Ford Sierra 89 hackar, vevhusventilation?

MeduzaRacing
2 oktober 2015 · 101 Inlägg

Tjena  smile har en Ford Sierra 1989 2,0l DOHC förgasare som har börjat krångla. Bilen hackar och svarar dåligt på gasen speciellt fullgas, kan gå att köra normalt med jämn lite gas. Men när bilen är kall går den perfekt, efter en kilometer eller två så kommer symptomen. Har märkt att olja och kylarvatten har försvunnit, men ryker inte något speciellt mycket och inget kladd runt oljepåfyllningslocket eller oljestickan, då jag skulle kolla luftfiltret så såg jag till min förskräckelse något brunt slam runt förgasaren och lite på luftfiltret, kom från slangen som går ner till ventilkåpan, alltså vevhusventilationen? Det är inte som det ska?

Vad kan jag göra? Tack på förhand!

MeduzaRacing
4 oktober 2015 · 101 Inlägg

ingen?

kajc
7 oktober 2015 · 311 Inlägg

Låter lite oroväckande, att vatten / olja försvinner.
Hur ser stiften ut, ser oljan ok ut? Tänddelarna, fördelare rotor tändkablar ok?

MeduzaRacing
8 oktober 2015 · 101 Inlägg

kajc skrev:
Låter lite oroväckande, att vatten / olja försvinner.
Hur ser stiften ut, ser oljan ok ut? Tänddelarna, fördelare rotor tändkablar ok?

Allt verkar bra, misstänker det är topplockspackningen om inget annat

MickeEng
8 oktober 2015 · 476 Inlägg

Det är väldigt vanligt att toppen spricker på dessa motorer, tyvärr

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
MeduzaRacing
8 oktober 2015 · 101 Inlägg

MickeEng skrev:
Det är väldigt vanligt att toppen spricker på dessa motorer, tyvärr

vad tråkigt! Återstår väl bara att öppna och se efter

MickeEng
8 oktober 2015 · 476 Inlägg

Ja oroväckande att den drar vatten om det inte syns att det läcker någonstans, lite olja drar ju alla fordar wink men det är klart i måttliga mängder då.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
MeduzaRacing
9 oktober 2015 · 101 Inlägg

MickeEng skrev:
Ja oroväckande att den drar vatten om det inte syns att det läcker någonstans, lite olja drar ju alla fordar wink men det är klart i måttliga mängder då.

Jepp det är det, och nog är lite automatsmörjning av underredet obligatoriskt på äldre bilar wink

Kesler
9 oktober 2015 · 3 650 Inlägg

Dubbeltrubbel, toppackning + förgasare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang