Vilken slutohm blir det?

r0ck
10 oktober 2015 · 29 Inlägg

EDIT: Löste det med hjälp av http://www.sadowsky.com/audio/impedance.html.

Om jag kopplar en bas i 4ohm och en bas i 1ohm och sedan kopplar bägge till mitt monoblock, vilken blir slutohmen? Om båda är 4 blir det 2ohm, om båda är 1 blir det 0.5. Då steget bara är stabilt ner i 1ohm funderade jag på vad som händer om man kopplar som jag beskrev i början av posten ?

Pöss,

Senast redigerat av r0ck (10 oktober 2015)

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Fjong
10 oktober 2015 · 1 494 Inlägg

Koppla inte spolarna olika, kör i 2ohm så att du inte bränner steg eller basar och räcker inte dunket så får du uppgradera.

r0ck
10 oktober 2015 · 29 Inlägg

Fjong skrev:
Koppla inte spolarna olika, kör i 2ohm så att du inte bränner steg eller basar och räcker inte dunket så får du uppgradera.

Jag kan inte hitta mer info om detta när jag söker runt på nätet, men du menar alltså att varken steg eller bas kommer fungera särskilt bra och till och med skadas av att köra olika ohm? Slutresultatet i denna koppling skulle bli 0.8ohm vilket jag tror steget skulle orka driva.

Tack!

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Fjong
11 oktober 2015 · 1 494 Inlägg

Förmodligen ingen som tänkt tanken att koppla basarna olika å därför saknas info wink Motståndet igenom basarna blir olika, alltså inge bra. Gör som du vill men klaga inte om du bränner grejerna.....

r0ck
11 oktober 2015 · 29 Inlägg

Fjong skrev:
Förmodligen ingen som tänkt tanken att koppla basarna olika å därför saknas info wink Motståndet igenom basarna blir olika, alltså inge bra. Gör som du vill men klaga inte om du bränner grejerna.....

Tänker inte vara den första i världen som testar haha, lirar på i 2ohm tills jag byter till 2x4 ohm basar så jag kan köra 1ohm istället.

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang