LED till heljus v70

H-Karlsson KARLSSON
2 november 2015 · 111 Inlägg

Är det någon som har Led med ballaster i som helljus??? ger ca 2800 lumen

eller ska man satsa på Xenon???

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
it_mutt Avstängd
2 november 2015 · 10 388 Inlägg

motorman skrev:
Är det någon som har Led med ballaster i som helljus??? ger ca 2800 lumen

eller ska man satsa på Xenon???

Led som ersättning till halogen ger enligt mig knepig ljusbild. Kanske inte lika påtagligt knepigt vid helljus. Det är dock möjligt att det är prisrelaterat.

Fast, 2800 lumen är ju "svagt" i förhållande till xenon, så ljusstyrkemässigt vinner xenon (säkert prismässigt också)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
H-Karlsson KARLSSON
5 november 2015 · 111 Inlägg

kanske ska satsa på Xenon ändå

tack för tipset

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Louksor
5 november 2015 · 1 915 Inlägg

Aldrig testat LED till halv/hel, men är inte imponerad av de bilder jag har sett.
Xenon ger mer ljus och billigare inköp.
Fördel med LED är att de tänds med full styrka direkt, xenon tar en liten stund innan de lyser med full styrka.

Jag har 55w, 5000K xenon i helljuset på min v70 och iof även 3st BBK med 55w xenon, lyser fint!
Men även utan extraljus så blir det stor skillnad om man har xenon på helljuset, jämfört med halogen.
Vill du att de ska tändas lite snabbare så finns det ballaster för snabbare start.

Även 70w xenon borde funka till helljuset ,xenon 55w är ju svalare än halogen 55w, så bör funka. O har läst många som kört med 70w i helljus utan problem. (Fast minns jag inte fel så får man 55w lampa om man köper 70w xenon, då det inte finns 70w lampor, en del säger att ballasten trimmar upp lampan för att motsvara 70w, om det stämmer vet jag ej, men vet att den kombinationen tänds snabbare iaf...)

F3/F5/F7 kit(35w/55w/70w) på ebay är rätt billigt, om du vill spara lite pengar och är snabbstartande o funkar bra.
Annars finns det flera bra företag här i sverige som säljer bra produkter smile

Dock att tänka på om det är ballaster som drar mycket ström, koppla via relä i så fall!
De 55w xenon som jag har i helljuset är kopplade direkt till original-lampans + & - och funkat bra i flera år nu.

Om du senare vill ha ännu mera ljus, så finns det billiga LED ramper för runt en tusing, som lyser rätt bra för lite pengar.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
H-Karlsson KARLSSON
9 november 2015 · 111 Inlägg

Tack så jättemycket för ditt svar. Jag ska ta mig en funderare på detta

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
zekezeke Vila i frid, pappa..
10 november 2015 · 517 Inlägg

Jag hittade på xenonkungens hemsida en nyhet, LED för hel och halvljus. Jag prövade H4 till min subaru, och helvete vad det lyser. Kan dock inte jämföra med xenon då jag inte monterat det, men jag är klart nöjd med ljuset. Tror dock jag bländar precis ALLA.. :'D

Tänkte pröva med H7 i helljuset på min bmw till våren. (står avställd nu)

För info krävs inga ballaster.
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … lljus-led/

Senast redigerat av zekezeke (10 november 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
H-Karlsson KARLSSON
15 november 2015 · 111 Inlägg

tack för svaren

jag tar en titt

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Polaren
15 november 2015 · 352 Inlägg

Jag har testat led i helljus (ca2800lum), vet inte om det är likvärdiga som de du kikat på. Men iaf så min upplevelse av led i helljus var värdelös.. Visst det blev ljusare än med halogen men däremot var ljuset lite överallt och var inte där man ville ha ljuset. Fick ett betydligt sämre fjärr ljus än med halogen men fick mer ljus på sidorna.

Vad jag läst och tänkt på mycket själv är att tekniken är inte riktigt där än för att byta till led i en halogen lykta, de är knepigt placerade på själva lampan. Reflektorn är ju inte riktigt utformad för LEDens placering. Har däremot hört att det fungerar relativt bra om man har projektor/lins.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang