Bilnyckel och start av Passat 2006

Link73
7 oktober 2015 · 75 Inlägg

Hej,
Undrar om verkligen batteriet i nyckeln har något med att min bil inte startar ibland ?
Får prova ett par gånger sedan startar den och ibland på en gång, väldigt varierande.
Undrar för att Bilmetro sa att de skulle byta batteri i nyckeln och prova detta först, men jag tycker det låter konstigt....

Mvh
Link73

Senast redigerat av Link73 (7 oktober 2015)

CC72
7 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Har inget med batteriet i nyckeln att göra.
Får du upp någon lampa (gul) som ger felkod?

Link73
7 oktober 2015 · 75 Inlägg

Nej ingen lampa men det stod en gång något om deaktivated på skärmen, ja du vet vad jag menar smile

Link73
7 oktober 2015 · 75 Inlägg

Mycket konstigt att Bilmetro support säger att de ska byta batteriet i nyckeln om detta inte alls har med mitt problem att göra.
Om inte det hjälpte så skulle de köra en snabbkoll via felsökning, 750 kr men där sa jag nej.
Kan få hjälp med detta så vill inte lägga ut mycket pengar i onödan.
De nämnde även att jag kanske behövde koda om mina nycklar...

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Tacksam för alla tips som jag kan göra !
Kan rengöring av kretskortet i nyckeln hjälpa eller något annat ?

Mvh

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Vare sig kretskort eller batteri har med startproplem att göra.
Det sitter ett litet chip inuti nyckeln. Inte på kretskortet. Storlek ca 10 x 3 x 5 mm.
Från en ring runt själva tändningslåset sänds en signal till chippet. Chippet svarar med en kodad signal och öppnar startspärr.

Att det inte går att starta kan bero på utslitet kontaktstycke på baksidan av själva tändningslåset. Går att byta själv.
Men tänk på att koppla bort batteriets minuspol innan ratt, tändningslås, airbag, mm lossas. Kommer jag ihåg rätt behöver du avdragare till den kona som ratten sitter på.
Koppla inte in batteriet förrän airbag är inkopplad o på plats igen. Annars får du felindikering på instrumentpanelen som kräver nollställning med t ex dator.

Eftersom startproplem kan bero på mycket annat, så är bästa sättet att läsa felkoderna först.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 oktober 2015)

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Tack för ditt svar men vad slutar meningen med ?

Utslitet kontaktstycke på baksidan av själva tänd ?

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Ja, ja.  Ha inte så brottom😊
Var på dass då nöden krävde, så där mitt i....

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Ok smile

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Tack för ditt svar !!

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Bytte kontaktstycket på 96:an.... det var just det felet.
Tror det gick på 250 kr nytt.

Fixade avdragare av en Biltema kulbultslossare.

En annan sak att tänka på är spolen / rullen till krockkudden där kontaktledningen ligger upprullade.  Ställ ratten i ett läge. Markera och lås rullen innan du plockar av. Blir det fel slits ledningen av vid första kraftiga sväng.

Kommer jag ihåg rätt så endera svetsade jag på en mutter eller slipade ett mejselspår i bultarna till själva huset som tändningslåset sitter i. Stöldskydd.

Men som sagt, läs felkoderna först.

Jag hittade felet på min genom att vicka på själva nyckel... det var där glappet var. Startade ibland.  Och ibland så stannade bilen lite när som helst. Men gick att starta efter lite vikande.

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

En kompis kommer över om ett tag och ska kolla om vi får tag på felkoder

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Men mycket tack än så länge för dina svar !

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Felkod: 02861

Electronic Steering Column Lock Check sum error

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Kolla:

https://sites.google.com/site/1810marti … ring-fault

Sista stycket    " Ignition fob socket"

En liten bit på väg....

Link73
8 oktober 2015 · 75 Inlägg

Tack för ditt svar, ska kolla vidare på detta !

Köpte en bil för 50.000 kr som för mig såg bra ut och gick bra.
Nu är bilen uppe i 36.300 för reparationer.... så vill någon köpa bilen för 86.000 så hör av dig..
Så jävla tråkigt !!

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Inte kul... man ska ha lite tur med bilköp eller försöka räkna på milkostnader innan köp.

Köpte en långmilare för två månader sedan. Nu lagt ut 8 - 10 000 i reservdelar oljor o s v, för att om möjligt få en bil som rullar 10 000 mil. Så tillkommer skatt, däck, försäkringar mm löpande. Det blir totalt 17 kr/ mil inklusive drivmedel. Eget arbete med ca 80 - 100 trevliga timmar  i garaget.
Ids inte betala 500 kr/timme i verkstadskostnader.

Allt handlar om att komma till för en själv acceptabel förlustaffär - milkostnad och vad man vill / kan lägga surt förvärvade kronor på.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 oktober 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang