Multirem hoppar ur ett spår - Mitsubishi EVO VI

Underdog
30 september 2015 · 170 Inlägg

Det handlar om en multirem, som driver, servo, vev och generator hoppar ur ena spåret på veven så den skrapar mot motorblocket.

Remmen är sprillans ny, jag fick den att funka en gång, den rullade fritt på alla spår, nu stod bilen i 2 dagar och när jag starta så hoppa den ett steg in mot motorblocket... Någon som vet varför? Alla tips mottages. Det gäller en evo6.

Tack sad

Ändrade topicen lite.

/Mod

engolf
30 september 2015 · 3 235 Inlägg

Två alternativ:
för dåligt spänd,
eller så är dina remskivor inte i linje.

Underdog
30 september 2015 · 170 Inlägg

Den är spänd ordentligt.. Blir likadant av både den gamla och nya spännaren. Så hur ser man på bästa sätt om dom är i linje? Har håll på i 3 timmar nu, bytte till sprillans nytt spännare,  löphjulet byttes till ett helt nytt.

Håller man bilen under 2000rpm så är den på plats, allt över det så hoppar den ur...

lada_power
30 september 2015 · 87 Inlägg

Nog har du ju installerat den "rätt väg"?

engolf
30 september 2015 · 3 235 Inlägg

När motorn är igång ser du med en gång om remmen inte löper i rak linje.

Underdog
30 september 2015 · 170 Inlägg

lada_power skrev:
Nog har du ju installerat den "rätt väg"?

Rätt väg? Har haft den åt båda hållen utan framgång...

Det syns inget som visar att den löper snett. Dock märkte jag att djupet på tänderna på skivorna är ca 2mm och på remen 1.5mm, kan det vara det?

Underdog
30 september 2015 · 170 Inlägg

lada_power skrev:
Så här skall den vara
http://static.camskill.co.uk/smsimg/73/ … out-73.jpg

Det är exakt så den sitter...

Underdog
30 september 2015 · 170 Inlägg

Vad tror ni om en lite längre rem (+1cm) för att få den att gå runt veven lite mer? Just nu sitter remmen på ca 25% av vevskivan. Kanske sitter 30-35% efter och det hjälper?

Highway_Outlaw
1 oktober 2015 · 198 Inlägg

Kolla så att inte det är remskivan på vevaxeln som börjar dela på sig.

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=354907

Underdog
1 oktober 2015 · 170 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Kolla så att inte det är remskivan på vevaxeln som börjar dela på sig.

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=354907

Jag har känt på alla skivor, ingen sitter löst. Ingen rör på sig heller, löphjulet hade ett spel på 1-1,5mm så den byttes med.. Det var bara ac'n som rassla massor så därav kortare rem.

Har kollat lite mer noga, verkar som servohjulet är felet.. Remmen går ju upp över den och sedan ut nere vid löphjulet, där blir remmen lite orolig och hoppar till. Frågan är hur man justerar hjulet? Det är en mutter på framsidan, kan man lägga en distansring på insidan och sedan skruva på allt igen?

Underdog
1 oktober 2015 · 170 Inlägg

Hepp, funkar inte... La en distansring bakom servohjulet, då hoppa den av från generatorn ett steg utåt, inte inåt mot motorn som på veven... La tillbaka gamla långa remmen bara för att se om något går snett, allt rullar på fint förutom ljudet från Ac'n..

Någon som vet var man kan köpa reparations kit för kompressorn? Eller nått annat tips

lada_power
1 oktober 2015 · 87 Inlägg

hmmm... alltså det funkar med "gamla" remmen som far runt ac:n?

och den nya remmen är kortare för du har tänkt lämna bort ac:n?
Är den nya remmen rätt längd?

Underdog
1 oktober 2015 · 170 Inlägg

lada_power skrev:
hmmm... alltså det funkar med "gamla" remmen som far runt ac:n?

och den nya remmen är kortare för du har tänkt lämna bort ac:n?
Är den nya remmen rätt längd?

Yes sir, gamla remmen funkar kanon (förutom rasslet)

Yes, den nya, kortare är en 6pk1435 lång om ja minns rätt (för att slippa ha den på ac:n) och den långa som sitter på och är helt rätt en 6pk1775 om ja minns rätt och den går runt allt, inkl ac'n. Den korta är köpt utav Jrm, så nog är den rätt..

Senast redigerat av Underdog (1 oktober 2015)

lada_power
1 oktober 2015 · 87 Inlägg

okej, måst väll vara nå fel på nån av rullarna då

Underdog skrev:

lada_power skrev:
hmmm... alltså det funkar med "gamla" remmen som far runt ac:n?

och den nya remmen är kortare för du har tänkt lämna bort ac:n?
Är den nya remmen rätt längd?

Yes sir, gamla remmen funkar kanon (förutom rasslet)

Yes, den nya, kortare är en 6pk1435 lång om ja minns rätt (för att slippa ha den på ac:n) och den långa som sitter på och är helt rätt en 6pk1775 om ja minns rätt och den går runt allt, inkl ac'n. Den korta är köpt utav Jrm, så nog är den rätt..

Underdog
2 oktober 2015 · 170 Inlägg

lada_power skrev:
okej, måst väll vara nå fel på nån av rullarna då

Underdog skrev:

lada_power skrev:
hmmm... alltså det funkar med "gamla" remmen som far runt ac:n?

och den nya remmen är kortare för du har tänkt lämna bort ac:n?
Är den nya remmen rätt längd?

Yes sir, gamla remmen funkar kanon (förutom rasslet)

Yes, den nya, kortare är en 6pk1435 lång om ja minns rätt (för att slippa ha den på ac:n) och den långa som sitter på och är helt rätt en 6pk1775 om ja minns rätt och den går runt allt, inkl ac'n. Den korta är köpt utav Jrm, så nog är den rätt..

Som sagt, enda hjulet som såg sne ut va servopumpens. Jag justera den lite halvtaskigt med en distansring, då hoppa den av generatorn. Jag ska försöka köpa en annan rem från meca lr mekonomen för att se kanske är fel på remen, att spåren inte är djupa nog kanske..

Underdog
8 oktober 2015 · 170 Inlägg

Så en liten update. Jag köpte en helt ny 6pk1775 Bosch tänkte jag byter den gamla när jag ändå håller på. Den hoppa av ett steg på generatorn den med! 420kr bortkastade pga remmen förstördes totalt... Så trött på att kasta pengar på nya remmar som Blivit en kostsam historia för mig (Jrm 750kr & Bosch 420kr) så åkte jag till biltema och tänkte köpa en lite längre rem. Sagt å gjort, 149kr senare så köpte jag en 6pk1815. Slängde på den, och ut på en testrunda. Oavsett körsätt så satt den kvar!

Den längre remmen täcker större yta på vevhjulet och generatorhjulet. Troligtvis därför den sitter kvar.. Jag lär köpa en till kortare rem för att hoppa över ac'n troligtvis om inte jag fixar ac kompressorn i dagarna.

Senast redigerat av Underdog (8 oktober 2015)

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Kan det verkligen bli så att remmen täcker större yta på vevens remskiva? Hur går det till? Det är väl de remskivor och rullar som sitter före och efter vevens remskivor som bestämmer hur stor del av skivan periferi som täcks av remmen. Inte remmens  längd!


Spännrullens inverkan beroende på remmens längd är inte alls stor.

Men visst, jag kan ha fel.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 oktober 2015)

Underdog
8 oktober 2015 · 170 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kan det verkligen bli så att remmen täcker större yta på vevens remskiva? Hur går det till? Det är väl de remskivor och rullar som sitter före och efter vevens remskivor som bestämmer hur stor del av skivan periferi som täcks av remmen. Inte remmens  längd!


Spännrullens inverkan beroende på remmens längd är inte alls stor.

Men visst, jag kan ha fel.

Kolla post #6 på bilden i länken. Remmen som satt på min var inte spänd lika mycket som på bilden. Tänk dig remmen går från "Crank pulley" till "alternator" mer rakt än på bilden då spännaren inte kunde spänna speciellt mycket. Jag gissar på att remmen som suttit på vid köp har töjt ut sig en aning och därför sitter bra. Alla andra remmar har varit för korta.
Remmen som sitter på nu sitter nästan exakt som på bilden. När spännaren spänner åt bältet så "böjer" den remmen så den täcker större yta på veven och lite mer på generatorn.

Edit: när jag tog av gamla remmarna så satt dom åt väldigt tight. När jag kollar videor på youtube så lättar dom spänningen och remmen går av väldigt lätt. Inte på min, och inte heller gick det och sätta tillbaka den lätt.. Allt var tight!

Senast redigerat av Underdog (8 oktober 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang