Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fjong
26 september 2015 · 1 494 Inlägg

r0ck skrev:
Ja, jag misstänker det eftersom jag har D2 modellen och inte D4 enligt Pioneers hemsida. Mina subbar går att köra i 4 eller 1 ohm enligt deras instruktion. Och schemat jag länkade applicerar på båda basar, skillnaden är att jag har 4st ingångar så ++--, där ena +- kommer från ena basen och andra +- kommer från andra basen. Dom sammanlänkas inte förrens dom kommer till steget.

Fjong skrev:
För att klargöra, du har alltså 2st basar med 2x2 ohm spolar kopplat till ett mono steg enligt schemat du länkade?

Har du två basar med 2x2 ohm spolar kan dom inte kopplas i 1 ohm på ett steg med 1 kanal, det blir 0,5, 2ohm eller 8 ohm. Finns monoblock med två högtalarterminaler för att underlätta inkoppling men dom är ihopkopplade på insidan. Så föreslår att du kopplar det i 2 ohm istället.

Bra sida för att se hur man ska koppla.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

r0ck
26 september 2015 · 29 Inlägg

Tackar för klargörandet, dock kan jag välja 4ohm eller 1ohm på mina basar. Om jag kopplar dom i 4ohm och sedan kopplar dom till steget blir det väl 2ohm? smile Men jag testade lite snabbt med en macgyver lösning inatt, ska testa mera om en stund. Kopplar bägge basarna i 1ohm, sen utanför lådan smäller jag ihop plus från ena basen till den andra, sen den enas minus till den andres. Sedan in i steget, då använder jag bara 2 av kanalerna, då kanske dom blir 1 ohm? för om ja bara har 1 bas inkopplad fungerar det bra i 1ohm.... jaja får se, tror ja fattar nu iaf smile tack big_smile

Fjong skrev:

r0ck skrev:
Ja, jag misstänker det eftersom jag har D2 modellen och inte D4 enligt Pioneers hemsida. Mina subbar går att köra i 4 eller 1 ohm enligt deras instruktion. Och schemat jag länkade applicerar på båda basar, skillnaden är att jag har 4st ingångar så ++--, där ena +- kommer från ena basen och andra +- kommer från andra basen. Dom sammanlänkas inte förrens dom kommer till steget.

Fjong skrev:
För att klargöra, du har alltså 2st basar med 2x2 ohm spolar kopplat till ett mono steg enligt schemat du länkade?

Har du två basar med 2x2 ohm spolar kan dom inte kopplas i 1 ohm på ett steg med 1 kanal, det blir 0,5, 2ohm eller 8 ohm. Finns monoblock med två högtalarterminaler för att underlätta inkoppling men dom är ihopkopplade på insidan. Så föreslår att du kopplar det i 2 ohm istället.

Bra sida för att se hur man ska koppla.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg

r0ck skrev:
Tackar för klargörandet, dock kan jag välja 4ohm eller 1ohm på mina basar. Om jag kopplar dom i 4ohm och sedan kopplar dom till steget blir det väl 2ohm? smile Men jag testade lite snabbt med en macgyver lösning inatt, ska testa mera om en stund. Kopplar bägge basarna i 1ohm, sen utanför lådan smäller jag ihop plus från ena basen till den andra, sen den enas minus till den andres. Sedan in i steget, då använder jag bara 2 av kanalerna, då kanske dom blir 1 ohm? för om ja bara har 1 bas inkopplad fungerar det bra i 1ohm.... jaja får se, tror ja fattar nu iaf smile tack big_smile

Fjong skrev:

r0ck skrev:
Ja, jag misstänker det eftersom jag har D2 modellen och inte D4 enligt Pioneers hemsida. Mina subbar går att köra i 4 eller 1 ohm enligt deras instruktion. Och schemat jag länkade applicerar på båda basar, skillnaden är att jag har 4st ingångar så ++--, där ena +- kommer från ena basen och andra +- kommer från andra basen. Dom sammanlänkas inte förrens dom kommer till steget.


Har du två basar med 2x2 ohm spolar kan dom inte kopplas i 1 ohm på ett steg med 1 kanal, det blir 0,5, 2ohm eller 8 ohm. Finns monoblock med två högtalarterminaler för att underlätta inkoppling men dom är ihopkopplade på insidan. Så föreslår att du kopplar det i 2 ohm istället.

Bra sida för att se hur man ska koppla.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

Du kan parallelkoppla eller SERIEkoppla.

AdrenalinHunter
28 september 2015 · 12 Inlägg

Hallå!
Har precis beställt http://m.brl.se/sv/artiklar/silent-coat … matta.html för att göra dörrarna i en Polo-12a mer stabila + att förhoppningsvis få ner ljudnivån lite från vägbullret smile

Har sett i några videos på youtube att de använder en liten trä eller gummi roller för att få materialet att fästa bra, är det någon här som vet vart man kan köpa sånna eller liknande till ett vettigt pris? smile

Har även läst att man brukar få bättre bas/midbas från dörrarna när man dämpar dom med sånt material, stämmer det? Skulle vara ett stort plus om det stämmer då det ej finns möjlighet till att installera baslåda..  då jag tycker att det borde kunna spela på bättre bas från de högtalarna som sitter i

Högtalare som sitter i:
Bas/midbas- Hertz HV165l.4
Diskanter- Audison AP-1
Ska även snart installera ett slutsteg (DLS CC-2) som ska driva midbasarna

Somsagt hoppas på att det blir stor skillnad för ljudbilden när man dämpar dörrarna och sätter in slutsteget smile

//Mathias

Fjong
28 september 2015 · 1 494 Inlägg

AdrenalinHunter skrev:
Hallå!
Har precis beställt http://m.brl.se/sv/artiklar/silent-coat … matta.html för att göra dörrarna i en Polo-12a mer stabila + att förhoppningsvis få ner ljudnivån lite från vägbullret smile

Har sett i några videos på youtube att de använder en liten trä eller gummi roller för att få materialet att fästa bra, är det någon här som vet vart man kan köpa sånna eller liknande till ett vettigt pris? smile

Har även läst att man brukar få bättre bas/midbas från dörrarna när man dämpar dom med sånt material, stämmer det? Skulle vara ett stort plus om det stämmer då det ej finns möjlighet till att installera baslåda..  då jag tycker att det borde kunna spela på bättre bas från de högtalarna som sitter i

Högtalare som sitter i:
Bas/midbas- Hertz HV165l.4
Diskanter- Audison AP-1
Ska även snart installera ett slutsteg (DLS CC-2) som ska driva midbasarna

Somsagt hoppas på att det blir stor skillnad för ljudbilden när man dämpar dörrarna och sätter in slutsteget smile

//Mathias

Dämpning gör stor nytta ja, biltema har en liten roller med trähandtag och plast rulle som är nån cm bred och den har funkat prima för mig (kostar 30kr elr nått om den finns kvar). Glöm inte att underlaget ska vara rent så tvätta med t röd eller nått så att det fäster bra.

Dämpmattan stabiliserar ju dörren lite så att den blir stummare så det lär ju inte bli sämre, installation över huvud taget är ju mycket viktigt för att resultatet ska bli bra. Sitter midden dåligt eller i nått som sladdrar så blir det ju samma effekt som att försöka slå i en spik i en planka som man håller med ena handen i luften tongue

AdrenalinHunter
28 september 2015 · 12 Inlägg

Fjong skrev:

AdrenalinHunter skrev:
Hallå!
Har precis beställt http://m.brl.se/sv/artiklar/silent-coat … matta.html för att göra dörrarna i en Polo-12a mer stabila + att förhoppningsvis få ner ljudnivån lite från vägbullret smile

Har sett i några videos på youtube att de använder en liten trä eller gummi roller för att få materialet att fästa bra, är det någon här som vet vart man kan köpa sånna eller liknande till ett vettigt pris? smile

Har även läst att man brukar få bättre bas/midbas från dörrarna när man dämpar dom med sånt material, stämmer det? Skulle vara ett stort plus om det stämmer då det ej finns möjlighet till att installera baslåda..  då jag tycker att det borde kunna spela på bättre bas från de högtalarna som sitter i

Högtalare som sitter i:
Bas/midbas- Hertz HV165l.4
Diskanter- Audison AP-1
Ska även snart installera ett slutsteg (DLS CC-2) som ska driva midbasarna

Somsagt hoppas på att det blir stor skillnad för ljudbilden när man dämpar dörrarna och sätter in slutsteget smile

//Mathias

Dämpning gör stor nytta ja, biltema har en liten roller med trähandtag och plast rulle som är nån cm bred och den har funkat prima för mig (kostar 30kr elr nått om den finns kvar). Glöm inte att underlaget ska vara rent så tvätta med t röd eller nått så att det fäster bra.

Dämpmattan stabiliserar ju dörren lite så att den blir stummare så det lär ju inte bli sämre, installation över huvud taget är ju mycket viktigt för att resultatet ska bli bra. Sitter midden dåligt eller i nått som sladdrar så blir det ju samma effekt som att försöka slå i en spik i en planka som man håller med ena handen i luften tongue

Okej tack för tipset! Ska kolla på biltema om den finns kvar smile
Har annars hittat denna http://m.mattonbutiken.se/index/product … _65MM.html dock är denna ganska dyr..
Tror du det kommer bli stor skillnad med hur mycket ljud som kommer in i kupén från vägen osv.? Vore ju ganska skönt om det blev lite tystare, och så kommer man ju även höra musiken bättre

Ska försöka montera midbasen så bra som möjligt när ja ska sätta in steget, behöver ju dra nya kablar osv. så skulle kunna ta mej tid att försöka få monteringen så bra som möjligt smile

Lonefox Bad music kills good sound
29 september 2015 · 7 241 Inlägg

AdrenalinHunter skrev:

Fjong skrev:

AdrenalinHunter skrev:
Hallå!
Har precis beställt http://m.brl.se/sv/artiklar/silent-coat … matta.html för att göra dörrarna i en Polo-12a mer stabila + att förhoppningsvis få ner ljudnivån lite från vägbullret smile

Har sett i några videos på youtube att de använder en liten trä eller gummi roller för att få materialet att fästa bra, är det någon här som vet vart man kan köpa sånna eller liknande till ett vettigt pris? smile

Har även läst att man brukar få bättre bas/midbas från dörrarna när man dämpar dom med sånt material, stämmer det? Skulle vara ett stort plus om det stämmer då det ej finns möjlighet till att installera baslåda..  då jag tycker att det borde kunna spela på bättre bas från de högtalarna som sitter i

Högtalare som sitter i:
Bas/midbas- Hertz HV165l.4
Diskanter- Audison AP-1
Ska även snart installera ett slutsteg (DLS CC-2) som ska driva midbasarna

Somsagt hoppas på att det blir stor skillnad för ljudbilden när man dämpar dörrarna och sätter in slutsteget smile

//Mathias

Dämpning gör stor nytta ja, biltema har en liten roller med trähandtag och plast rulle som är nån cm bred och den har funkat prima för mig (kostar 30kr elr nått om den finns kvar). Glöm inte att underlaget ska vara rent så tvätta med t röd eller nått så att det fäster bra.

Dämpmattan stabiliserar ju dörren lite så att den blir stummare så det lär ju inte bli sämre, installation över huvud taget är ju mycket viktigt för att resultatet ska bli bra. Sitter midden dåligt eller i nått som sladdrar så blir det ju samma effekt som att försöka slå i en spik i en planka som man håller med ena handen i luften tongue

Okej tack för tipset! Ska kolla på biltema om den finns kvar smile
Har annars hittat denna http://m.mattonbutiken.se/index/product … _65MM.html dock är denna ganska dyr..
Tror du det kommer bli stor skillnad med hur mycket ljud som kommer in i kupén från vägen osv.? Vore ju ganska skönt om det blev lite tystare, och så kommer man ju även höra musiken bättre

Ska försöka montera midbasen så bra som möjligt när ja ska sätta in steget, behöver ju dra nya kablar osv. så skulle kunna ta mej tid att försöka få monteringen så bra som möjligt smile

Du kan såga till en "spatel" av MDF annars.
Den typen av matta dämpar inte direkt vägbullar utan hämmar till stor det vibrationer.
För vägbullar tipsar jag om denna typ av matta (ovanpå butylmattan) : http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-co … heets.html

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Nausea Avstängd
29 september 2015 · 598 Inlägg

Det blir tystare i bilen - om du dämpar ordentligt hela vägen, från golv till tak. Det ökar förstås bilens vikt och påverkar därmed lastförmåga, bränsleförbrukning och köregenskaper i viss mån. Mjukt dämpningsmaterial (öppna celler, typ skumgummi) absorberar ljud medan det du köpt nu hindrar ljud från att tränga igenom, men då under förutsättning att det appliceras överallt. Det blir som när du isolerar en husvägg men lämnar ett hål på 1 kvm, då kommer kylan in där och värmen försvinner ut. Scania har dubbla laminerade rutor, alltså inte bara vindrutan, i sina lastbilar, vilket även Volvo cars (tillval) och andra märken har för att stänga ute vägljud och kanske av säkerhetsskäl. Men då snackar vi om mer än 2 mm glas. Lite kuriosa: fogskum är exempel på material som har slutna celler och därmed inte absorberar ljud. Men det håller tätt!

AdrenalinHunter
29 september 2015 · 12 Inlägg

Nausea skrev:
Det blir tystare i bilen - om du dämpar ordentligt hela vägen, från golv till tak. Det ökar förstås bilens vikt och påverkar därmed lastförmåga, bränsleförbrukning och köregenskaper i viss mån. Mjukt dämpningsmaterial (öppna celler, typ skumgummi) absorberar ljud medan det du köpt nu hindrar ljud från att tränga igenom, men då under förutsättning att det appliceras överallt. Det blir som när du isolerar en husvägg men lämnar ett hål på 1 kvm, då kommer kylan in där och värmen försvinner ut. Scania har dubbla laminerade rutor, alltså inte bara vindrutan, i sina lastbilar, vilket även Volvo cars (tillval) och andra märken har för att stänga ute vägljud och kanske av säkerhetsskäl. Men då snackar vi om mer än 2 mm glas. Lite kuriosa: fogskum är exempel på material som har slutna celler och därmed inte absorberar ljud. Men det håller tätt!

Tack för informationen! Huvudsyftet med materialet jag köpte var i förstahand att få ljudsystemet att låta bättre, alltså inte att försöka få det så tyst som möjligt i kupén, men det skulle vara ett stort plus om det blev lite tystare/skulle kunna höra musiken bättre när man kör 90km/h med det materialet jag köpte smile
Men jag ska absolut ta till mej informationen för att i framtiden kunna dämpa en bil ordentligt! smile

AdrenalinHunter
29 september 2015 · 12 Inlägg

Lonefox skrev:

AdrenalinHunter skrev:

Fjong skrev:

Dämpning gör stor nytta ja, biltema har en liten roller med trähandtag och plast rulle som är nån cm bred och den har funkat prima för mig (kostar 30kr elr nått om den finns kvar). Glöm inte att underlaget ska vara rent så tvätta med t röd eller nått så att det fäster bra.

Dämpmattan stabiliserar ju dörren lite så att den blir stummare så det lär ju inte bli sämre, installation över huvud taget är ju mycket viktigt för att resultatet ska bli bra. Sitter midden dåligt eller i nått som sladdrar så blir det ju samma effekt som att försöka slå i en spik i en planka som man håller med ena handen i luften tongue

Okej tack för tipset! Ska kolla på biltema om den finns kvar smile
Har annars hittat denna http://m.mattonbutiken.se/index/product … _65MM.html dock är denna ganska dyr..
Tror du det kommer bli stor skillnad med hur mycket ljud som kommer in i kupén från vägen osv.? Vore ju ganska skönt om det blev lite tystare, och så kommer man ju även höra musiken bättre

Ska försöka montera midbasen så bra som möjligt när ja ska sätta in steget, behöver ju dra nya kablar osv. så skulle kunna ta mej tid att försöka få monteringen så bra som möjligt smile

Du kan såga till en "spatel" av MDF annars.
Den typen av matta dämpar inte direkt vägbullar utan hämmar till stor det vibrationer.
För vägbullar tipsar jag om denna typ av matta (ovanpå butylmattan) : http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-co … heets.html

Tanken var i förstahand att få stereon att låta bättre, men kanske blir senare i framtiden att köpa sånt eller något liknande material om man inte skulle bli nöjd nu! smile

MawE
29 september 2015 · 517 Inlägg

Hej,

Har installerat en Pioneer mvh-350bt i min Golf samt två nya 6,5 tums Pioneer (pris ca 700 kr) högtalare i framdörrarna. Jag köpte även adaptrar till högtalarna så att de hamnade i samma position som originalhögtalarna (är inte bolt on på Golf 4).

Jag är dock väldigt beskriven på ljudbilden på högtalarna och har testat en farlig massa inställningar men jag kan inte få det att låta bra med minsta lilla bas. Tycker nästan att originalhögtalarna i bakdörrarna ger bättre ljud ifrån sig hmm

Har endast bytt stereo och högtalarna fram. Inte skarvat kablar eller annat.

Någon som har en ide på var jag kan börja felsöka? Känns kasst att ha lagt ut en massa pengar när ljudet knte blir märkbart bättre.

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
-Eklund-
30 september 2015 · 27 Inlägg

Tjena, jag hade nu tänkt att "bygga" ihop mitt första ljudsystem i bilen, vilket är en SAAB 900 -97. Jag hade då tänkt att utnyttja bilens alla original-platser för högtalare, det vill säga; Instrumentpanelen (2x 3,5"), Framdörrar (2x 5.25"), Hatthylla (2x 6x9"). Tillsammans blir detta alltså 6 högtalare.

Jag hade även tänkt mig att införskaffa en baslåda med 2x12" basar.

Till allt detta hade jag då tänkt att ha ett slutsteg till bara basarna (antar att detta skall vara ett mono?) och sedan ett slutsteg till alla de 6 högtalarna.

Det är där det börjar bli klurigt. Vad exakt för slutsteg är det som behövs för att driva dessa 6 och kan man koppla 2 högtalare till samma kanal på ett slutsteg?

Budget för ett slutsteg ligger runt 1,500 - 2000 kronor.

Musiken jag lär lyssna på varierar enormt, från grov metal till house och elektronisk musik.

Jag är (vilket är uppenbart) väldigt ny inom detta ämne och all hjälp som får mig att bli ännu ett snäpp kunnigare är extremt uppskattat.

/Oskar

AdrenalinHunter
30 september 2015 · 12 Inlägg

Oskar464 skrev:
Tjena, jag hade nu tänkt att "bygga" ihop mitt första ljudsystem i bilen, vilket är en SAAB 900 -97. Jag hade då tänkt att utnyttja bilens alla original-platser för högtalare, det vill säga; Instrumentpanelen (2x 3,5"), Framdörrar (2x 5.25"), Hatthylla (2x 6x9"). Tillsammans blir detta alltså 6 högtalare.

Jag hade även tänkt mig att införskaffa en baslåda med 2x12" basar.

Till allt detta hade jag då tänkt att ha ett slutsteg till bara basarna (antar att detta skall vara ett mono?) och sedan ett slutsteg till alla de 6 högtalarna.

Det är där det börjar bli klurigt. Vad exakt för slutsteg är det som behövs för att driva dessa 6 och kan man koppla 2 högtalare till samma kanal på ett slutsteg?

Budget för ett slutsteg ligger runt 1,500 - 2000 kronor.

Musiken jag lär lyssna på varierar enormt, från grov metal till house och elektronisk musik.

Jag är (vilket är uppenbart) väldigt ny inom detta ämne och all hjälp som får mig att bli ännu ett snäpp kunnigare är extremt uppskattat.

/Oskar

Skulle tro att ett 4-kanaligt steg skulle passa bäst för ditt ändamål
Ja det går att koppla 2 högtalare till samma kanal, men antar att du ska byta stereon också? Isf borde stereon utan problem orka driva högtalarna i instrumentpanelen
så kan du låta 5.25" & 6*9" drivas på slutsteget
Skulle tro att detta är enklaste och bästa lösningen för dej, men jag är som sagt också ganska ny inom billjud så någon som är mer erfaren får gärna rätta mej eller komma med bättre förslag på hur du kan göra smile

-Eklund-
30 september 2015 · 27 Inlägg

AdrenalinHunter skrev:

Oskar464 skrev:
Tjena, jag hade nu tänkt att "bygga" ihop mitt första ljudsystem i bilen, vilket är en SAAB 900 -97. Jag hade då tänkt att utnyttja bilens alla original-platser för högtalare, det vill säga; Instrumentpanelen (2x 3,5"), Framdörrar (2x 5.25"), Hatthylla (2x 6x9"). Tillsammans blir detta alltså 6 högtalare.

Jag hade även tänkt mig att införskaffa en baslåda med 2x12" basar.

Till allt detta hade jag då tänkt att ha ett slutsteg till bara basarna (antar att detta skall vara ett mono?) och sedan ett slutsteg till alla de 6 högtalarna.

Det är där det börjar bli klurigt. Vad exakt för slutsteg är det som behövs för att driva dessa 6 och kan man koppla 2 högtalare till samma kanal på ett slutsteg?

Budget för ett slutsteg ligger runt 1,500 - 2000 kronor.

Musiken jag lär lyssna på varierar enormt, från grov metal till house och elektronisk musik.

Jag är (vilket är uppenbart) väldigt ny inom detta ämne och all hjälp som får mig att bli ännu ett snäpp kunnigare är extremt uppskattat.

/Oskar

Skulle tro att ett 4-kanaligt steg skulle passa bäst för ditt ändamål
Ja det går att koppla 2 högtalare till samma kanal, men antar att du ska byta stereon också? Isf borde stereon utan problem orka driva högtalarna i instrumentpanelen
så kan du låta 5.25" & 6*9" drivas på slutsteget
Skulle tro att detta är enklaste och bästa lösningen för dej, men jag är som sagt också ganska ny inom billjud så någon som är mer erfaren får gärna rätta mej eller komma med bättre förslag på hur du kan göra smile

Okej, alltså ett mono till basen och ett 4-steg till 4 av högtalarna och de i instrumentbrädan med stereon? smile

AdrenalinHunter
30 september 2015 · 12 Inlägg

Oskar464 skrev:

AdrenalinHunter skrev:

Oskar464 skrev:
Tjena, jag hade nu tänkt att "bygga" ihop mitt första ljudsystem i bilen, vilket är en SAAB 900 -97. Jag hade då tänkt att utnyttja bilens alla original-platser för högtalare, det vill säga; Instrumentpanelen (2x 3,5"), Framdörrar (2x 5.25"), Hatthylla (2x 6x9"). Tillsammans blir detta alltså 6 högtalare.

Jag hade även tänkt mig att införskaffa en baslåda med 2x12" basar.

Till allt detta hade jag då tänkt att ha ett slutsteg till bara basarna (antar att detta skall vara ett mono?) och sedan ett slutsteg till alla de 6 högtalarna.

Det är där det börjar bli klurigt. Vad exakt för slutsteg är det som behövs för att driva dessa 6 och kan man koppla 2 högtalare till samma kanal på ett slutsteg?

Budget för ett slutsteg ligger runt 1,500 - 2000 kronor.

Musiken jag lär lyssna på varierar enormt, från grov metal till house och elektronisk musik.

Jag är (vilket är uppenbart) väldigt ny inom detta ämne och all hjälp som får mig att bli ännu ett snäpp kunnigare är extremt uppskattat.

/Oskar

Skulle tro att ett 4-kanaligt steg skulle passa bäst för ditt ändamål
Ja det går att koppla 2 högtalare till samma kanal, men antar att du ska byta stereon också? Isf borde stereon utan problem orka driva högtalarna i instrumentpanelen
så kan du låta 5.25" & 6*9" drivas på slutsteget
Skulle tro att detta är enklaste och bästa lösningen för dej, men jag är som sagt också ganska ny inom billjud så någon som är mer erfaren får gärna rätta mej eller komma med bättre förslag på hur du kan göra smile

Okej, alltså ett mono till basen och ett 4-steg till 4 av högtalarna och de i instrumentbrädan med stereon? smile

Ja precis, tror det blir bäst så! smile
Skulle även rekommendera att montera 6*9:orna i lådor (ser inte ut som baslådor) för att de inte ska interferera med baslådan om de monteras i hatthyllan. Och att även dämpa bagageluckan & dörrarna med vibrationsdämpande material har jag nyss fått lära mej kan göra ganska stor inverkan på ljudet smile

Fuunck
30 september 2015 · 24 Inlägg

Hej!
Har precis köpt en audi a4 b6 1,8ts. Sitter en fusion 12'' aktiv baslåda i den och någon alpine stereo. Resten är utav ljudet är audis concert original ljud. Det innefattar en diskant plus en högtalare i alla dörrar plus en liten baslåda i bagageutrymmet .

Problem är nu dock att diskanterna i bakdörrarna ger ifrån sig ett lågt pippigt (högfrekvent?) ljud. Hur kan jag lösa detta på bästa och enklaste sätt? Varför blir det ett sådant ljud? Behöver ni veta exakt vilken baslåda och stereo som sitter i den så fixar jag det!

Citera gärna om ni svarar så jag hittar tillbaka smile
Mvh Funck

it_mutt Avstängd
30 september 2015 · 10 388 Inlägg

Fuunck skrev:
Hej!
Har precis köpt en audi a4 b6 1,8ts. Sitter en fusion 12'' aktiv baslåda i den och någon alpine stereo. Resten är utav ljudet är audis concert original ljud. Det innefattar en diskant plus en högtalare i alla dörrar plus en liten baslåda i bagageutrymmet .

Problem är nu dock att diskanterna i bakdörrarna ger ifrån sig ett lågt pippigt (högfrekvent?) ljud. Hur kan jag lösa detta på bästa och enklaste sätt? Varför blir det ett sådant ljud? Behöver ni veta exakt vilken baslåda och stereo som sitter i den så fixar jag det!

Citera gärna om ni svarar så jag hittar tillbaka smile
Mvh Funck

Man har antagligen här satt en Högnivå->Lågnivåadapter. Då blir det så tyvärr (eller ja, ofta). KAN möjligen lösas med en adapter i högre kvalite, eller att man skaffar en kabel som du kopplar originalsystemet till Alpinens lågnivåutgång (istället för som nu antagligen; högtalarutgången).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-bUDDHA-
1 oktober 2015 · 46 Inlägg

Har ett problem med min bil, det är så att när jag startade stereon häromdagen så gick inget ljud igång. Är inte jättebra på detta med ljud. Men har felsökt först genom att kolla så alla säkringar är hela, och alla ser bra ut. Det går fram 12V till slutsteget. Men antar att slutsteget sen inte funkar eftersom säkringen är hel och den har ström fram och alla högtalarkablar sitter i korrekt. Har testat med en annan stereo och fortfarande inget ljud även om stereon går igång.

Har 4 högtalare och en bas inkopplat på slutsteget. Är det något vanligt fel på Alpine slutsteg? Vet inte exakt modell just nu.

Edit: Visade sig att remoten var dålig.

Senast redigerat av -bUDDHA- (10 oktober 2015)

Norrby89
3 oktober 2015 · 320 Inlägg

har en snabb fråga.. har en saab 9-3 med vad jag tror är ett AS2 paket och högtalarna i dörrarna fram är tokslut men är osäker på om vad som passar bäst ett par nya midd'ar eller om man ska sätta i ett par 6,5" subbasar, iom att jag inte lyckas hitta någon information om vilket frekvensomfång som originalsteget har ?

ända jag lyckats hitta är att det är 2 ohm som gäller man inte mycket mer..

Senast redigerat av Norrby89 (3 oktober 2015)

r0ck
9 oktober 2015 · 29 Inlägg

Hej,

Mitt monoblock är stabilt ner i 1ohm, men eftersom jag har 2dvc 2x2 basar så kan jag bara välja att köra dom i 2ohm till steget eller 0.5ohm. Jag har av misstag råkat köra dom i 0.5ohm ett tag och undrar hur skadligt det är för steget? Om det blir för varmt så går det in i protect, annars kan man spela på riktigt ordentligt. Kan man då fuska och montera en fläkt och sedan fortsätta köra 0.5ohm? Någon som överlastat sitt steg på det sättet förut?

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang