Köpa första bil. Åsikter?

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Du kollar FÖR mycket på milen...Tänk på att bromsskivor tex "brukar ta slut mellan 8-12000 mil", så om de inte är nyligen bytta på din tilltänkta 8000 milare så...En 12000 milare som har fått nya skivor runt om mm kan vara det rätta köpet. O de riktigt fina lågmilarna hittar du inte hos handlarna utan privatpersonerna, sätt in en köpes annons!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ajajajdentogilla
3 oktober 2015 · 98 Inlägg

orelevant fråga. vad tror ni det skulle kosta att lacka bilen?

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

En seriös lackering utan några som helst kontakter kan kosta allt mellan 20' och 100'. Avgörande faktorer: bilens storlek, var man lackar om (vilken firma), var man bor geografiskt (dyrare i Sthlm), hur mycket rost/annat det finns på bilen samt om man endast lackar om utvändigt eller in+utvändigt, kanske till o med i delar...

Senast redigerat av dawwe (3 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ajajajdentogilla
3 oktober 2015 · 98 Inlägg

dawwe skrev:
En seriös lackering utan några som helst kontakter kan kosta allt mellan 20' och 100'. Avgörande faktorer: bilens storlek, var man lackar om (vilken firma), var man bor geografiskt (dyrare i Sthlm), hur mycket rost/annat det finns på bilen samt om man endast lackar om utvändigt eller in+utvändigt, kanske till o med i delar...

Bara funderade lite. om man skulle vilja byta till m3 front någon gång. Då måste man väll lacka den antar jag. Drömmar bara bort men skulle va koolt. typ som

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 1.htm?aw=1

Kubista
3 oktober 2015 · 71 Inlägg

Moggge skrev:
Tja!

Hade själv en 740 gle med 531 topp (130hk). Lätt mekat, billigt att fixa med, slipper fjolliga BMW brudar, drar lika mkt soppa som en 325@ men betydligt billigare att laga och köra sönder om man måste. Förlåt, måste svära...  Men en Ford Sierra är ju också helt okej första bil. Dock finns det knappt några kvar, dem har ju rostat bort...


"slipper fjolliga BMW brudar" Och så säger du åt killen att köpa en 740 som är en 30 år gammal plattform. Och med ett community som består av folk som tävlar i störst doftgransamling, vem som kan lägga längst burnouts med ett hjul (öppen diff yo) och disko i bilen med saftblandare och reflexbyxor trots att de inte är på jobb. Glöm sen inte heller valfri keps (gärna med volvo) med flärpen uppåt och den största mullbänken av valfri snussort.
Lycka till!!

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
3 oktober 2015 · 26 136 Inlägg

Det här torde vara en av dom längsta köprådstrådarna jag läst..har det blivit något köp ännu?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Hamilton
3 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

Mack skrev:
Det här torde vara en av dom längsta köprådstrådarna jag läst..har det blivit något köp ännu?

Mycket sällan dessa köpråds trådar mynnar ut i ett köp det är mest drömmar som avhandlas.

Fotograf på tierpidag.se
Powe_R
3 oktober 2015 · 414 Inlägg

Hamilton skrev:

Mack skrev:
Det här torde vara en av dom längsta köprådstrådarna jag läst..har det blivit något köp ännu?

Mycket sällan dessa köpråds trådar mynnar ut i ett köp det är mest drömmar som avhandlas.

Är väl antagligen väldigt ofta så att folk frågar köpråd, får detta. Sedan köper bil men uppdaterar inte i tråden = folk tror att det inte blev något.
Skapar man en tråd är man sugen på ny kärra, är man sugen på ny kärra blir det ofta byte eller en till inom en snar framtid, eller tänker jag fel? smile


Till ts. Byter du bara en stötfångare och resten av bilen ser schysst ut så lackerar du givetvis endast stötfångaren. Pris: allt mellan bästa bror utan kvitto kanske 1000-1500 till mer normala 4-5k

Vill du ha ett sportigare utseende, köp en m-sport direkt. Finns ett gäng på blocket. Knappast dyrare än dessa du kollar på.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Gamer
4 oktober 2015 · 130 Inlägg

även jag kan hålla med om att milen absolut inte betyder att bilen på något sätt har tagits hand om bättre än en som har gått lite längre.

nu innan jag bytte ut min -10 118D M-sport med ca 13200mil på mätaren jag hade så var jag och kollade på en hel del blandade bilar och hade svårt att hitta någon som var i åtminstone lika bra skick som min var. och då kollade jag även på bilar som gått mindre och nyare än min!

slutade med att jag bytte emot en -09 325D manuell (facelift med 3,0l dieselsexa 197hk) som gått ca 18 300mil som även fast det finns lite mer skavanker och så än den jag hade så var den inte sämre än många bilar jag hade varit och tittat på som gått mellan 8-13 000 mil

dessutom visst en silver/grå bil med mörk inredning är väl kanske ett ''säkert kort'' om man ska köpa en bil men inte kanske något roligt i längden om man tänkt ha bilen ett tag.

min är ljusblå(bluewatermetallic) M-sport paket invändigt, träpanel, mörkbruna inlägg samt sportstolar med halvskinnklädsel, dynamic paket och förvaringspaket.

fick betala 139k för den på aukt Bmw handlare.

Senast redigerat av Gamer (4 oktober 2015)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
ajajajdentogilla
4 oktober 2015 · 98 Inlägg

Jag har inte köpt en bil ännu. Men står och väger om man ska ringa och säga att den i skellefteå ska köras till uppsala. Och från att vara helt lost kan jag mycket om detta. Sedan har säkert andra hjälp av tråden senare.

Ni har nog rätt med detta med mil. kanske bättre att köpa en m-sport med lite mer mil istället. En till fråga bara haha. jag ser att folk snackar om nya motorn i 09n. Vad är skillnaden egentligen? Det är ju samma hästar? men lite mindre förbrukning.

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 oktober 2015 · 10 427 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Jag har inte köpt en bil ännu. Men står och väger om man ska ringa och säga att den i skellefteå ska köras till uppsala. Och från att vara helt lost kan jag mycket om detta. Sedan har säkert andra hjälp av tråden senare.

Ni har nog rätt med detta med mil. kanske bättre att köpa en m-sport med lite mer mil istället. En till fråga bara haha. jag ser att folk snackar om nya motorn i 09n. Vad är skillnaden egentligen? Det är ju samma hästar? men lite mindre förbrukning.

N52-motorn ersattes av N53. N53 har direktinsprutning istället för Valvetronic som N52 har, vilket ska ge lite lägre förbrukning, dock finns det vissa nackdelar med direktinsprutning. 325i har med N53 motorn en 3l motor istället för 2,5l som tidiga 325i. Går att byta insug och mixtra lite för att få ut samma effekt som 330 N53.

Edit:
N52: http://www.bmwheaven.com/database/engin … ype=N52#/7
N53: http://www.bmwheaven.com/database/engin … e=N53#/195

Senast redigerat av steifan (4 oktober 2015)

xXSammy
4 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

Om du kan tänka dig att skippa RWD finns det en trevlig "sleeper".. Mycket bil för pengarna.
http://www.blocket.se/malmo/Ford_Mondeo … =8&w=3

http://www.zeperfs.com/en/match466-3375-1336.htm (Jämnlik effekt med en 325 E90, självklart måste man ju sparka in en "940" på de)

Rak1 skrev:

simlar skrev:

Rak1 skrev:
Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

Bara för att du gjorde det betyder det inte att alla kommer göra det. Har själv kört som en dåre i över 4år och flera tusen mil utan att ha kraschat en enda bil.

Hade du kört en 323a av så pass ny årsmodell så den hade airbag så hade du druckit den där whiskyn hemma i soffan utan ett plåster i pannan wink

Nej det tror jag inte. Bilen björkarna satt i varsitt lyse och hade klämt in fronten ända in till framdäcken.

Nyare bil:
Absorberar smällen för att minska krockvåldet = Ful bil, färre invändiga skador

De/Dem
ajajajdentogilla
4 oktober 2015 · 98 Inlägg

steifan skrev:

ajajajdentogilla skrev:
Jag har inte köpt en bil ännu. Men står och väger om man ska ringa och säga att den i skellefteå ska köras till uppsala. Och från att vara helt lost kan jag mycket om detta. Sedan har säkert andra hjälp av tråden senare.

Ni har nog rätt med detta med mil. kanske bättre att köpa en m-sport med lite mer mil istället. En till fråga bara haha. jag ser att folk snackar om nya motorn i 09n. Vad är skillnaden egentligen? Det är ju samma hästar? men lite mindre förbrukning.

N52-motorn ersattes av N53. N53 har direktinsprutning istället för Valvetronic som N52 har, vilket ska ge lite lägre förbrukning, dock finns det vissa nackdelar med direktinsprutning. 325i har med N53 motorn en 3l motor istället för 2,5l som tidiga 325i. Går att byta insug och mixtra lite för att få ut samma effekt som 330 N53.

Edit:
N52: http://www.bmwheaven.com/database/engin … ype=N52#/7
N53: http://www.bmwheaven.com/database/engin … e=N53#/195

Så har man dedär extra 15 att lägga är det alltså värt det... schysst sammanfattning av dig.smile
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=1
ska försöka åka och kolla på denna imorgon och se.

Sedan ska jag försöka testa en audi med bara för att få perspektiv.
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A5 … 11&w=3
Kanske den. är det fel? vet inte riktigt men är de på samma nivå eller ligger något märke före det andra i växellådor osv.

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 oktober 2015 · 10 427 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:

steifan skrev:

ajajajdentogilla skrev:
Jag har inte köpt en bil ännu. Men står och väger om man ska ringa och säga att den i skellefteå ska köras till uppsala. Och från att vara helt lost kan jag mycket om detta. Sedan har säkert andra hjälp av tråden senare.

Ni har nog rätt med detta med mil. kanske bättre att köpa en m-sport med lite mer mil istället. En till fråga bara haha. jag ser att folk snackar om nya motorn i 09n. Vad är skillnaden egentligen? Det är ju samma hästar? men lite mindre förbrukning.

N52-motorn ersattes av N53. N53 har direktinsprutning istället för Valvetronic som N52 har, vilket ska ge lite lägre förbrukning, dock finns det vissa nackdelar med direktinsprutning. 325i har med N53 motorn en 3l motor istället för 2,5l som tidiga 325i. Går att byta insug och mixtra lite för att få ut samma effekt som 330 N53.

Edit:
N52: http://www.bmwheaven.com/database/engin … ype=N52#/7
N53: http://www.bmwheaven.com/database/engin … e=N53#/195

Så har man dedär extra 15 att lägga är det alltså värt det... schysst sammanfattning av dig.smile
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=1
ska försöka åka och kolla på denna imorgon och se.

Sedan ska jag försöka testa en audi med bara för att få perspektiv.
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A5 … 11&w=3
Kanske den. är det fel? vet inte riktigt men är de på samma nivå eller ligger något märke före det andra i växellådor osv.

Med direktinsprutade motorer kan man få problem med sot kring ventilerna om man kör snällt samt plus att bränslesystemet (bränslepumpar) har strulat på N53. Sen låter direktinsprutade motorer mer som dieslar.. men i gengäld så ska de vara effektivare.

Audis 3,2FSI-motor har haft lite bekymmer med kamdrivningen, att kamkedjan sträckts i förtid osv. Vet inte hur pass stort det problemet är dock.

Hellscreame Kapten av Sprutti-bangbang
5 oktober 2015 · 9 Inlägg

Sent om sider lägger jag in ett framhjulsdrivet alternativ förutom den tidigare nämda Mondeon so skall sägas är en trevlig bil.

http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 15&w=3

Fördelarna med saaben är

1. körglad

2. säker om olyckan är framme och saab är troligen det bästa bilmärket när det handlar om dåligt vinterväglag.

3. dubbelturbo dieseln är bränslesnål.

4. väldigt bra långfärds komfort.

Med detta sagt så skulle jag ge dig som råd. att prova så många olika bilar som möjligt för att skaffa dig en bred grund att ta ett beslut på. Och välj hellre en krocksäker bil över en gasglad som första bil gärna en som det ej gör så mycket om den får några bucklor Typ saab 9000, 9-5 eller V70.

Till sist lycka till med det framtida köpet.

Bilar är som Vin. Desto äldre Desto bättre.
Intellectual people drives SAAB. Homer drives Volvo.
jetta16v
5 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

Hellscreame skrev:
2. säker om olyckan är framme och saab är troligen det bästa bilmärket när det handlar om dåligt vinterväglag.

Varför skulle Saab vara så mycket bättre än andra bilmärken när det handlar om dåligt vinterväglag?

I call BS.

Muttley
5 oktober 2015 ·

Hellscreame skrev:
Sent om sider lägger jag in ett framhjulsdrivet alternativ förutom den tidigare nämda Mondeon so skall sägas är en trevlig bil.

http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 15&w=3

Fördelarna med saaben är

1. körglad

2. säker om olyckan är framme och saab är troligen det bästa bilmärket när det handlar om dåligt vinterväglag.

3. dubbelturbo dieseln är bränslesnål.

4. väldigt bra långfärds komfort.

Med detta sagt så skulle jag ge dig som råd. att prova så många olika bilar som möjligt för att skaffa dig en bred grund att ta ett beslut på. Och välj hellre en krocksäker bil över en gasglad som första bil gärna en som det ej gör så mycket om den får några bucklor Typ saab 9000, 9-5 eller V70.

Till sist lycka till med det framtida köpet.

Vill man höja glädjen så köper man storebror Cadillac cts och åker ännu lyxigare

Hellscreame Kapten av Sprutti-bangbang
6 oktober 2015 · 9 Inlägg

jetta16v skrev:

Hellscreame skrev:
2. säker om olyckan är framme och saab är troligen det bästa bilmärket när det handlar om dåligt vinterväglag.

Varför skulle Saab vara så mycket bättre än andra bilmärken när det handlar om dåligt vinterväglag?

I call BS.

Saab har i princip alltid varit vinnare i olika vinterväglags tester även ända in i slutet med Ng9-5.

Nu pratar jag om fäste och säker framföring och inte vilken bil som kan slänga iväg baken längst på en parkering tongue.

sen så finns det andra bra märken på vintervägar.

Bilar är som Vin. Desto äldre Desto bättre.
Intellectual people drives SAAB. Homer drives Volvo.
ajajajdentogilla
29 oktober 2015 · 98 Inlägg

För alla som undrar och inte trodde nåt skulle klpas kan jag nu säga att jag äger en bmw 325i e90 från 08 med n53 motorn. Jag skulle inte kunna vara nöjdare på något sätt heller. Tackar för köptipsen och steifan mest av allt.

Får se om man väljer att fixa den så den blir som en 330 senare men för nu duger hästarna mer än väl.
Mvh

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 oktober 2015 · 10 427 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
För alla som undrar och inte trodde nåt skulle klpas kan jag nu säga att jag äger en bmw 325i e90 från 08 med n53 motorn. Jag skulle inte kunna vara nöjdare på något sätt heller. Tackar för köptipsen och steifan mest av allt.

Får se om man väljer att fixa den så den blir som en 330 senare men för nu duger hästarna mer än väl.
Mvh

Gratulerar dårå smile Kom ihåg att tanka 98oktan också, kan vara lämpligt särskilt med direktinsprutad motor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang