Fruktansvärt varm fälg

MolleCom Jägare
13 november 2015 · 97 Inlägg

Tjenare era tokstollar!

Jag har en s70 greyline -99 som jag köpte för inte så länge sen, va ute och körde här om kväll då jag skulle stanna på ica och köpa snus.
På en gång när jag klev ut ur bilen kände jag att de luktade SATAN, kom fort fram till att de kom från vänster fram.
Tog rent spontant på fälgen och kände att den va helt fruktansvärt het, åkte hem direkt och började fundera.
Tänkte höra med er va ni tror att de är!
Bilen drar inte åt nått håll så det känns inte som att nån broms ligger på.

Tack i för hand! big_smile

Riktiga män kör otonat
666_Beast
13 november 2015 · 1 863 Inlägg

För liten fälg? Skrapar mot oket.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
MolleCom Jägare
13 november 2015 · 97 Inlägg

Alltså de är original fälgar.

Riktiga män kör otonat
Xebers76
13 november 2015 · 2 264 Inlägg

Antingen har oket rostat ihop eller så har bromsslangen brustigt invändigt (själv varit med om detta)

pompe90
13 november 2015 · 408 Inlägg

15+ år gamla bromsok... Bara å renovera upp eller byta :-) byt bromsvätska samtidigt

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
MolleCom Jägare
13 november 2015 · 97 Inlägg

Men xebers76, du får förklara dig lite mer angående slangen är du snäll!

Riktiga män kör otonat
Xebers76
13 november 2015 · 2 264 Inlägg

MolleCom skrev:
Men xebers76, du får förklara dig lite mer angående slangen är du snäll!

Bromsslangar är byggda i flera lager och med tiden kan dem brista invändigt och innerdiametern kan bli nära noll, så när du trycker till bromsen tvingas bromsvätska förbi det stället bromsslangen kollapsat och sen kommer vätskan inte tillbaks (typ som en backventil) och då ligger bromsklossarna an hela tiden och det blir jättevarmt

Du kan testa detta genom att hissa upp bilen, pumpa bromsen hårt några gånger och känna om det går trögt att snurra hjulet, om man släpper lite på luftningsnippeln så försvinner övertrycket i oket och då ska det kunna snurra igen, detta är tecken på brusten slang

Eftersom vridcentrum är väldigt nära fälgens mitt sett ovanifrån så drar sällan bilen åt något håll även om bara ena bromsen ligger an

Senast redigerat av Xebers76 (13 november 2015)

jannetso
13 november 2015 · 23 Inlägg

ja om det inte är bromsarna så är det hjullagerna som har skurit.. fast jag sätter en peng på bromsarna..

Christian S
14 november 2015 · 4 816 Inlägg

MolleCom skrev:
Tjenare era tokstollar!

Jag har en s70 greyline -99 som jag köpte för inte så länge sen, va ute och körde här om kväll då jag skulle stanna på ica och köpa snus.
På en gång när jag klev ut ur bilen kände jag att de luktade SATAN, kom fort fram till att de kom från vänster fram.
Tog rent spontant på fälgen och kände att den va helt fruktansvärt het, åkte hem direkt och började fundera.
Tänkte höra med er va ni tror att de är!
Bilen drar inte åt nått håll så det känns inte som att nån broms ligger på.

Tack i för hand! big_smile

står att du bor i Bräcke? vilken då? såg att det fanns på flera ställen när jag kollade på eniro.
om du bor Bräcke, Göteborg och vill ha "nya" fram ok så har jag liggandes som du kan få billigt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
dawwe ...has left the building...
14 november 2015 · 4 474 Inlägg

Anliggande broms mest troligt...Men visst kan det vara ett hel-kasst hjullager med, men det borde höras så att säg....
Renovering av samtliga ok samt byte samtliga bromsslangar (kan finnas fler än 4!) inklusive byte av bromsvätska är den medicin som kommer göra att du slipper framtida problem med bromsarna....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Powerman Japan Quality
14 november 2015 · 670 Inlägg

Kan vara bromsbelägget också. Stål mot stål då blir det hett som satan.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
dawwe ...has left the building...
14 november 2015 · 4 474 Inlägg

Powrman: O vad är det som gör att belägget pressas mot skivan smile ? Är du säker på att "stål-mot-stål" har högre friktion än "stål-mot-bromsbeläggsmaterial"? Borde det inte låta satan "stål-mot-stål", det har det gjort de gångerna jag sett fenomenet...
Edit: stål/stål har en friktionskoefficient på upp till typ 0.3, gjutjärn(bromsskivor består av gjutjärn)/belägg typ 0.4-0.5,gjutjärn/gjutjärn borde väl vara typ som stål, dvs upp till 0.4?

Senast redigerat av dawwe (14 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Powerman Japan Quality
14 november 2015 · 670 Inlägg

Hett som satan skrev jag dawwe. Då känner du även att fälgen är glödhet. Sen gav jag endast tips på vad de kan vara som gör att fälgen blir het.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
dawwe ...has left the building...
14 november 2015 · 4 474 Inlägg

Jo men bromsskiva mot beläggens "stålplatta" låter satan, det kan man inte missa att höra...Han nämner ju inget om oljud så min gissning är alltså bromsblelägg mot bromsskiva...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
MolleCom Jägare
14 november 2015 · 97 Inlägg

Alltså, när man tänker på saken har bilen alla jävla syndromer man kan ha.
Dels så låter de en del framifrån men jag har trott att de varit däcken då de har varit sånnahär hemskt mönstrade så de ska va bra mot vattenplaning men de kan ju va lagret. Men ska ta en titt på bromsarna ikväll och skulle de vara så att kolvarna går i hopp fint så får de bli nya belägg, slangar och olja. Ser jag inget speciellt så kör jag på att  hjullagret är slut, Vi får hoppas att det bara är belägget haha

Riktiga män kör otonat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang