Mekarkurs för den som inte får fingret ur röven

Bibuit
16 november 2015 · 1 Inlägg

Hej,
Helt ok att avrätta mig om denna fråga har ställts 10000 gånger, kan ta det cool

Finns det någon bra mekarkurs för bil/mc som ni skulle rekommendera?

Är en praktiskt lagd tjej med dyslexi och dålig självdisciplin(tur att den inte är ett cv)– Kan därför inte köra någon egen variant som kräver en dummiehandbok och en jävla massa tålamod. Kommer sluta med att jag bara tänder fyr på bilen och känner mig nöjd där.

De flesta har en far de lär sig av. Min pappa är dock en besserwisser som Tror att han kan allt.  Fyllde år igår och i paketen från far min låg en sax man kunde klippa fryst kyckling med. Säger en hel del…

Funderar även på att ta taxileg för att kunna köra som färdtjänstförare eller något liknande. Någon som har erfarenhet av var i skåneregionen det finns bra utbildningar?
Borde kanske kört två inlägg…Aja..Skyller på dyslexin igen.

Tack på förhand rollbig_smile

Polaren
16 november 2015 · 352 Inlägg

Jag kan enbart rekommendera internet, det har oftast i mitt fall varit bästa läraren för mig.
Läsa mig fram till mycket allt från forum till bilder som visar. Sen är en fördel att kanske ha något att skruva på och jämföra med.

Viktig fråga.. Vad är det du vill inrikta dig mot? Den mekaniska(motor, drivlina, bromsar mm) delen eller estetiska(kaross, hjul, detaljer(grill, lister, plastdelar) mm)?

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Mack855
16 november 2015 · 1 354 Inlägg

Om du inte har en kompis eller liknande som kan så läs i forum, stöter du på en del du inte känner igen i text så googla på den. Ta när jag första gången hörde "Turbo/ snigel" 15 år gammal, bilintresset hade precis vaknat till liv, Google visade hur en turbo såg ut wink

På youtube finns det fruktansvärt många DIY eller guide videos på hur man gör för specifika moment, en video är självklart mycket lättare att titta på än läsa text. Men självdisciplin för att läsa är inget problem om du har intresset!

AX3L
16 november 2015 · 398 Inlägg

Det lättaste kanske annars är att gå med i någon motorklubb. Hade du tänkt jobba med det (får den bilden när du pratar taxileg) finns ju utbildningar till fordonsmekaniker. Om det finns i just Skåne låter jag vara osagt, men lite googlande på fordonsmekaniker och utbildningar lär lösa den frågan.

Muttley
16 november 2015 ·

Bibuit skrev:
Hej,
Helt ok att avrätta mig om denna fråga har ställts 10000 gånger, kan ta det cool

Finns det någon bra mekarkurs för bil/mc som ni skulle rekommendera?

Är en praktiskt lagd tjej med dyslexi och dålig självdisciplin(tur att den inte är ett cv)– Kan därför inte köra någon egen variant som kräver en dummiehandbok och en jävla massa tålamod. Kommer sluta med att jag bara tänder fyr på bilen och känner mig nöjd där.

De flesta har en far de lär sig av. Min pappa är dock en besserwisser som Tror att han kan allt.  Fyllde år igår och i paketen från far min låg en sax man kunde klippa fryst kyckling med. Säger en hel del…

Funderar även på att ta taxileg för att kunna köra som färdtjänstförare eller något liknande. Någon som har erfarenhet av var i skåneregionen det finns bra utbildningar?
Borde kanske kört två inlägg…Aja..Skyller på dyslexin igen.

Tack på förhand rollbig_smile

Kan ge dig mycket bra tips om de fetmarkerade. Affes i Ängelholm är den bästa i Skåne på att lära ut Taxi. Du måste däremot kämpa för det.

Men MEEEN med jättestora bokstäver. 
Gör inte det.  Du vill inte köra färdtjänst åt sk¨netrafiken.

Om du undrar över nackdelarna får du fråga i pm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang