Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

Jockk3
12 maj 2015 · 1 426 Inlägg

Dupond skrev:

Jockk3 skrev:
Hur skarvas en strömkabel bäst?
Har en 50mm2 kabel från frontbatteri till batteribanken
kabeln når inte hela vägen fattas 70-80 cm
Ska jag ta en säkringshållare att skarva med?
Så kommer det sitta två säkringar på ca 1m kabel.

Elr  ta en skarvhylsa av någe slag.

Bästa vore ju att dra ny kabel men dom är ju lite dyra om man ska ha 5-6 meter

Nu sitter jag bara här å leker med tanken. Men skulle det vara möjligt att löda ihop så mycket tråd? Att man "flätar" å tvinnar ihop kardeler å sedan löder ihop. Å täcker med krympslang å kanske lite eltejp utanpå det för att vara säker.

Annars är det skarvhylsor som gäller. Men kom ihåg att det måste vara en ordentlig godkänd tång Ifall det är klämhylsor. Kommer gå stora strömmer i den.

En extra säkring är aldrig fel. Lite onödigt kanske men det funkar och är inga fel med. smile

blir nog en säkring då en säkringshållare sitter i slutet på kabeln tongue tillsvidare.

Pluppen11
13 maj 2015 · 32 Inlägg

Någon som vet en butik annan än Biltema som säljer ringkabelskor för 20mm2 kabel? Är ute efter en fysisk butik alltså. Behöver ha två st till strömkablarna till ett slutsteg.

Szummi
13 maj 2015 · 268 Inlägg

Pluppen11 skrev:
Någon som vet en butik annan än Biltema som säljer ringkabelskor för 20mm2 kabel? Är ute efter en fysisk butik alltså. Behöver ha två st till strömkablarna till ett slutsteg.

BRL / MDS / MEKONOMEN / DIN LOKALA JÄRNHANDEL om du har tur

zlizz
23 september 2015 · 28 Inlägg

Hej tänkte höra om det är någon som vet hur mycket ca effekt det skulle kräva att driva   
Bil stereo, har 4x50 mosfet som ska driva högtalarna nedan 
2 st 21 rms högtalare
4 st 30 rms högtalare
slutsteg på 600 rms 1200 max w
2st 300 rms basar

Jockk3
23 september 2015 · 1 426 Inlägg

zlizz skrev:
Hej tänkte höra om det är någon som vet hur mycket ca effekt det skulle kräva att driva   
Bil stereo, har 4x50 mosfet som ska driva högtalarna nedan 
2 st 21 rms högtalare
4 st 30 rms högtalare
slutsteg på 600 rms 1200 max w
2st 300 rms basar

skulle inte rekommendera flera än 4 på en stereo då den inte klarar lägre ohm än 4 och att seriekoppla till 8 ohm ger väldigt lite effekt / högtalare

Har du ett fräscht batteri och en generator på 90-100A+ så borde det inte vara några problem att köra detta.
vad du kopplar på huvudenheten/slutsteget har inte direkt nåt påverkan på hur mycket effekt grejerna drar utan mer våldsam du är på volymen wink

zlizz
23 september 2015 · 28 Inlägg

Jockk3 skrev:

zlizz skrev:
Hej tänkte höra om det är någon som vet hur mycket ca effekt det skulle kräva att driva   
Bil stereo, har 4x50 mosfet som ska driva högtalarna nedan 
2 st 21 rms högtalare
4 st 30 rms högtalare
slutsteg på 600 rms 1200 max w
2st 300 rms basar

skulle inte rekommendera flera än 4 på en stereo då den inte klarar lägre ohm än 4 och att seriekoppla till 8 ohm ger väldigt lite effekt / högtalare

Har du ett fräscht batteri och en generator på 90-100A+ så borde det inte vara några problem att köra detta.
vad du kopplar på huvudenheten/slutsteget har inte direkt nåt påverkan på hur mycket effekt grejerna drar utan mer våldsam du är på volymen wink

okej
om man inte kommer kräma på för fullt skulle det gå att ha två högtalare på samma kanal ?

Dåligt förklarat av mig menade på att jag ska driva allt med något slags nätaggregat och funderade över hur mycket jag skulle behöva ha för att kunna ha lite bakrunds musik och hur mycket skulle jag behöva om jag skulle vilja vrida upp lite ?

Jockk3
24 september 2015 · 1 426 Inlägg

zlizz skrev:

Jockk3 skrev:

zlizz skrev:
Hej tänkte höra om det är någon som vet hur mycket ca effekt det skulle kräva att driva   
Bil stereo, har 4x50 mosfet som ska driva högtalarna nedan 
2 st 21 rms högtalare
4 st 30 rms högtalare
slutsteg på 600 rms 1200 max w
2st 300 rms basar

skulle inte rekommendera flera än 4 på en stereo då den inte klarar lägre ohm än 4 och att seriekoppla till 8 ohm ger väldigt lite effekt / högtalare

Har du ett fräscht batteri och en generator på 90-100A+ så borde det inte vara några problem att köra detta.
vad du kopplar på huvudenheten/slutsteget har inte direkt nåt påverkan på hur mycket effekt grejerna drar utan mer våldsam du är på volymen wink

okej
om man inte kommer kräma på för fullt skulle det gå att ha två högtalare på samma kanal ?

Dåligt förklarat av mig menade på att jag ska driva allt med något slags nätaggregat och funderade över hur mycket jag skulle behöva ha för att kunna ha lite bakrunds musik och hur mycket skulle jag behöva om jag skulle vilja vrida upp lite ?

ca 8-900w typ som denna: https://bilstereoonline.ecwid.com/#!/Ov … y=10443247
så länge du inte kopplar under 4 ohm så kan du ha hur många högtalare du vill.
stereon lämnar mellan 7-18watt rms per kanal så koppla mer än 1 högtalare ser jag inte mening med

Senast redigerat av Jockk3 (24 september 2015)

zlizz
24 september 2015 · 28 Inlägg

okej ,

Någon som vet vart man kan få tag på nätdel/nätaggregat för lite mindre peng ?
eller om det finns något motsvarande sätt att driva det ?

zlizz
24 september 2015 · 28 Inlägg

är det möjligt att använda sig av tex bil batteri och laddare ? isf hur många ah behöver batteriet ha,
vad för laddare behöver man ha ?

skulle det här batteriet fungera från clas
http://www.clasohlson.com/se/AGM-batteri/36-5460
och laddare
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad … 364019000?

eller behöver det vara större batteri och snabbare laddare ?

Senast redigerat av zlizz (24 september 2015)

Jockk3
24 september 2015 · 1 426 Inlägg

zlizz skrev:
är det möjligt att använda sig av tex bil batteri och laddare ? isf hur många ah behöver batteriet ha,
vad för laddare behöver man ha ?

skulle det här batteriet fungera från clas
http://www.clasohlson.com/se/AGM-batteri/36-5460
och laddare
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad … 364019000?

eller behöver det vara större batteri och snabbare laddare ?

mycket större tongue

billigaste är väl att fixa ett nätagg från en dator med lämplig effekt men kanske googla först hur man ska göra

Senast redigerat av Jockk3 (24 september 2015)

zlizz
25 september 2015 · 28 Inlägg

Jo det lutar åt ett nätaggregat av något slag

zlizz
25 september 2015 · 28 Inlägg

skulle det här fungera tro ?

Denna PSU-modul är tagen från ett nytt Supermicro 836 chassis som har fått kraftigare moduler installerade.
Kopplat upp och testat endast 1 gång inför denna auktion, så den framstår som ny. Stödjer backplane.
Passar i typ alla Supermicro-chassis som har 1U storlek på PSU med måtten 36 x 7,6 x 4 cm.

Part Number: PWS-801-1R
Output: 800W
Type: Module
Weight: 1,87 Kg
+12V: 66A
L x W x H (mm): 360 x 76 x 40
Input: 100-240V, 50-60Hz

Jockk3
25 september 2015 · 1 426 Inlägg

zlizz skrev:
skulle det här fungera tro ?

Denna PSU-modul är tagen från ett nytt Supermicro 836 chassis som har fått kraftigare moduler installerade.
Kopplat upp och testat endast 1 gång inför denna auktion, så den framstår som ny. Stödjer backplane.
Passar i typ alla Supermicro-chassis som har 1U storlek på PSU med måtten 36 x 7,6 x 4 cm.

Part Number: PWS-801-1R
Output: 800W
Type: Module
Weight: 1,87 Kg
+12V: 66A
L x W x H (mm): 360 x 76 x 40
Input: 100-240V, 50-60Hz

dock vet jag inte hur du gör med utgångarna på aggregatet då det ger typ 24 ampere per 8pin utgång
elr om det går och få tillräckligt med ström via 24 pin utgången

firrefisken
25 oktober 2015 · 108 Inlägg

tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 oktober 2015 · 14 041 Inlägg

firrefisken skrev:
tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

Har du provat att googla Rca-adaptrar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nausea Avstängd
25 oktober 2015 · 598 Inlägg

firrefisken skrev:
tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

Lär dig löda.

firrefisken
25 oktober 2015 · 108 Inlägg

Vettemannen skrev:

firrefisken skrev:
tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

Har du provat att googla Rca-adaptrar?

/Benny

Nä, sjelvklart inte... Klart jag har haha, googlat runt hur mö som helst men hittar bara vanliga 1 hona till 2 hanar...

Nausea skrev:

firrefisken skrev:
tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

Lär dig löda.

Försökt flera ggr men går inte vidare...

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Nausea Avstängd
25 oktober 2015 · 598 Inlägg

firrefisken skrev:

Vettemannen skrev:

firrefisken skrev:
tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

Har du provat att googla Rca-adaptrar?

/Benny

Nä, sjelvklart inte... Klart jag har haha, googlat runt hur mö som helst men hittar bara vanliga 1 hona till 2 hanar...

Nausea skrev:

firrefisken skrev:
tjena, någon som vet vart man kan få tag i rca adaptrar som gör 1 hona till 4 hanar? Blir så jävla mycket kabel om man ska köra med asmånga vanliga 1 hona till 2 hanar adaptrar... hmm har 3 stycken slutsteg varav en av dom är ett fyrkanalssteg så behöver ha 4 rcahanar för att kunna mata alla

Lär dig löda.

Försökt flera ggr men går inte vidare...

Vilket i-lands problem! Sverige har ingen framtid utan invandrare!

t_mackan
27 december 2015 · 251 Inlägg

tjena en fråga angående inkoppling av högnivåomvandlare hur den kopplas in bäst. har fått ett störande fel att trycket blir dåligt när man höjer (samma tryck vid halv volym som max volym) tror felet kan ligga vid inkopplingen av omvandlaren som jag kopplat till hatthyllehögtalarna. har haft dessa prylarna i andra bilar men inte detta felet
bilen i fråga är en bmw e60 sedan med lilla sterio paketet (inga org slutsteg finns)
prylarna är kicker l7 15 kicker zx 1500 monoblock 1,0 farad kondensator samt 120amp batteri

Kalium
1 september 2016 · 35 Inlägg

Var går gränsen för när man behöver ett extra batteri?
Tänkte skaffa ett Alpine BBX-F1200 https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bi … 1053.9096/ till framdörrarna till att börja med och sedan ett slutsteg till två stycken basar i bagageutrymmet. Basarna är ett par Eminence LAB12 som jag tänkte parallellkoppla för att få ner dom till 3 ohm och jag skulle nog vilja ha ett slutsteg som levererar minst 600W men gärna uppåt 800 eller mer.

Bilen är en Toyota Corolla årsmodell 2005 och den är helt standard i övrigt. Tänkte göra en big three uppgradering här framöver eftersom det verkar kosta kaffepengar och inte heller vara så jättesvårt att göra. Duger det med 53mm^2 CCA-kabel? Har googlat lite och det verkar vara snäppet bättre än 21.4mm^2 kopparkabel fast för samma pris.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang