NGK stift. Bra eller dåliga?

InTheWhite
8 november 2015 · 2 151 Inlägg

Har beställt NGK BPR7ES till min 945 turbo. Fick dock höra nu att vissa haft problen med att stiften gått mitt av när dom skulle lossas. Någon här som har erfarenhet (bra/dålig) av NGK stift?

Volvo 945 SE "Den Blåe-Bruksbilen" (1996)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Marcus_89 Biltokig elektriker
8 november 2015 · 3 352 Inlägg

Har kört med ngk-stift på säkert 10st olika bilar, det är riktigt bra grejer tycker jag. Aldrig haft några problem med dem smile

evozz
8 november 2015 · 122 Inlägg

Jag har kört med NGK hela mitt aktiva skruvarliv (25 år) och har aldrig haft det problemet iaf smile

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mazda 626 (1988)
BMW 328i "M-Sport" (2013)
InTheWhite
8 november 2015 · 2 151 Inlägg

Det låter ju betryggande. Vet att somliga även haft problemet med Volvostift, men det är ju alltid det dåliga man får höra. wink

DasAuto
8 november 2015 · 2 751 Inlägg

Aldrig haft problem, men kör på de stift som rekommenderas till din bil oberoende om det är NGK eller BOSCH eller annat.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
torsen
8 november 2015 · 7 238 Inlägg

evozz skrev:
Jag har kört med NGK hela mitt aktiva skruvarliv (25 år) och har aldrig haft det problemet iaf smile

X 2 cool

simlar
8 november 2015 · 5 525 Inlägg

Enda problemet jag nånsin haft med NGK-stift det är att dom inte tål nedsurning lika bra som Champion.

Att stiften går av vid demontering beror oftast på för hårt dragna stift, stift ska bara dras med 25-27Nm.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
InTheWhite
8 november 2015 · 2 151 Inlägg

Låter bra detta! smile

Jag har köpt snäppet "kallare" stift än original iom att jag kör något trimmad motor.

zekezeke Vila i frid, pappa..
8 november 2015 · 517 Inlägg

InTheWhite skrev:
Låter bra detta! smile

Jag har köpt snäppet "kallare" stift än original iom att jag kör något trimmad motor.

appropå detta, när bör man göra det? funderar på att göra detsamma med min BMW nämligen.. Mest i förebyggande, då jag inte direkt har några problem med bilen.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
caromania Forummoderator
8 november 2015 · 9 296 Inlägg

zekezeke skrev:

InTheWhite skrev:
Låter bra detta! smile

Jag har köpt snäppet "kallare" stift än original iom att jag kör något trimmad motor.

appropå detta, när bör man göra det? funderar på att göra detsamma med min BMW nämligen.. Mest i förebyggande, då jag inte direkt har några problem med bilen.

Enklast är att köpa en uppsättning av varje och testa. Köper du på ebay så blir det inte många kronor. Ska även tillägga att jag också alltid kör NGK och gjort så i 25 år. Farsans Audi från 80talet gick däremot bäst på Bosch W6DTC (vi testade olika stift utan framgång.) NGKs V-line är det enda jag själv köper numera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
InTheWhite
9 november 2015 · 2 151 Inlägg

Vet att man rekomenderade snäppet kallare stift till bilar med Turbo+ och Turbo++. Effekten i min ligger på ungefär samma som Turbo+, således bör jag också ha kallare stift. Hur man exakt vet var gränsen går vet jag inte, men kör man trimmat bör man nog ha kallare.

Låter bra att fler har bra erfarenhet av NGK, då kan man köra med dom med gott samvete! smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
9 november 2015 · 3 352 Inlägg

När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Marcus_89 skrev:
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt smile

När jag kör på så märker jag inget, det är mer när den är kall som den kan vara lite sur ibland. Har bytt det mesta, och det är egentligen bara stiften och spolarna kvar att byta. Men dessa sägs att man bara byter vid tydliga misständningar, vilket jag egentligen inte har, mer än nån enstaka gång när den är kall.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 november 2015 · 3 352 Inlägg

zekezeke skrev:

Marcus_89 skrev:
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt smile

När jag kör på så märker jag inget, det är mer när den är kall som den kan vara lite sur ibland. Har bytt det mesta, och det är egentligen bara stiften och spolarna kvar att byta. Men dessa sägs att man bara byter vid tydliga misständningar, vilket jag egentligen inte har, mer än nån enstaka gång när den är kall.

Ok, när jag körde med för kalla stift så gick min bil kasst när den var kall. Men det kan bero på andra saker med. Om du har ett mappat original styrsystem så kanske det helt enkelt inte klarar med kompressorn så bra. Så går den lite halcdant tills den är varm

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Marcus_89 skrev:

zekezeke skrev:

Marcus_89 skrev:
När jag körde 940 turbo så la stiften av när man trimmade motorn, så med kallare stift så höll det. På min sugtrimmade Bmw E34 funkar den bäst med stiften som är rekommenderade original. Trots att motorn körs lite hårdare. Men det är också en rätt effektiv motor med tanke på motorvolymen och effekten man plockar ut. Så jag skulle säga att man märker det rätt lätt om stiften inte hänger med riktigt smile

När jag kör på så märker jag inget, det är mer när den är kall som den kan vara lite sur ibland. Har bytt det mesta, och det är egentligen bara stiften och spolarna kvar att byta. Men dessa sägs att man bara byter vid tydliga misständningar, vilket jag egentligen inte har, mer än nån enstaka gång när den är kall.

Ok, när jag körde med för kalla stift så gick min bil kasst när den var kall. Men det kan bero på andra saker med. Om du har ett mappat original styrsystem så kanske det helt enkelt inte klarar med kompressorn så bra. Så går den lite halcdant tills den är varm

Hm. Nja, den har inte alltid betett sig såhär.. Och sist jag bytte stift var dem helt svarta.. Undrar om den kanske vill ha lite kallare eftersom den går fetare än vanligt. ESS tuning säger dock att dem brukar köra med BMW originalrekommendationer utan problem.

Senast redigerat av zekezeke (9 november 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 november 2015 · 3 352 Inlägg

Låter som den får för fet blandning. Byt inte till kallare, då kommer den gå skit. Skulle tro att tempgivaren till sprutet inte riktigt mår så bra

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 november 2015 · 517 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Låter som den får för fet blandning. Byt inte till kallare, då kommer den gå skit. Skulle tro att tempgivaren till sprutet inte riktigt mår så bra

Den är bytt två gånger och ger fina värden.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang