Köpråd: Nissan 200sx S13 -89

Teast97
15 november 2015 · 2 Inlägg

Hej, nu är det så att min kompis säljer en Nissan 200sx s13 från 89. Bilen har ett komplett steg 3 kit. Alltså chip, turbo, grenrör, kat, spridare, luftmassemätare, laddluftkylare, ställbart bränsletryck, större bränslepump. större avgassystem mm.. Grejen är den att när han köpte bilen så startade den inte. Efter en del felsökning så beslutade han sig för att köpa en ny styrbox. Han köpte en orginal styrbox med orginal chippet i. Alltså då stog bilen med en full steg 3 setup men med ett original chipp i. Han skulle sedan ta bilen till besiktningen. Efter besiktningen fick han fel på avgasvärdena. HC 908 (100), CO2500 5.0 (0.3), Lambda 0.91 ( 0.97-1.03). Han tappade tydligen suget helt och hållet för en trimmad bakhjulsdriven bil som dricker mycket soppa och köpte sig en bränslesnål Audi istället.

Jag tänker ju att bilen måste gå ganska dåligt med ett original chipp i en fullt steg 3 trimmad motor. Alltså strypt ner från dryga 350hk till original 170hk. Turbon i bilen är byggd för motorer med 300hk+
Om jag köper bilen så har jagen plan A och en plan B
Plan A: Sätta in steg 3 chippet och ta den till en verkstad som håller på med mappning och be dom optimera motorn för gatan så den har normala avgasvärden så jag får den igenom besiktningen.

Plan B: Köpa en orginal T25 Turbo och hoppas på att den går igenom besiktningen med en mindre turbo.

Låter det som någon av dessa planer har en chans att fungera? Går det änns att få en steg 3 trimmad Ca18det motor igenom besiktningen eller kommer avgasvärdena alltid vara för höga med en sådan trimmad motor?.
Tror ni att det är något annat fel på bilen som inte har med chippet att göra?

Mickius
15 november 2015 · 4 670 Inlägg

Sätt i en bredbandslambda. Har du lågt lambda så får man antingen felsöka varför den har så pass lågt. Och kolla vad den har för lambda på max belastning. Skulle tro att du måste sänka bränsletrycket en bit för att få lambda till 1. Dvs optimal förbränning på obelastad motor

Lambda 1 optimal förbränning.
Lägre lambda mer soppa
Högre lambda går snålt.

Dvs 0.91 då får de förmycket soppa.

Senast redigerat av Japs-Micke (15 november 2015)

qazse
15 november 2015 · 178 Inlägg

Känns inte som att den stora turbon är problemet utan snarare spridarna

(Helt överdrivna nummer bara för att slippa hitta riktiga uppgifter)
original spridare ger 1 liter på 1% och 2 liter på 100%
Vs
Stora spridare ger 1 liter på 1% och 60 liter på 100%

Du tror inte att du kan få lite fel luft/bränsle blandning när original styrbox är inställd på att 10% är ganska lagom för att puttra runt?

Förslag A: återställ bilen till helt original (nissan har spenderat mycket tid och pengar för att få motorn att gå så bra som möjligt utan att den ska vara ömtålig/svårkörd/ligga på gränsen och klara alla gällande avgaskrav)

Förslag B: Köp nytt styrsytem och spendera en massa tid och pengar på att få motorn att gå så bra som möjligt utan att göra den ömtålig/svårkörd/ligga på gränsen och ändå klara alla gällande avgaskrav

Krist
15 november 2015 · 716 Inlägg

En mappning är vad du behöver för att få rätt värden och för att motorn ska gå bra. Det skulle jag ha gjort om jag var i din sits

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 november 2015 · 5 753 Inlägg

Original chippet är inte anpassat för Z32 LMM och 444cc spridare som ingår i steg 3..

Så inte så konstigt att den inte gick igenom på värdena... Så släng dit original spridare och original LMM ihop med original chippet så ska du se att den går igenom.

Senast redigerat av _Glenne_ (15 november 2015)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Janneutanb
16 november 2015 · 7 271 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Original chippet är inte anpassat för Z32 LMM och 444cc spridare som ingår i steg 3..

Så inte så konstigt att den inte gick igenom på värdena... Så släng dit original spridare och original LMM ihop med original chippet så ska du se att den går igenom.

Gör som han säger eller sätt dit rätt chip. Se även till att bränsletrycket är korrekt.

Teast97
16 november 2015 · 2 Inlägg

Tackar jättemycket för alla svar. Men jag har två frågor jag skulle behöva få besvarade. Om jag byter till steg 3 chippet, behöver jag mappa om styrboxen då? Samt går bilen igenom besiktningen med steg 3 chippet utan att få fel på avgasvärdena?

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
16 november 2015 · 5 753 Inlägg

Finns dom som besiktat med steg 3 men i överlag brukar steg 3 kunna ha en tendens att gå något fett vilket brukar ställa till det med värdena.

Senast redigerat av _Glenne_ (16 november 2015)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang