H-profil vs orginal vevstakar?

Garage313
8 november 2015 · 536 Inlägg

Tjena, har precis börjat renovera en b230fk och tänkte samtidigt trimma den lite!

Motorspecen blir ungefär såhär:
tb58 turbo, tänkte ladda ca 1,3-1,4 bar.
Gröna r-spridare
3"lmm
Ställbar btr
Chip
3"avgas med 200 cells sportkat
Grövre tryckrör/slangar
Alu ic
Nya packningar, lager o kolvringar
Orginal grenrör och portat insug
Uppsvarvat gasspjäll
531 topp med v-kam

Gissningsvis lär de bli mellan 280-300hk..

Så frågan är, kommer mina orginalstakar att hålla för denna motorspec?
Förstår att hur man kör spelar en stor roll i detta. Buskör inte jämt, men vill gärna kunna gasa rejält ibland på race/sladd etc utan att köra ras med en gång!

Om h-profil stakar krävs, vilka rekomenderar ni?
Kollat bsr, dem e klart billigast och känns som att dem har bra grejjer!
Nån som har erfarenhet?

Mvh

Senast redigerat av rockabilly-rebell (8 november 2015)

Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Stagern Volvo 940 mekaniker
8 november 2015 · 402 Inlägg

Original stakarna grejar upp till 375 hk och då är de hållbart. smile
Visst de går att köra 500 hk med dom i nåt år kanske men inte längre än så.

InTheWhite
8 november 2015 · 2 151 Inlägg

Originalstakarna hänger som sagt med en bra bit, men skulle jag byggt motorn hade jag satsat på H-profil OM man nu skulle vilja trimma vidare i framtiden. smile

Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang