Nödreserv tack och lov.

torsen
4 oktober 2015 · 7 198 Inlägg

Fjärde punkan på ett par år jag vet om då kompressorn med punkasprejen inte funkat.
En son fick punka på sin BMW. Skada i sidan som punkasprejen inte klarade.
En granne fick punka på sin BMW där inte heller punkasprejen fungerade.
Samma son ännu en punktering utan hjälp av punkasprejen.
Alla 3 bilarna hade BMW´s s k punkteringssäkra däck.

I dag fick samme sons hustru punka på sin nya Mazda 3 -15.
Ringde och ville ha hjälp.
Sonhustruns bil har varken reservhjul eller hjulbytesverktyg.
Åkte över med "vår" Mazda 3 -12 som har nödreservhjul.
"Däcklagningssatsen" i sonhustruns bil bestod av en liten kompressor och en burk med mjölkliknande innehåll.
Hålet i slitbanans mitt och relativt stort eftersom "mjölken" kom ut innan den lilla kompressorns manometer gjorde utslag.

Emellertid passade nödreserv och hjulbytesutrustning från vår Mazda 3 -12 på dito -15.
Hade detta skett en vecka senare hade jag inte kunnat hjälpa henne.
Nästa vecka ska nämligen Mazdan bytas mot en Honda CR-V.
Som visserligen har reservhjul och hjulbytesutrustning, men som med sannolikhet inte passar Mazda 3.

Har inte bilindustrin gått ett steg för långt i sin strävan att förbilliga produkten?

Förr i tiden fick man en "2:a" på sin "Bubbla" om domkraftfästena var så rostangripna att Bilprovningen bedömde det som osannolikt att domkraftfästet skulle hålla för "ett lyft".
Detta med anledning av att dåvarande Trafiksäkerhetsverket, med rätta, ansåg det trafikfarligt om det inte gick att byta ut ett punkterat hjul/däck på plats, utan att bilen skulle bli stående.

Borde inte Transportstyrelsen vid registrerings- och typprovningen kräva att bilar ska ha hjulbytesverktyg och (nöd-)reservhjul?

Eller är det inte längre trafikfarligt att bli stående på vägen med ett fordon.

B t w så fick jag för några år sedan punktering på min Suzuki 1400 Intruder.
2 burkar pungasprej hjälpte inte alls.

Reservhjul och hjulbytesutrustning var ett av kriterierna vid bilvalet,
Jag fick vatten på min kvarn.cool

De va bättre förr.big_smile

Muttley
4 oktober 2015 ·

Många bilmärken har reservhjul som tillval. 

De var inte bättre förr, däcken är bättre idag.  Har haft punktering en gång för 10 år sedan. Sen har de aldrig hänt igen.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 oktober 2015 · 2 971 Inlägg

"Borde inte Transportstyrelsen vid registrerings- och typprovningen kräva att bilar ska ha hjulbytesverktyg och (nöd-)reservhjul?"
Då borde de kräva fylld reservdunk också? Vad mer? Extra tändstift? Tändspolar till VAG? Startkablar?

Enklare kanske att bara kräva att väg-assistans ingår i den påtvingade trafikförsäkringen? Fast då skulle du väl gnälla för att priset på denna gick upp?

Enkel slutsats är att det är upp till dig. Vill du kunna lösa problemet snabbt och lätt köper du ett reservhjul och tar med. Eller en assistans-försäkring.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torsen
5 oktober 2015 · 7 198 Inlägg

matteeee skrev:
"Borde inte Transportstyrelsen vid registrerings- och typprovningen kräva att bilar ska ha hjulbytesverktyg och (nöd-)reservhjul?"
Då borde de kräva fylld reservdunk också? Vad mer? Extra tändstift? Tändspolar till VAG? Startkablar?

Enklare kanske att bara kräva att väg-assistans ingår i den påtvingade trafikförsäkringen? Fast då skulle du väl gnälla för att priset på denna gick upp?

Enkel slutsats är att det är upp till dig. Vill du kunna lösa problemet snabbt och lätt köper du ett reservhjul och tar med. Eller en assistans-försäkring.

En punktering anser jag är en oförutsedd händelse.cool
Till skillnad från bränslebrist!lol
Personligen köper jag inte en bil utan reservhjul.tongue

smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
6 oktober 2015 · 2 971 Inlägg

torsen skrev:
En punktering anser jag är en oförutsedd händelse.cool
Till skillnad från bränslebrist!lol
Personligen köper jag inte en bil utan reservhjul.tongue

smile

Jag ser skillnaden, men det finns många oförutsedda händelser som kan leda till stopp längs vägen.

Tråkigt för dig då (färre bilar att välja bland), när det är så enkelt att komplettera själv om man nu lyckas misslyckas så ofta som du.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
dfine BMW entusiast
6 oktober 2015 · 579 Inlägg

torsen skrev:
Fjärde punkan på ett par år jag vet om då kompressorn med punkasprejen inte funkat.
En son fick punka på sin BMW. Skada i sidan som punkasprejen inte klarade.
En granne fick punka på sin BMW där inte heller punkasprejen fungerade.
Samma son ännu en punktering utan hjälp av punkasprejen.
Alla 3 bilarna hade BMW´s s k punkteringssäkra däck.

Har inte bilindustrin gått ett steg för långt i sin strävan att förbilliga produkten?

Förr i tiden fick man en "2:a" på sin "Bubbla" om domkraftfästena var så rostangripna att Bilprovningen bedömde det som osannolikt att domkraftfästet skulle hålla för "ett lyft".
Detta med anledning av att dåvarande Trafiksäkerhetsverket, med rätta, ansåg det trafikfarligt om det inte gick att byta ut ett punkterat hjul/däck på plats, utan att bilen skulle bli stående.

Borde inte Transportstyrelsen vid registrerings- och typprovningen kräva att bilar ska ha hjulbytesverktyg och (nöd-)reservhjul?

Eller är det inte längre trafikfarligt att bli stående på vägen med ett fordon.

De va bättre förr.big_smile

Varför har ni fått för er att använda "punkasprej" med kompressor?
På BMW sitter det däck på som klarar av att köra 15 mil i 80km/h helt utan luft, fullt tillräckligt för att du ska klara av att ta dig till en verkstad eller svänga in på en lämplig plats och vänta på assistans (som BMW dessutom bjuder på i 5 år!).

Det tycker jag inte, biltillverkarna monterar dyra kvalitetsdäck som gör att du slipper stå vid sidan av motorvägen och byta däck när familjen sitter och väntar i bilen vid vägkanten där andra bilar och lastbilar kör förbi i 100+km/h bara cm från dig.

Varför? Det är bra mycket säkrare att fortsätta köra på ett RFT-däck än att byta däck vid vägkanten med livsfarliga domkrafter.

Slutar du vara så trångsynt och byter däck innan dom trillar isär så kommer du nog inse att allt utvecklas, det mesta till det bättre wink

RFT däck är mycket säkrare, däremot förstör dom väghållning och komfort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang