Linjeförstärkare/line driver

firrefisken
26 oktober 2015 · 108 Inlägg

Tjena, Jag har en kenwood kdc bt34u men endast ett par (2 stycken) rcautgångar. Jag har 3 slutsteg som behöver 8 rcakontakter (4 par) så jag måste splitta upp varje rcakabel 2 ggr. Perouten är på 2,5V så då sänker jag ju den till hela 0,6V (2,5V - splittad en gång 1,5V - splittad två gånger = 0,625V) vilket är fruktansvärt svag signal ju...
Alla slutstegen ligger med gainen i botten nästan pga att det är så svag signal och måste höja stereons volym till ca 18-20 av 35 för att få god volym som jag vill ha.

Sett att flera lite mer åt proffshållet har så kallade linjeförstarkare i sina anläggningar. Tänkte om jag t.ex köper en sån här: http://www.ebay.com/itm/ARC-AUDIO-ALD-S … mp;vxp=mtr som förstärker originalsignalen till 10V och sedan splittar jag denså jag får ut 2,5V till varje slutsteg vilken jag förmodar är starkt nog för att få god signal och möjligheten att spela ännu högre. Sen så ska det, enligt uppgifter även minimera signalstörningarna på den längre rcakabeln från stereon?

Är det värt att köpa en sådan linjeförstärkare eller ska jag titta på en ny stereo istället?

Prisbudget kring 2000 kr.

Tack för svar!!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Trekmeister
26 oktober 2015 · 272 Inlägg

Tänker inte uttala mig om hurvida du skall köpa en linjeförstärkare eller inte, det är inte mitt gebit. Dock vill jag rätta ett litet missförstånd.

Bara för att du split:ar pre-out halverar du inte nivån på signalen. Hur signalen påverkas beror på stegens ingångsimpedans (i regel väldigt hög) kontra stereons utgångsimpedans (som i regel är väldigt låg). Ja det blir spänningsdelningslagen mellan ingångarna och utgången, men eftersom stegens impedans är så hög i relation till utgångens kommer fortfarande den större delen av spänningen att ligga just över stegen.

Lycka till med dunkandet! smile

Nausea Avstängd
27 oktober 2015 · 598 Inlägg

Om inte annat kan du ju fundera på en DSP.

Janneutanb
27 oktober 2015 · 7 271 Inlägg

Du får ju en ny stereo med 3 par lågnivåer under 2000kr som förmodligen även har mer inställningar och bättre ljud än din nuvarande.
Dessutom kan du sälja den du har så det kostar dig knappt 1500 om ens det.

firrefisken
27 oktober 2015 · 108 Inlägg

Trekmeister skrev:
Tänker inte uttala mig om hurvida du skall köpa en linjeförstärkare eller inte, det är inte mitt gebit. Dock vill jag rätta ett litet missförstånd.

Bara för att du split:ar pre-out halverar du inte nivån på signalen. Hur signalen påverkas beror på stegens ingångsimpedans (i regel väldigt hög) kontra stereons utgångsimpedans (som i regel är väldigt låg). Ja det blir spänningsdelningslagen mellan ingångarna och utgången, men eftersom stegens impedans är så hög i relation till utgångens kommer fortfarande den större delen av spänningen att ligga just över stegen.

Lycka till med dunkandet! smile

Låter skumt men ändå rimligt, men även om så skulle vara fallet så måste man ju kunna spela betydligt mycke högre ju högre spänning på lågnivån man har, förutsatt att stegen klarar det.

Nausea skrev:
Om inte annat kan du ju fundera på en DSP.

Alltså en processor? De är la mycket dyrare än 2000?

Brains skrev:
Du får ju en ny stereo med 3 par lågnivåer under 2000kr som förmodligen även har mer inställningar och bättre ljud än din nuvarande.
Dessutom kan du sälja den du har så det kostar dig knappt 1500 om ens det.

Jo, det går förmodligen ja men då måste jag dra 2 stycken rcakablar till å vette 17 om det får plats. OM jag skulle satsa på en ny stereo, skulle ni ha något å rekommendera?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang