Lågt däcktryck

dawwe ...has left the building...
8 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag pratar av egna erfarenheter. Balanserade om däcken TRE gånger hos TRE olika firmor, sk "nollbalansering". Nix det vibbade liite lätt. De kollade hjulen, nix de är runda. Bilen ifråga har ALLT i hjulupphängningen (dämpare,fjädrar,bussningar, allt tills sista skruven nytt original. Även ny kardan samt nya drivaxlar) så bilen var det inte, dessutom rullade den vibbfritt med originalfälgarna (vilka inte går på längre efter en bromsuppgradering). Mjölby Gummiverkstad mätte "marktrycket", det sämsta däcket hade en diff på 30 kg, acceptabelt är upp till 10kg. De matchade samtliga däck mot respektive fälg för lägsta möjliga diff i marktryck. 3 hjul fick de ner till mellan 3-7 kg (från ca 10-20 kg) i diff, det sämsta 12 kg om jag minns rätt, man kom fram till "något orunt och/eller ojämn hårdhet i stommen" därav att det inte gick att få bättre. Att man inte märker 5 gram betyder inte att det är OK att lämna 5 gram! Sluta försvara dig, du har fel. Balanserat är det om man lämnar "0 gram", allt annat är obalanserat per ordets betydelse. Ni kan kanske börja med "Nästan balanserat" istället? Dessutom, precis som du säger stenar sätter sig i mönstret mm, har man då 5 grams obalans o stenar på 25 gram hamnar "fel" så blir det helt plötsligt 30 gram. Så ja det är viktigt för mig att det nollbalanseras, oavsett om 5 gram märks eller ej. Jag betalar för balanserat, inte nästan balanserat.
Ja jag är inte den genomsnittlige kunden hos däcksfirmorna, jag vet vad jag pratar om och är oftast (tråkigt nog) mer kunnig i ämnet än krängaren. Nej jag är inte en besserwisser som tillrättavisar men undrar stillsamt för mig själv om allt står rätt till när man uppenbarligen försöker "luras". O nej, inga firmor har anmärkt på mitt krav gällande nollbalansering, o ja jag har givetvis sett med egna ögon att det står "0 gram" vid sista kontrollen.
Varifrån frågan om jag har krängt/balanserat däck kommer vet jag ej, o kan heller inte se vad den skulle kunna tillföra i diskussionen.
O ja jag har läst på om balansering o hur man kan göra mm. Kände inte ens till spin-balansering för 6-7 år sen, det var då en nasare nämnde att det fanns nån enstaka verkstad som kanske hade kvar utrustningen för att kunna göra detta...
Jag tycker att ödmjukhet skadar inte i ditt fall. Du vet ju att jag har rätt i sak. O du har även du rätt i att 5 gram märks inte, men det är inte det som är frågan. Jag betalar för balanserat o det är det jag vill ha, och det en seriös nasare levererar. Allt annat är falsk marknadsföring. Punkt.

Senast redigerat av dawwe (8 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
8 oktober 2015 · 296 Inlägg

Tillåt mig köra med din stil; Nej, jag har inte fel, du vet att jag har rätt, punkt. Slutdiskuterat.

För det första, du köper kinadäck av "hög kvalitet" du erkänner är orunda,
sedan är det ett fruktansvärt slarv av latmaskar med ett överbetalt yrke när de lämnar 5 gram.
Hur var det, ville du ha värde för pengarna eller vad? Var det noga med kvaliten?

Sedemera, du undrar vad det tillför ämnet att fråga ifall du någonsin balanserat själv,
du kan läsa hur mycket böcker du vill men du kan inte jobba på den firman jag varit på för det.
Och första veckorna i jobbet får ingen balansera själv oövervakad.
Ämnet var för övrigt däcktryck, inte balansering. Så vad tillför du ämnet just nu?
Alltså, genom att försöka övertala TS (som uppenbarligen tänker som mig) att inte acceptera något han tidigare ansett varit rimligt.

Jag ger upp. Du har så rätt i allting, vad bryr jag mig om att argumentera så en vägg inser att han har fel.
Jag kan ge dig rätt i att 5 gram istället för OK på skärmen inte är helt nollat. Men att det är fel kommer jag aldrig hålla med om. Inte sålänge dina pengar är bortkastade så fort du får en sten i däcket och hjulen skakas loss och skickas i omloppsbana runt jorden.

När jag balanserar mina egna däck först sen sätter på 4cm långa "bullet" ventilhattar som väger kanske 20 gram styck så anser jag inte heller att det är slarv, jag märker då inte något,
och det är inte för jag är halvvägs till döden och tappat känseln, dessutom så får man arbetsskada,
som gör att man känner av allt som rör däcken.

Tycker du verkligen inte själv att du är lite överdrivet petig när det gäller något så trivialt?
Är det så farligt egentligen?

Ja, jag förstår vad du menar, att du vill ha det absolut rätt för de pengarna du betalar som du anser är överpris.
Men kommer du ligga på din dödsbädd och tänka tillbaka till den där våren 2007 då du inte orkade tjata på den slarvige montören när han lämnade 5 gram på dina stackars fälgar som fick lida för det hela veckan tills du åkte in på nästa däckfirma och fixa det, för du kunde inte gå tillbaka och kräva helt nollat när du redan godkänt?

dawwe ...has left the building...
8 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Förstår du INTE? Poängen är, jag betalar för balanserat, då skall det INTE lämnas 5 gram. Punkt. Lämnar du 5 gram så är det inte balanserat, utan "nästan balanserat". Sen om det märks eller inte kvittar, jag vill ha balanseringen gjord så noga det är möjligt. Hjulen som "vibbade" var/är skodda med Hankook, men det är kanske skit däck det med vad vet jag...
Jag upprepar,det handlar om själva principen, betalar jag för balanserat så vill jag oxå ha det så bra det bara går, utan slarv med o lämna 5 gram. Vad skulle du säg om du lämnar in din PC på ominstall sen när du får tillbaka den så ser du att man strunta att installera drivrutinen för hårddiskens "drop sensor", dvs så att diskarmen "parkeras" om den känner av frittfall så själva disken skonas, i bästa fall. Att låta bli den drivrutinen kommer INTE påverka din dators funktionalitet/användbarhet det minsta. Men den som gjort jobbet har ju ändå inte gjort ett 100% korrekt arbete eller hur? Yrkesstolthet du vet. Det är där du brister. Du borde säg: "Absolut jag förstår dina synpunkter, du har betalat för balanserat o vill ha det. Vi är ju i grunden överens om att 5 gram märks nog inte, men vill kunden ha nollbalanserat så skall han givetvis få det. Dessutom är det ju det vi säljer, o det är inte så mycket "svårare" att nollbalansera,".
Och när man byter ventil, vilket tråden gäller, menar du då, att en seriös verkstad skiter i att balansera om däcken beroende på att de inte behöver kränga om däcken? De som gör så är inte seriösa enligt min åsikt.

Gällande de tre misslyckade "nollbalanseringarna". Jag såg att det var nollbalanserat, varje gång. Firmorna hade alla olika maskiner, vad vet jag vad det skiljer i noggrannhet? Jag ville som sagt så gärna tro att det var bra balanserat, men att komma nån dag senare o klaga fattar du väl själv att det inte går...Dessutom var jag inte 100% på att det berodde på hjulen trots att allt annat var bytt. Jag anklagar ingen för att göra fel om jag inte är 100% säker på att de gjort/gör fel, jämför gärna med "lämna 5 gram" och "balanserat". Det ena är rätt, det andra är fel, eller hur? Att övriga tre verkstäder inte löste problemet på det sätt Mjölby Gummiverkstad gjorde beror på att de saknade maskinen för att mäta marktrycks variationer, balanseringarna kan mycket väl ha varit 100% korrekta, vilket de förmodligen var. Men nån av de kunde ju nämnt det här med marktrycksvariationer? Men icke, det fick man själv läsa sig till....

Senast redigerat av dawwe (8 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
9 oktober 2015 · 296 Inlägg

Suck. Jag försöker ta det på en vettig nivå, men det här är liksom vansinne.
Jag lägger inte ner mera tid på dig, mitt liv går vidare ändå.

Du vinner, jag är en klantig, okunnig, oseriös, slarvig och lat idiot som inte är berättigad att leva för mina 5 gram.
Jag förtjänar att dö av att bli kvävd i sömnen med alla 5 grams vikter jag skippat genom åren nerkörda i halsen.

Och nej, jag fattar inte, jag fattar ingenting.

Det du påstår att jag borde skriva istället, tänk efter om jag inte redan skrivit det. Tänk efter riktigt noga,
läs gärna igenom min förra kommentar några extra gånger.

Nu jämför du äpplen och päron igen, med dina datorgrejer. Jag fattar inte ett skit av vad du skriver,
vet du vad jag gör då? Jag köper en ny dator när den gamla går sönder. Jag anser att datorer är förbrukningsvaror och köper oftast en ny vartannat år minst. Vad ska vi jämföra det med?
Att köpa nya däck för att det är obalans kanske?

dawwe ...has left the building...
9 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Haha...Du vill inte förstå. Det är principen, det är balanserat om man inte "lämnar nån rest". Att det inte märks hör inte hit. Jag har ju sagt, o håller med om, att 5 gram "rest" förmodligen inte märks. Men det är inte balanserat enligt mitt synsätt. Att andra mindre kunniga nöjer sig med det får stå för de. Jag skiter i om du lämnar 1 kg på nån bil, men balanserar du MINA hjul så får du balansera de tills maskinen säger "OK" på noggrannaste läget smile. Jag köper inte nya däck om jag inte måste. En dator går sällan sönder hårdvarumässigt, segar det ner sig eller whatever är det mer sannolikt ett mjukvaruproblem vilket kan lösas genom en ominstall, jämför gärna med däck som vibbar, istället för att köpa nya så balanserar du om de, speciellt om mönstret är bra eller hur? Du vet säkert att klistervikter kan lossna, tex vid högtryckstvätt eller så.
Vi kan lägga ner ämnet, jag tycker bara det är så tråkigt när en "fackman" kommer med osanningar. Man skall inte frisera sanningen så den passar sina egna syften.
Om du frågar runt lite bland ägare till bilar med större fälgar så kommer du finna att ju större hjul desto viktigare med noggrann balansering. ("nollbalansering"). Fjuttiga 15" med 65-profils däck är kanske inte känsliga alls, vad vet jag. Men mina bilar är känsliga, det finns flertalet trådar om folk som haft problem med "vibbar" vilka lösts genom korrekt balansering (nollbalansering), så det är inte fiktion utan fakta. O för att förtydliga, det är inte säkert att hjulen vibbar i alla hastigheter, det kan vara som så att de vibbar vid en specifik hastighet endast, o nej vi snackar kanske inte om vibbar som den genomsnittlige ointresserade bilägaren skulle reagera på, men de som kör liiiite roligare bilar ställer ofta högre krav, speciellt om man är bilintresserad o vet hur det skall vara. Att kräva det man betalar för inget man skall behöva skämmas för eller behöva stå o förklara att man vill ha "nollbalanserat", däcksgubben behöver bara säg "Ok, nollbalanserat blir det."
Tråden kan låsas smile. Tack för mig!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
9 oktober 2015 · 296 Inlägg

Kom inte och påstå att jag ljuger bara för att jag inte anser det är lika fel som du med någonting.
Vad är det jag ljuger om? Vad är det för stil om jag får fråga att kalla mig för lögnare som argument?
Jag är inte fackman. Jag jobbar inte ens med däck för tillfället. Jag är en glad amatör som råkat jobba med däck litegrann.

Du påstår att jag inte vill förstå, och skriver samma saker gång på gång? Du tror inte jag läst vid det här laget det du skriver om principen? Jag läser, och förstår, jag tycker själv jag har bra förståelse för svenska språket vid det här laget.

Om DU hade läst mitt svar längst upp på den här (tredje) sidan, så hade du sett att jag ger dig rätt för att 5 gram inte är ett nollbalanserat däck, det stämmer. Men du förstår inte att det jag menar är att även om det är nollbalanserat och DU anser det vara balanserat, så kanske fälgen har slag och har vibrationer ändå,
och ett däck som har 5 gram kvar till nollbalansering kanske är helt vibrationsfritt,
anser du fortfarande att det nollade hjulet är rätt balanserat och det 5 grammade hjulet är inte balanserat?

Principen, principen, principen, principen, principen. Jag har läst det. Jag lovar, principen. Principen.
Jag har svarat på det också i mitt inlägg längst upp på den här sidan, och ansett att du gör inget fel i att kräva det, har du läst det nu? Jag kan upprepa, jag anser att du inte gör något fel som kräver nollbalansering,
och en gång till ifall du av någon anledning missat det: Jag anser inte att du gör fel som kräver nollbalansering.

Principen.

MEN, jag vill att du förstår att du är larvig som sitter och gnäller här på forumet om hur hemskt det är med bedragare som snuvar dig på 5 gram. Här, på forumet, kommer jag aldrig anse att det är viktigt.
På ett jobb som däckmontör finns inget viktigare än att kunden får det nollbalanserat ifall han önskar det,
och jag försöker på jobbet alltid att göra det nollbalanserat, mer än vad någon annan arbetat för det under min tid som däckmontör iallafall, av vad jag sett. TROTS att jag vet hur lite skillnad det troligtvis gör,
för jag har lätt OCD och är petig, när det gäller andras saker, som de betalar astronomiska summor för,
kanske inte oberättigade, men fortfarande mycket pengar jämfört med att cykla.
Det är det DU inte förstår, att jag har inte sagt ett ord om hur jag gör på jobbet,
bara min högst personliga åsikt utanför arbetsplatsen.

Klistervikter av kvalitet skall inte lossna av högtryckstvätt. Kanske hos "Kentas sulor och renskavskebab",
men inte på en seriös firma. Av denna anledning köper de stora företagen bästa möjliga klistervikter,
och på iallafall alla ställen jag varit på har vi fått inbankat i skallen att göra rent fälgarna noga innan montering av vikter, på min favoritarbetsplats så får man inte balansera om vi inte rengör även helt nya fälgar,
deras ytbehandling är kladdig och gör att vikterna lossnar så småningom. Jag har varit med om det själv.

Frågar runt ägare med bilar som har stora fälgar? Är du på riktigt?
Försöker du fortfarande lära mig saker om däck och fälgar trots att du vägrar svara på om du själv monterat något? Nu påstår du även att jag inte är bilintresserad och inte vet hur det ska vara för jag inte håller med dig helt? Det blir ju effekten av att förklara för mig saker du tror jag inte känner till,
och påstår att bilintresserade "vet hur det ska vara".
Så som du skriver verkar det som att jag inte vet att det kan vibrera vid specifika hastigheter?

Jag har aldrig varit med om maken, absurt.

Du kan inte be att få tråden låst bara för att komma undan att få motargument.

dawwe ...has left the building...
9 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Varför tar du allt så personligt? Skriver jag specifikt om dig någonstans? Nej. Jag skriver generellt om branschen som sådan. Balanserat betyder att man lämnar 0 gram, allt annat är nästan balanserat. Sen om det märks eller ej kvittar. Jag vet oxå att dessa "0 gram" kan mycket väl vara några gram obalans beroende på att maskinen inte är mer exakt än så, vilket isf är ännu en anledning att "nollbalansera" enligt min åsikt. Det har aldrig varit några problem för någon verkstad att "nollbalansera" när jag ber om det, utan extra kostnad. Det jag tycker är fel är att man sätter i system att "lämna 5 gram",men jag förstår resonemanget. Det märks inte högst sannolikt. Vi sparar 20 gram klistervikter per bil. Balanserar man tex hjul på 10000 bilar/år på företaget så blir det 20 kg lägre förbrukning av klistervikter, klistervikter vilka inte är gratis. Nej det är inte en stor summa extra kostnader men likförbannat gör man på detta vis. Om du ber butiken väga upp 50 g saffran o de slänger på en påse på vågen vilken väger 3 gram o glömmer tarera o lastar på med saffran till 50 gram, tycker du då att det känns OK att betala typ 100 kr för den där papperspåsen (1 g saffran kostar typ 33kr)? Som sagt, "nollbalansering" brukar aldrig vara ett problem, men varför måste man be om det? Varför inte ha yrkesstolthet o vara professionell mot alla kunder o göra så bra det bara är möjligt, alltid? Det finns mängder med fusk/lögner även i IT branschen. Storleken på hårddisken är en. 1GB är 1 000 000 000 byte om räknar enligt SI. Men 1GB är faktikst mer än så, 1 kb är 1024 Byte, så 1 GB blir typ 1.07 GB räknat enligt SI. Så din disk som det står att den är 320GB är bara 298GB enligt Win. Så man luras, men det är branschstandard att ange storleken på detta sätt, alla tillverkare gör likadant, inget jag kan påverka alls mer än att upplysa kunden om detta om han frågar. Sen är resten upp till honom, gilla läget eller gå till någon annan där han ändå blir lurad lika mycket. Kan man göra "helt korrekt" som i fallet med balansering så skall man göra det enligt min åsikt. Så nu räcker det smile

Senast redigerat av dawwe (9 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
exoop
9 oktober 2015 · 469 Inlägg

När jag lämnar in för service på bilen så FÖRVÄNTAR jag mig att VARENDA lite droppe olja i bilen ska vara utbytt haha

Jag jobbar på personbil/lastbils-däckverkstad sedan 7 år och jag håller med 3milius i varenda mening.

Kunderna tror att vi ska kunna trolla med knänan när dom kommer in på verkstaden med diverse problem.
att man skulle känna 5gram är bullshit, det är nog snarare ett slitet navhål/navring som är den stora faktorn i så fall!

Jag själv jobbar numera som verkstadschef på lastbils sidan, och oboy vad jag är glad för det.
Åkare är inte hälften så jobbiga som privatpersoner.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
dawwe ...has left the building...
9 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Exoop: Läst men inte förstått? Var skriver jag att man kan känna 5 gram? Skriver ju själv att det högst sannolikt inte känns. Men det är fortfarande inte balanserat så noga det går, oavsett om det känns eller ej. Dessutom är jag säker på att "0 gram" enligt maskinen kan mycket väl vara några gram obalans. Men då har man åtminstone gjort allt man rimligen kan. Oljebyte är lite annorlunda. Sätta tillbaka pluggen när det fortfarande rinner en tunn stråle olja är fel, droppar det säg 1 droppe var 3e sekund så är det typ så bra det kan bli på en rimlig verkstad. Du vet säkert att det är helt omöjligt att få ut all olja, man får dra gränsen nånstans. Med andra ord: Det går att "nollbalansera" utan besvär när man ber om det, varför inte ha det som default? Kanske en liten skylt på verkstaden "Kära kund hos oss nollbalanserar vi alltid. Korrekta o professionella balanseringsar är vårt signum". För övrigt tycker jag du som "verkstadschef" borde veta bättre...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
9 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag rekommenderar er att läsa denna tråd. Kika även på länkarna i svaren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
3milius
9 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Varför tar du allt så personligt? Skriver jag specifikt om dig någonstans? Nej. Jag skriver generellt om branschen som sådan. Balanserat betyder att man lämnar 0 gram, allt annat är nästan balanserat. Sen om det märks eller ej kvittar. Jag vet oxå att dessa "0 gram" kan mycket väl vara några gram obalans beroende på att maskinen inte är mer exakt än så, vilket isf är ännu en anledning att "nollbalansera" enligt min åsikt. Det har aldrig varit några problem för någon verkstad att "nollbalansera" när jag ber om det, utan extra kostnad. Det jag tycker är fel är att man sätter i system att "lämna 5 gram",men jag förstår resonemanget. Det märks inte högst sannolikt. Vi sparar 20 gram klistervikter per bil. Balanserar man tex hjul på 10000 bilar/år på företaget så blir det 20 kg lägre förbrukning av klistervikter, klistervikter vilka inte är gratis. Nej det är inte en stor summa extra kostnader men likförbannat gör man på detta vis. Om du ber butiken väga upp 50 g saffran o de slänger på en påse på vågen vilken väger 3 gram o glömmer tarera o lastar på med saffran till 50 gram, tycker du då att det känns OK att betala typ 100 kr för den där papperspåsen (1 g saffran kostar typ 33kr)? Som sagt, "nollbalansering" brukar aldrig vara ett problem, men varför måste man be om det? Varför inte ha yrkesstolthet o vara professionell mot alla kunder o göra så bra det bara är möjligt, alltid? Det finns mängder med fusk/lögner även i IT branschen. Storleken på hårddisken är en. 1GB är 1 000 000 000 byte om räknar enligt SI. Men 1GB är faktikst mer än så, 1 kb är 1024 Byte, så 1 GB blir typ 1.07 GB räknat enligt SI. Så din disk som det står att den är 320GB är bara 298GB enligt Win. Så man luras, men det är branschstandard att ange storleken på detta sätt, alla tillverkare gör likadant, inget jag kan påverka alls mer än att upplysa kunden om detta om han frågar. Sen är resten upp till honom, gilla läget eller gå till någon annan där han ändå blir lurad lika mycket. Kan man göra "helt korrekt" som i fallet med balansering så skall man göra det enligt min åsikt. Så nu räcker det smile

Jag ska bara svara på två saker nu så kan vi lägga ner detta,
det första är att jag skrev ovan om hur jag själv gör när jag jobbar,
jag sätter iallafall inte i system att lämna 5 gram. Som sagt så behöver inte firman dra in mer pengar än den gör,
då är det bättre fokusera på kundernas nöjdhet enligt mig. Kundnöjdhet innebär i slutändan ändå mer pengar.
Du poängterar att du menar branschen i helhet, och det är helt okej. Det har du all rätt att tycka är fel,
svårt bara att märka av hur du menar hela branschen alla gånger när du pratar direkt till mig,
och säger att jag är den som inte förstår, när du pratar om principen, inte att jag inte förstår att det gäller resterande personer inom branschen och kanske inte bara mig eller rentav inte mig alls.
Fine. Du tycker branschen i sig har lite väl mycket slarvers, okej.

Och det andra:
Jag och mina medarbetare på min favoritarbetsplats är seriösa iallafall,
vi sätter som nämnt ovan kundnöjdhet framför allt, jag och alla andra på stället.

Även om man skulle kunna tjäna pengar på att spara vikter så är det ingen som tänker på det där iallafall,
hur andra däckverkstäder är kan jag inte svara på. Ja, 20 gram per bil blir säkert stora besparingar,
beräkningen fallerar dock lite när man allt för ofta får en för hög siffra från maskinen också,
och får ta bort vikter, det blir bortkastat till max. Inte maskinens fel heller utan det beror på andra faktorer som är onödiga att ta upp, men det händer hela tiden. Så det jämnar ut sig hur mycket man än skulle försöka,
kanske minimal vinst om man som du nämner ovan sätter i system att skippa vikter,
men så jobbar inte vi, dels finns inte tiden, dels så försöker man nollbalansera som jag nämnt tidigare,
vi är också duktiga och har alla lärt oss vart maskinen inte behöver så mycket vikter som det står,
vart man behöver exakta mängden som står, och vilka hjul han kommer behöva lite mer vikter än det står.
Det kan innebära att känna till vilka däck som är runda och har konsistent kvalitet,
Michelin Primacy är ett av däcken som hela tiden är runt 20/40 på, på liknande fälgar.
Man kan nästan trolla i det läget och förutspå vad det kommer stå på maskinen.
Man tränar sig också att få det rätt på första spinnet, det är tidsbesparing det med.

Nu har vi babblat tillräckligt om ämnet som inte ens rörde tråden båda två,
så jag säger "Lets agree to disagree".

3milius
9 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Jag rekommenderar er att läsa denna tråd. Kika även på länkarna i svaren...

Inte för att hälla bensin på elden nu,
men jag tyckte bara det var roligt att i första länken står det "Godkänd kvarstående obalans 4 gram"
Får ställa in maskinen på 1 grams intervaller så jag får 4 istället för 5, skulle du vara nöjd över det? lol

Jag förstår din poäng, jag har yttrat mina åsikter nog mycket, och som sagt, lets agree to disagree.
Tyckte bara det var lite småroligt sådär, är väl min humor..

Om det är så känsligt på BMW E39 (Vilket jag inte märkt på min E38 men det kanske är skillnad vad vet jag)
så är det kanske dags att du köper däck som garanterat inte är ojämna ifall du har en sådan?
Känns som att jaga i lite fel ände att betala för, och vänta på att försöka fixa dåliga däck. Just saying.

Senast redigerat av 3milius (9 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
9 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Permissible betyder "tillåten", o det är max 4 g. Det är skillnad på "tillåten" kontra "godkänd", ja petitesser men ändå*haha*. Tillåtet är 4 g, godkänt kan vara 2 g, o perfekt 0 g smile . Jag vill att den som balanserar mina däck gör det så noga det går, med maskinen inställd på högsta känslighet. O nej jag har inga vibb-problem då jag alltid ber om "nollbalansering" samt att man kollar rundhet mm.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
exoop
9 oktober 2015 · 469 Inlägg

dawwe skrev:
Exoop: Läst men inte förstått? Var skriver jag att man kan känna 5 gram? Skriver ju själv att det högst sannolikt inte känns. Men det är fortfarande inte balanserat så noga det går, oavsett om det känns eller ej. Dessutom är jag säker på att "0 gram" enligt maskinen kan mycket väl vara några gram obalans. Men då har man åtminstone gjort allt man rimligen kan. Oljebyte är lite annorlunda. Sätta tillbaka pluggen när det fortfarande rinner en tunn stråle olja är fel, droppar det säg 1 droppe var 3e sekund så är det typ så bra det kan bli på en rimlig verkstad. Du vet säkert att det är helt omöjligt att få ut all olja, man får dra gränsen nånstans. Med andra ord: Det går att "nollbalansera" utan besvär när man ber om det, varför inte ha det som default? Kanske en liten skylt på verkstaden "Kära kund hos oss nollbalanserar vi alltid. Korrekta o professionella balanseringsar är vårt signum". För övrigt tycker jag du som "verkstadschef" borde veta bättre...

Okej då glömmer vi 5gram, fel av mig.
Precis som "nollbalanserat" är för dig så är nybytt olja när det inte rinner/droppar någonting alls för mig, för det är så jag jobbar när jag servera mina bilar själv. Men jag måste ju acceptera att det inte är så det arbetas i bilverkstäderna.
Jag kommer aldrig att få dom till att göra detta om jag inte betalar dyra pengar för den specifika saken!

Samma princip gäller här, om det är ett däck som inte är runt och skall balanseras så blir det att man får flytta vikter hit och dit med varierat resultat, och är det då klistervikter man balanserar med så kan man inte slösa hur många vikter eller hur mycket tid som helst på detta. Men i ett sådant fall är jag väldigt tydlig och talar om det för kunden, men även att han inte kommer känna just obalansen.
Vi på min verkstad har som mål att "nollbalansera" allt! men det finns alltid undantag så som folk som har extremt bråttom eller som sagt hjul i dålig kondition.
På min verkstad så skiljer vi inte på priser om det är så att ni kommer med "däckonlinedäck" men vi är väldigt noga med att vi inte kan ge någon som helst garanti att det kommer att funka eller garanti för själva produkterna!

Men nu till det relevanta i frågan om vibrationer är att du KAN ALDRIG balansera bort ovaliteten på ett däck inte heller skevheten i ett däck, du kan få däcket att väga lika mycket över allt men du kommer fortfarande få vibrationer och skakningar p.g.a. ovalitet/skevheten i hjulet punkt!

Sedan till det jag tog upp tidigare ang cenrumhålet, är inte centrumhålet rätt så kommer det att vibrera oavsett hur runt och balanserat ett hjul är! och det räcker med att det har ärgat bort en halm millimeter! så kommer fälgen att hänga på bultarna och skapa ovalitet. 

P.S Jag är bara verkstadschef över lastbilsdelen inte personbilsdelen men jag sköter mitt jobb så felfritt det går.
Jag vet inte vad du jobbar med men inte fan är du guds bästa barn! något har du gjort som du inte borde ha gjort, det vet du!

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
3milius
9 oktober 2015 · 296 Inlägg

dawwe skrev:
Permissible betyder "tillåten", o det är max 4 g. Det är skillnad på "tillåten" kontra "godkänd", ja petitesser men ändå*haha*. Tillåtet är 4 g, godkänt kan vara 2 g, o perfekt 0 g smile . Jag vill att den som balanserar mina däck gör det så noga det går, med maskinen inställd på högsta känslighet. O nej jag har inga vibb-problem då jag alltid ber om "nollbalansering" samt att man kollar rundhet mm.

Fast nu är det bara rappakalja. Dels så betyder det egentligen tillåtlig, inte tillåten,
men jag var ju heller inte så noga, då godkänd innebär samma sak.
Varför skulle det vara mindre vikt för godkänt? Du menar att tillåtet enligt BMW inte är godkänt enligt BMW?
Jag förstår inte varför de skulle skriva ett värde som inte är godkänt, och som man alltså inte får gå efter.
Du är tillåten att lämna 4 gram men du får underkänt när du gör det. Alltså gör BMW fel som tillåter det.
Bara dravel.

Du hade vibrationsproblem tidigare sa du, pågrund av ojämnhet i däcken.
När det inte går att få det bra på tre olika firmor med din gestapo-dirigerade balansering med vita handskar på så kanske det är dags att börja vara kritisk mot däcken, och däcken du tycker är helt okej är, som jag sagt, skit.

Googleye
10 oktober 2015 · 74 Inlägg

Well, det var en intressant vändning tråden tog här på två korta dagar. Har visserligen fått alla svar jag behöver men ändå, vem fan bryr sig egentligen? Däremot dawwe, att klanka ner på yrkesprofessionella när du själv (antagligen) inte ens har gjort samma arbete är bara synd. Tack för tipset med Mölby, men om det är samma Mjölby som jag tänker på utanför Linköping så känner jag rent spontant att 2h enkel resa för en balansering känns lite överdrivet wink

Hur som helst, tråden kan inte alls stängas ner, den är förresten min. Jag vill gärna återkomma om det skulle vara så att nya ventiler inte löser problemet. För visst var det däcktryck vi pratade om, eller?

3milius
10 oktober 2015 · 296 Inlägg

Googleye skrev:
Well, det var en intressant vändning tråden tog här på två korta dagar. Har visserligen fått alla svar jag behöver men ändå, vem fan bryr sig egentligen? Däremot dawwe, att klanka ner på yrkesprofessionella när du själv (antagligen) inte ens har gjort samma arbete är bara synd. Tack för tipset med Mölby, men om det är samma Mjölby som jag tänker på utanför Linköping så känner jag rent spontant att 2h enkel resa för en balansering känns lite överdrivet wink

Hur som helst, tråden kan inte alls stängas ner, den är förresten min. Jag vill gärna återkomma om det skulle vara så att nya ventiler inte löser problemet. För visst var det däcktryck vi pratade om, eller?

Bara att besöka en seriös däckfirma så tar de nog hand om problemet och gör dig nöjd,
skulle jag tro. De kanske inte skulle göra Dawwe nöjd ifall de inte använder pensel med mahogany-skaft och hår från enhörning för att stryka på monteringspastan, men jag tror du blir nöjd iallafall, och det var väl huvudsaken.

Som sagt, tycker helt klart du ska återkomma med resultatet, så kan vi antingen veta vad problemet är,
eller fortsätta felsöka.

dawwe ...has left the building...
10 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

1: Jag klankar inte ner på "yrkesprofessionella". Jag konstaterar bara att det är många som fuskar när de lämnar "5 gram". Det går ju att "nollbalansera" genom att ställa om maskinen. Poängen är (igen!): Varför inte göra så bra det bara går? Om det märks eller inte hör inte hit. Jag är långt ifrån den enda av denna åsikt. Jag vill ha "nollbalanserat" för det är det jag betalar för o det däcksfirman säljer, för det heter "Balansera däcken". Hade det hetat "Nästan balansera däcken" hade det varit en annan sak, men då hade man väl haft en ny tjänst som heter *tada*: "Nollbalansering" smile. Att du Eye är nöjd betyder INTE att arbetet är korrekt utfört enligt min åsikt. Har man yrkesstolthet så "nollbalanserar" man alltid. Om du lämnar in din bil för omlack av frontspoilern pga stenskott samt divers mindre repor. Sen när du får tillbaka bilen så ser du att det är ett 10-tal "gropar" i den nya lacken där man helt enkelt missat att "slipa ut" och/eller finspackla de små stenskottskatrarna. Firmans motivering: Det har ingen betydelse. Du kommer snart få nya stenskott ju... Du skulle säkert acceptera. Jag skulle definitivt inte göra det. När jag hämtar bilen skall den vara så bra det bara går, o hittar jag "gropar" så¨ha man fuskat då jag vet att om man är noggrann så lämnar man inte sånt....
2: Jakaranda skaft med ljusbruna hår från den rödbröstade kanadensiska hackspetten vilken lever i mangroove skogen på Norra Borneo... smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FLindgren
10 oktober 2015 · 5 089 Inlägg

Sååååå har vi lagat punkterningen på däcket än eller har vi övergått till balanseringen nu?tongue

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Googleye
10 oktober 2015 · 74 Inlägg

dawwe skrev:
1: Jag klankar inte ner på "yrkesprofessionella". Jag konstaterar bara att det är många som fuskar när de lämnar "5 gram". Det går ju att "nollbalansera" genom att ställa om maskinen. Poängen är (igen!): Varför inte göra så bra det bara går? Om det märks eller inte hör inte hit. Jag är långt ifrån den enda av denna åsikt. Jag vill ha "nollbalanserat" för det är det jag betalar för o det däcksfirman säljer, för det heter "Balansera däcken". Hade det hetat "Nästan balansera däcken" hade det varit en annan sak, men då hade man väl haft en ny tjänst som heter *tada*: "Nollbalansering" smile. Att du Eye är nöjd betyder INTE att arbetet är korrekt utfört enligt min åsikt. Har man yrkesstolthet så "nollbalanserar" man alltid. Om du lämnar in din bil för omlack av frontspoilern pga stenskott samt divers mindre repor. Sen när du får tillbaka bilen så ser du att det är ett 10-tal "gropar" i den nya lacken där man helt enkelt missat att "slipa ut" och/eller finspackla de små stenskottskatrarna. Firmans motivering: Det har ingen betydelse. Du kommer snart få nya stenskott ju... Du skulle säkert acceptera. Jag skulle definitivt inte göra det. När jag hämtar bilen skall den vara så bra det bara går, o hittar jag "gropar" så¨ha man fuskat då jag vet att om man är noggrann så lämnar man inte sånt....
2: Jakaranda skaft med ljusbruna hår från den rödbröstade kanadensiska hackspetten vilken lever i mangroove skogen på Norra Borneo... smile

Nu påstår du plötsligt att jag hade accepterat de där 5g på alla jobb som går? Nej jag hade inte accepterat ett dåligt lackjobb, du kan inte applicera det här på alla exempel du kan tänka dig. Jag orkar inte diskutera det här. Du är nöjd med din nollbalansering, jag och alla andra är nöjda med vår "nollbalansering". Det duger väl för dig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang