Volvo 740 b230f 89 krånglar på tomgång och tjuvström

PippisPappa
7 oktober 2015 · 16 Inlägg

Har en volvo 740 med en b230f som bara krånglar..
1.
Motorn går skit dåligt på tomgång särskilt när motorn är kall.. När jag startar bilen då den är kall går den hur fint som helst på tomgången första 3 sekunderna alltså 1000 varv. Men sen vill den bara dö om jag inte hjälper till med gaspedalen. Och så får jag hålla på tills motorn har fått sin normala temperatur under körning. Men även när den är varm så vill inte tomgången gå riktigt rent. Hoppar upp och ner från ca 600 varv till 1000 och tvärtom.. Testat att byta tändstift, bränslefilter och tomgångsmotorn men ingen skillnad. Går till och med bättre när den inte är inkopplad.
Har funderat om om det kan vara luftmassmätaren? hjälppumpen som hjälper bensinen att pumpas fram? Har ni några andra idéer om vad det kan vara uppskattas all hjälp!

2. Det andra problemet jag har är att den vill ta ström från batteriet när den står still.. Så har jag båda poolerna på under natten så finns där ingen ström i batteriet kvar morgonen där på.. Trodde först att det var batteriet som var kasst så köpte ett nytt med lika dant blir det med det. Hur kan jag kolla upp vad som drar ström?
Ps Har inga extra + kablar som sitter på batteriet utan bara de som sitter där original.

Mvh!

Senast redigerat av PippisPappa (8 oktober 2015)

simlar
8 oktober 2015 · 5 525 Inlägg

1.
Prova koppla ur lambdasonden eftersom den ibland kan orsaka ojämn tomgång.

2.
Mät och sök.

Börja med att mäta på batteripolerna så att generatorn laddar minst 13,5V, laddar den mindre än så laddas inte batteriet upp under körning.

När generatorn är kollad så tar du multimetern och ställer in den på att mäta Ampere, ha bilen avstängd och ta loss ena batteripolen och seriekoppla sedan multimetern mellan polen på batteriet och pluskabeln.
Bilen ska inte dra mer än ca 200mA i viloläge så bara att rycka säkringar till du hittar vad som tjuvar ström.

Klassiska felkällor är handsfacksbelysning som vägrar slå av fastän luckan är stängd och bilstereo som ej är korrekt inkopplad.
Är det en 744 så kan det ibland även vara belysningen i bagaget som ej är släckt.

Här har du en bra video som handlar om att lokalisera tjuvström:
https://www.youtube.com/watch?v=KF1gijj03_0

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang