Få ut 300Hk ur Volvo 940 FKK

Farrier
26 oktober 2015 · 17 Inlägg

Volvo 940 B230FK

Volvo Y-Kam

19T

Grövre downpipe + avgassytem

Egen Mappning

i övrigt original

Bromsad till 260whp och 440nm på 1,3 i ladd

Senast redigerat av Farrier (26 oktober 2015)

Wheel_Spin
26 oktober 2015 · 245 Inlägg

simlar skrev:

Wheel_Spin skrev:

Jolanki skrev:
Det är ju mängden luft som ökar effekten förutsatt att du har samma lufttemperatur, en större turbo ger mer volym, dvs den leverar större luftmängd på mindre tryck så att du inte behöver ladda lika mycket för att få samma effekt.

Hajjaru? smile

Redigerat: Spana denna tråd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

Jag är fullt med på att ett större aggregat levererar högre ladd med mindre varv på kompressorhjulet då det är större. Det enda logiska jag kan tänka mig är att temperaturen blir lägre från ett större aggregat just för den orsaken vilket i sin tur ger motorn en högre verkningsgrad = mer effekt.

Det är inte laddtrycket som ger effektökningen utan det är luftmängden.
En större turbo levererar mer luft per tidsenhet än en liten turbo.
Dvs under tiden insugsventilen är öppen hinner den större turbon blåsa in mer luft än den mindre turbon.

Effekten finns i bränslet, desto mer bränsle man kan förbränna desto mer effekt. Luftmängden i cylindern bestämmer hur mycket bränsle som kan förbrännas och inte lufttrycket.

Kolla gärna in tråden Jolanki länkat så kanske du lär dig en sak eller två om överladdade motorer.

Jag sa ju sen att kallare temperatur vid samma ladd ger mer effekt... Med det menar jag uppenbarligen att det kommer in mer luft (då kallare luft tar mindre plats) samt att mer bränsle kommer in.

Senast redigerat av Wheel_Spin (26 oktober 2015)

karsten
5 november 2015 · 1 Inlägg

Hallå, tänkte sno tråden en sväng om det är okej, har nämligen snarlik setup som Wheel_Spin.

-3"lmm
-465cc bosch
-Guldbox med tänd och bränsle chip
-13c turbon
-3 bars bränsletryck "ställbar btr"
-044 pump

Men min går fett utav *helvete* går bra på gaspådrag men baksmäller/misständer på tomgång motorbromsning, vet att jag skulle haft en större turbo för detta men 2,5l milen är väl lite överkurs?
Är din lika dan eller finns det någon som vet om de kan vara något annat detta beror på?

Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

hej! skulle några vilja va snäll o gå in här o titta på min 940 turbo jag har och kolla på motorspecen och säga vad ni tror jag har för effekt i min. Den går riktigt bra! har haft mycket bilar från 250 hk - 340 hk så vet ungefär hur det ska kännas, har uppskattat min till 280 hk men man vet aldrig?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
TobbeTT
8 november 2015 · 948 Inlägg

tips angående besiktningen, hade jag vart dig så skulle jag aldrig montera eller ha ett sånt grenrör du prata på om du "bara" ska upp i 300hk så räcker original grenröret. Sen ser det mkt diskretare ut om du har det när du besiktigar, för har du otur så kan du åka på reg.besiktning,jag var nära att åka på det när jag hade en 940t men hade turen att få "reg.besiktning alt återställande" i papprena, så bort med all bling bling i motorrummet, kör på ett 19t, större spridare, större lmm, anpassade chip/mappning, bättre IC, gärna svart så blir det ju mer diskret. Om du inte redan har det så fixa en bra diffbroms med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang