Byta ut originalstereon i Volvo V40

Smool
6 augusti 2005 · 5 Inlägg

Ja som rubriken säger funderar jag på att byta ut originalstereon i min V40, det är stora stereon med cd+kasset... Tänkte då ev sätta in en dvd-spelare + 7" in-dash skärm och uttnyttja båda DIN platserna. Frågan är då om det är bara att stoppa dit dom eller om man behöver någon monteringsram eller liknande? Samt hur löser man det med ström och övriga kopplingar när det blir två enheter som ska kopplas in? Läste i någon annan tråd att det är bara att dra ut originalstereon, stämmer det?

Hoppas nån kan och tar sig tid att svara på mina frågor...


Mvh
Smool

Alexander Ritseson
6 augusti 2005 · 56 Inlägg

Jag vet att i "nya" bilar så kan man inte bara koppla ur stereon, då kan airbagen smälla har jag för mig. Och hela el systemet pajar. Men det beror på vilken årsmodell och märke det är, tyvärr vet jag inte vilka man kan göra det på eller inte. Hör med typ bilia eller nåt, OM man kan koppla ur stereon "hur som helst", eller om den behövs lämnas in på verkstaden för att få ur den gamla.

En motor för mig är en V8
Smool
6 augusti 2005 · 5 Inlägg

Hmm, har dom krånglat till det så tom, har jag aldrig ens hört om... Bilen är iaf en v40 2.0T -00 om nån annan vet något mer..

//Smool

andreas_gbg_
7 augusti 2005 · 1 634 Inlägg

haha, airbagen behöver du iaf inte oroa dig över. Så här gör du.

På sidorna på stereon finns det 2st små avlånga luckor, ta en (tex) nyckel och tryck in i luckan, då ploppar det ut en liten ögla som du kan dra i, dra i båda sidorna samtidigt så glider stereon ut fint.

Sen behöver du ett iso-kablage som du kan köpa lite här och där, tex BRL. Där kan du även fråga om hur du skall koppla in dina prylar, för det kan inte jag hjälpa dig med. Du behöver ingen monterinsram för att få in dina prylar, bara att trycka in dom.

Annars har jag en mycket bra sida du kan besöka för x40 ägare.
http://www.x40nordic.com/index.aspx Här kan du få hjälp med ALLT som har med volvo S/V40.
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreasl
7 augusti 2005 · 391 Inlägg

gör pressin som Andreas_gbg säger så ska du se att det ordnar sig

gjorde exakt så i min 960  och jag bekröftar det han säger, du behöver ingen ram den är redan där, men omdu bara har en enhet kan de bli lite småfult då man ser rätt in i panelens kablar

Smool
7 augusti 2005 · 5 Inlägg

Tackar för svaren, då är det bara att bestämma sig för vilken/vilka enhet man skall ha då smile Sen är det ju bara att ge sig på högtalarna wink

//Smool

andreas_gbg_
8 augusti 2005 · 1 634 Inlägg

Smool skrev:
Tackar för svaren, då är det bara att bestämma sig för vilken/vilka enhet man skall ha då smile Sen är det ju bara att ge sig på högtalarna wink

//Smool

Ta en enhet med många lågnivå ut/in gångar. helst 3 par. 1 för framsystem, 1 för baksystem, och en för sub.

Numera Saab 9-5 Aero -00
CoreX Seat Exeo 2,0 TSI Sport
8 augusti 2005 · 74 Inlägg

Jag bytte ut orginal på en S40. Det var inga problem.. bara ryckte ut skiten o in med det nya..

Dacia Logan MCV II "Familjebilen" (2015)
Smool
10 augusti 2005 · 5 Inlägg

En fråga till, när man ska byta ut framhögtalarna, ska man då köpa 2- eller 3vägs? Hade inte tänkt dra nya kablar utan köra på dom befintliga...

andreas_gbg_
11 augusti 2005 · 1 634 Inlägg

Smool skrev:
En fråga till, när man ska byta ut framhögtalarna, ska man då köpa 2- eller 3vägs? Hade inte tänkt dra nya kablar utan köra på dom befintliga...

Köp ett framsystem med diskanter. Lägg runt 2000kr, då får du ett bra kit. Kör de helst via ett slutsteg, behöver inte va speciellt kraftigt till framsystemet, bara du köper ett av bra kvalitet, typ dls, jbl, kicker, rockford fosgate etc.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Smool
11 augusti 2005 · 5 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

Smool skrev:
En fråga till, när man ska byta ut framhögtalarna, ska man då köpa 2- eller 3vägs? Hade inte tänkt dra nya kablar utan köra på dom befintliga...

Köp ett framsystem med diskanter. Lägg runt 2000kr, då får du ett bra kit. Kör de helst via ett slutsteg, behöver inte va speciellt kraftigt till framsystemet, bara du köper ett av bra kvalitet, typ dls, jbl, kicker, rockford fosgate etc.

Ok, tack för ditt svar.
Om jag köper ett kit med 5,25" + diskanter måste jag då dra nya kablar? Hörde nått om att det är något delningsfilter redan inkopplat? Hur löser man kabeldragningen då Stereo -> delningsfilter -> högt+diskanter? Något tips på hur man ska dra själva kablarna i en v40, både till högtalarna och bak till slutsteg? Lutar åt Sony MEX-R1 +kitsystem och slutsteg...

//Smool

andreas_gbg_
13 augusti 2005 · 1 634 Inlägg

Smool skrev:

andreas_gbg_ skrev:

Smool skrev:
En fråga till, när man ska byta ut framhögtalarna, ska man då köpa 2- eller 3vägs? Hade inte tänkt dra nya kablar utan köra på dom befintliga...

Köp ett framsystem med diskanter. Lägg runt 2000kr, då får du ett bra kit. Kör de helst via ett slutsteg, behöver inte va speciellt kraftigt till framsystemet, bara du köper ett av bra kvalitet, typ dls, jbl, kicker, rockford fosgate etc.

Ok, tack för ditt svar.
Om jag köper ett kit med 5,25" + diskanter måste jag då dra nya kablar? Hörde nått om att det är något delningsfilter redan inkopplat? Hur löser man kabeldragningen då Stereo -> delningsfilter -> högt+diskanter? Något tips på hur man ska dra själva kablarna i en v40, både till högtalarna och bak till slutsteg? Lutar åt Sony MEX-R1 +kitsystem och slutsteg...

//Smool

Dett finns nog inget delninsfilter, sitter ett litet motstånd på den befintliga diskanten istället. Jag gjorde så att jag plocka ut dörrhögtalarna, kolla vilka kablar det var, sökte fram dom bakom stereon och klippte rätt kabel på isokablaget (på det viset slipper man klippa orginal) sedan skarva jag in en ny kabel och drog till delningsfiltret, från diskanten drog jag en ny kabel (himlans lätt att göra på V40!) till delningsfiltret, sedan från delningsfiltret bak till slutsteget, och likadant på andra sidan förståss, lite krångligare med att dra diskantkabeln på passagerarsidan, men har man smala armar går det, mao fick jag låta en klen kompis ta den sidan big_smile

Skulle jag göra om allting skulle jag ta kablaget som flöljer med stereon och löda ihop de kablar som skall användas, så man slipper ha massa stumpar hängandes, självklart isolerade, men ändå.

Vill jag nu återställa till orginal om jag säljer bilen behöver jag bara skaffa nya orginalskor till högtalarna och slänga in orginalstereon. Adda mig på msn om du vill ha mer hjälp med koppling på V40. andreas_gbg_@hotmail.com
mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
soemto
29 september 2015 · 18 Inlägg

Hej, Jag har oxå bytt stereo i min V40 2000. men då slutade larmet och larmdosan att fungera??

Någon som samma problem eller vet vad felet är?

/Robban

Volvo V70 (2004)
Jannez
6 oktober 2015 · 13 Inlägg

Gick det bra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang