handen i närheten av fälgen om det är varmt.
Troligtvis glöder bromsskivan om det börjar vibrera ordentligt!

Nja i mitt fall glödde inte skivan, å andra sidan så vågade jag självklart inte köra speciellt fort när hela karossen kändes som den skulle falla isär. Men ja ett tips till TS!

Krrish Life changes its beauty all the time..
4 oktober 2015 · 154 Inlägg

Timpelajnen skrev:
Tackar för alla svar.
Ena fälgen där bak är lite skrev på insidan men tror knappast de kan göra att det vibrerar så mycket i högs hastigheter, känns i gaspedalen, ratten, sätena osv..

Dessutom har ABS & antispinn (tror jag) lamporna tänts nu 2-3 dagar i rad men slocknat efter att man startat bilen igen eller kopplat bort batteriet.

Kan vibrationerna bero på något av de? ABS krans som är sprucken eller vad som?

Tja
Vi bytte abs krans på farsans suv häromdagen. ABS lampan och antispinn tändes lite allt för ofta innan vi bytte den.
Spruckna kransar kan vara riktigt obehagligt i panik situation. ABS bromsar kan plötsligt lägga av vid panik hårdinbromsning och broms effekten försvinner i 2sek innan vanliga bromsar går igång.
Men spruckna Abs kransar orsakar aldrig vibrationer.

Jag har haft flera olika fälgar på mina gamla bilar och kan säga att fälgar som är dålig balanserade eller skeva kan  orsaka kraftiga vibrationer i hastigheter mellan 80-150 km/h sad
Prova sätt på vinter fälgar och se om problemet försvinner

Prioritera fälgar undersökning först, därefter kontrollera slitage i bussningar runtom i hjulhus, samt motorkuddar höger/vänster

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Timpelajnen
11 oktober 2015 · 24 Inlägg

Sådär ja, problemet löst! big_smile

Slängde på mina R fälgar igår (lördags) och tog ett test varv och vibrationerna uppstår inte längre! big_smile

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang