Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Muttley
18 november 2015 ·

DiwraZ skrev:

AChr skrev:
Någonstans längs med E6 södergående från Göteborg för några veckor sedan råkade jag ut för en lastbil som envist skulle köra om en annan. Kom ifatt dessa två just innan en lång, lång uppförsbacke, och precis när jag närmade mig gick den ena lastbilen ut för omkörning, vilket resulterade i att jag fick bromsa rätt ordentligt. När backen kom var omkörningen nästan klar, men tydligen var lastbilen som höll på att passeras starkare där, så då drog de helt plötsligt jämnsnabbt. Till slut började lastbilen i högerfilen dra ifrån, och när vi nästan kommit upp för backen var denna helt förbi den i vänsterfilen. Så låg vi kvar där ett tag, tills han till slut kommit över krönet och fått upp hastigheten och så sakteligen kunde passera.

Detta skedde ganska sent på kvällen, runt 22-23, med minimal trafikering av vägen.

Till att börja med, varför ska man tvunget köra om just där, då jag precis är på väg att passera de båda i 120 km/h? Särskilt när det är helt tomt på vägen, hade han väntat 10 sekunder hade jag passerat sedan länge, och han hade lugnt kunnat köra om utan att störa någon.

Om hans lastbil nu är för trött för att köra om i uppförsbacke, så att han hamnar bakom igen, skulle han inte då kunna gå in bakom den andra lastbilen när där är ledigt, och han har en bil som väntar på att kunna passera lite snabbt bakom sig?

Vi låg och kryssade i 40-50 km/h när vi närmade oss slutet av backen, mycket roande... mad

Du fick inte infarkt eller avlivade någon? Jag hade inte överlevt det. Får hög puls bara jag läser det

Du får byta jobb wink Om man blir så upprörd i trafiken och dessutom jobbar med det är de bara frågan om när stroken kommer.

Extrazz En 5a är Livet.
18 november 2015 · 2 005 Inlägg

DiwraZ skrev:

Extrazz skrev:
Jag blev förvånad när jag såg en polisbil stå utmed motorvägen och spanade/kontrollerade hastigheten?.. Har nog inte sett de på snart två år och inte blivit invinkad på sart 7 år.

Kan hålla med i mycket som ni skriver om. Får göra omköringar titt som tätt för att folk inte kan "hålla" hastigheten. Gärna ska man ligga både 10 och 15-20km/h under hastighets gränsen. Detta på vägsträckor som det är ganska tjockt med trafik. Då får man lägga sig i omkörningsfilen och puttra på i lagom hastighet men då tycker ju majoriteten att man kör försakta i den filen. Som tur är så är det inte många som ljusblinkar eller har för sig såna dumheter iaf.

Dedär med vad som är lämplig hastighet i omkörningsfilen är inte alla överens om tyvärr. 100väg med många lastbilar som håller ca 80. Då ligger det en tomte i 85-90 och segar om hela karavanen när jag vill hålla 100+. Det gillar jag inte iaf

Oftast på motorvägen så ligger 80-90 lastbilarna till höger. ska man då hetskör ut i vänster körfält och öka mer än lagliga 100-110 etc och sen dra på så in i hlvete och kasta sig i i nästa lucka och hålla laglig hastighet igen?

Nää Du.  Jag ligger i skyltad hastighet när jag känner för de. Ingen annan bil bakom ska stressa mig. Evt rövslickare så ligger man bara kvar lite längre just för att. Sen så kan jag trycka på gasen med när det finns folk som inte kan hålla upp till skyltad hastighet. Jag har inga bekymmer om någon blåser om mig i 20km för fort men den ska inte "stressa" sig förbi eller göra idiot omkörningar.  Kunde alla bara hålla hastigheten så att det inte blir så ryckigt eller att folk gasar och bromsar utan att man släpper av så att farten sjunker långsamt så blir det inte lika mycket ryckighet i trafiken.

Men värst är nog de som ligger kvar i högerfilen när merparten av bilarna ska av och de fortsätter förbi avfarten och står och "köar" liksom varför inte lägga sig i vänserfilen och glida förbi kön istället? aldrig förstått det där..

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2015 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

AChr skrev:
Någonstans längs med E6 södergående från Göteborg för några veckor sedan råkade jag ut för en lastbil som envist skulle köra om en annan. Kom ifatt dessa två just innan en lång, lång uppförsbacke, och precis när jag närmade mig gick den ena lastbilen ut för omkörning, vilket resulterade i att jag fick bromsa rätt ordentligt. När backen kom var omkörningen nästan klar, men tydligen var lastbilen som höll på att passeras starkare där, så då drog de helt plötsligt jämnsnabbt. Till slut började lastbilen i högerfilen dra ifrån, och när vi nästan kommit upp för backen var denna helt förbi den i vänsterfilen. Så låg vi kvar där ett tag, tills han till slut kommit över krönet och fått upp hastigheten och så sakteligen kunde passera.

Detta skedde ganska sent på kvällen, runt 22-23, med minimal trafikering av vägen.

Till att börja med, varför ska man tvunget köra om just där, då jag precis är på väg att passera de båda i 120 km/h? Särskilt när det är helt tomt på vägen, hade han väntat 10 sekunder hade jag passerat sedan länge, och han hade lugnt kunnat köra om utan att störa någon.

Om hans lastbil nu är för trött för att köra om i uppförsbacke, så att han hamnar bakom igen, skulle han inte då kunna gå in bakom den andra lastbilen när där är ledigt, och han har en bil som väntar på att kunna passera lite snabbt bakom sig?

Vi låg och kryssade i 40-50 km/h när vi närmade oss slutet av backen, mycket roande... mad

Du fick inte infarkt eller avlivade någon? Jag hade inte överlevt det. Får hög puls bara jag läser det

Du får byta jobb wink Om man blir så upprörd i trafiken och dessutom jobbar med det är de bara frågan om när stroken kommer.

Hur larvigt det än låter så har jag två olika "körstilar" eller "sinnesstämmningar" beroende på om jag kör privat eller inte. Det blir lätt lite tokigt om man hytter med näven, tutar eller följer efter stolpskott tills man får chansen att skälla ut dom i "firmabilen". I privatbilen är det en helt annan sak.

Men som jag sagt tidigare i denna eller andra trådar så tycker inte jag att mindre goda chaufförer som är väldigt osäkra när det är ogynsamma förhållanden ska köra bil. Det är att likställa med vilken syssla som helst. Är man inte duktig så låt bli. Men det håller tyvärr inte alla med om.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AChr
18 november 2015 · 336 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du fick inte infarkt eller avlivade någon? Jag hade inte överlevt det. Får hög puls bara jag läser det

Haha, nej då, men visst blev jag rätt irriterad. Skrek väl några väl valda ord i bilen, och tog mig friheten att elda på lite extra när jag väl kunde passera. roll

Just turbo power, no real shit.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2015 · 3 730 Inlägg

AChr skrev:

DiwraZ skrev:
Du fick inte infarkt eller avlivade någon? Jag hade inte överlevt det. Får hög puls bara jag läser det

Haha, nej då, men visst blev jag rätt irriterad. Skrek väl några väl valda ord i bilen, och tog mig friheten att elda på lite extra när jag väl kunde passera. roll

Tror det är nyttigare att bli arg direkt än att kväva känslorna hehe. Annars bubblar det upp vid fel tillfälle

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Pilas
19 november 2015 · 5 Inlägg

Folk! Många passar på att bevisa något i trafiken, makt, bakom mina solglasögon, i min bil...
Smidighet, kompromisser, samspel, förståelse, humor är ofta som bortblåst på vägarna, jag ska fram, punkt, verkar vara mångas tankesätt.
Tyvärr präglar detta hela vårt samhälle i dessa tider!
Jag , jag , jag, skit i andra, dom har väl sitt egna val och skylla..

Mvh

Senast redigerat av Pilas (19 november 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2015 · 3 730 Inlägg

Pilas skrev:
Folk! Många passar på att bevisa något i trafiken, makt, bakom mina solglasögon, i min bil...
Smidighet, kompromisser, samspel, förståelse, humor är ofta som bortblåst på vägarna, jag ska fram, punkt, verkar vara mångas tankesätt.
Tyvärr präglar detta hela vårt samhälle i dessa tider!
Jag , jag , jag, skit i andra, dom har väl sitt egna val och skylla..

Mvh

Det får finnas gränser för vad man ska stå ut med...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Pilas
19 november 2015 · 5 Inlägg

Syftade inte just på ditt inlägg, utan trådens ämne..

HampeB dab-master
19 november 2015 · 166 Inlägg

BamseVolvo skrev:
bottsänkta bilar som har mottot "low and slow" och typ behöver en pelarlyft monterad vid varje fartgupp.

lollollollol

Blir arg på folk som inte fattar att man inte kan bryta ljudvallen men sin måttligt sänkta bil, på vägar som används av försvarsmakten för att testa terrängkörnings förmågan på diverse bandfordon.

Blir arg på ojämnheter i vägen..

Köra bil i Stockholm (särskild om man tyckte att 2-skivig racekoppling va en bra ide..)

Tjejer som inte blir imponerade av, handbroms-ryckningar, rondelldrifting och gatuakrobatik.

Poliser som inte blir imponerade av, handbroms-ryckningar, rondelldrifting och gatuakrobatik.

Folk som ligger i mittfilen på en 3-filig väg.

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Isopropanol
19 november 2015 · 19 Inlägg

Personer som tutar, vevar ner rutan och sedan skriker på en för att man tydligen är ivägen medans man städar
korsningar med plogbil.

Totalt blinda vansinnesomkörningar genom snörök av stressade stadsbor påväg till leklandet Åre med barn och fru i bilen. sad

Totalt IQ befriade personer som roar sig med att leka Ken Blockmongo på nyhyvlade vägar mad

granadadr
19 november 2015 · 7 269 Inlägg

Isopropanol skrev:
Personer som tutar, vevar ner rutan och sedan skriker på en för att man tydligen är ivägen medans man städar
korsningar med plogbil.

Totalt blinda vansinnesomkörningar genom snörök av stressade stadsbor påväg till leklandet Åre med barn och fru i bilen. sad

Totalt IQ befriade personer som roar sig med att leka Ken Blockmongo på nyhyvlade vägar mad

joo håller med,, men leka är kul,, OM man leker med vett wink

Isopropanol
19 november 2015 · 19 Inlägg

granadadr skrev:

Isopropanol skrev:
Personer som tutar, vevar ner rutan och sedan skriker på en för att man tydligen är ivägen medans man städar
korsningar med plogbil.

Totalt blinda vansinnesomkörningar genom snörök av stressade stadsbor påväg till leklandet Åre med barn och fru i bilen. sad

Totalt IQ befriade personer som roar sig med att leka Ken Blockmongo på nyhyvlade vägar mad

joo håller med,, men leka är kul,, OM man leker med vett wink

Du verkar ha missat poängen, problemet är inte att folk leker. Problemet är att man plöjer fåror i den otrampade och därför mjuka vägbanan. Dessa fåror trampas fast och samlar vatten  och man måste hyvla ännu en gång.

Vägförreningar (ofta byar som håller efter egna vägar) har inte råd att betala för hyvling flera gånger om året och får då dras med en väg som efter första regnet ser ut som ett månlandskap helt i onödan.

Jag har inget emot att man leker av sig, det gör jag själv med men inte på ställen där jag riskerar att ställa till det för folk. smile

granadadr
19 november 2015 · 7 269 Inlägg

Isopropanol skrev:

granadadr skrev:

Isopropanol skrev:
Personer som tutar, vevar ner rutan och sedan skriker på en för att man tydligen är ivägen medans man städar
korsningar med plogbil.

Totalt blinda vansinnesomkörningar genom snörök av stressade stadsbor påväg till leklandet Åre med barn och fru i bilen. sad

Totalt IQ befriade personer som roar sig med att leka Ken Blockmongo på nyhyvlade vägar mad

joo håller med,, men leka är kul,, OM man leker med vett wink

Du verkar ha missat poängen, problemet är inte att folk leker. Problemet är att man plöjer fåror i den otrampade och därför mjuka vägbanan. Dessa fåror trampas fast och samlar vatten  och man måste hyvla ännu en gång.

Vägförreningar (ofta byar som håller efter egna vägar) har inte råd att betala för hyvling flera gånger om året och får då dras med en väg som efter första regnet ser ut som ett månlandskap helt i onödan.

Jag har inget emot att man leker av sig, det gör jag själv med men inte på ställen där jag riskerar att ställa till det för folk. smile

aha du menar dessutom på sommaren,, ja då blir det värre wink

JoacimW Ung&Dum
20 november 2015 · 430 Inlägg

LordLife skrev:
En annan typ av idioter är folk som kör på påfarter till motorvägen och inte har tid att vänta 10sec innan heldragna linjerna tar slut utan kör över dom linjerna och sen lägger sig i högerfilen och blockerar mig så jag inte kommer ut utan måste bromsa, händer dagligen detta på olika ställen i Skåne.

Sen folk som tror att stopplikt är det samma som väjningsplikt kör bara rakt utan att stanna.

Tycker det är värre med folk som tror väjningsplikt är stopplikt

In hoc signo vinces
AChr
4 december 2015 · 336 Inlägg

Kom just att tänka på en sak då jag läste i tråden där folk beskriver sin körstil:

När folk helt enkelt förutsätter att vägen de kör på är en huvudled för att det "känns rätt".
Som i denna korsningen, till exempel. Kommer man mot korsningen som bilden visar och någon kommer ifrån höger slår det aldrig fel att denna bara kör på utan att se sig för det minsta. Blir lika irriterad varje gång.

En gång var det dock lite värre - Personen i fråga svängde vänster, in på vägen jag kom ifrån. Jag tutade för att markera att hon gjort fel och är en idiot (wink). Hennes spontana reaktion var att helt sonika ge mig fingret direkt. Det är nog det enda tillfället då jag faktiskt känt för att vända och följa efter för att utdela en avhyvling i trafiken. Tyvärr har man inte alltid tid till att agera trafiklärare åt sådana spån...

Just turbo power, no real shit.
Blinkersolja <<<<<MÅNGA SOM BEHÖVER FYLLA PÅ MED DET.
4 december 2015 · 306 Inlägg

AChr skrev:
Kom just att tänka på en sak då jag läste i tråden där folk beskriver sin körstil:

När folk helt enkelt förutsätter att vägen de kör på är en huvudled för att det "känns rätt".
Som i denna korsningen, till exempel. Kommer man mot korsningen som bilden visar och någon kommer ifrån höger slår det aldrig fel att denna bara kör på utan att se sig för det minsta. Blir lika irriterad varje gång.

En gång var det dock lite värre - Personen i fråga svängde vänster, in på vägen jag kom ifrån. Jag tutade för att markera att hon gjort fel och är en idiot (wink). Hennes spontana reaktion var att helt sonika ge mig fingret direkt. Det är nog det enda tillfället då jag faktiskt känt för att vända och följa efter för att utdela en avhyvling i trafiken. Tyvärr har man inte alltid tid till att agera trafiklärare åt sådana spån...

Håller fullständigt med dig.Här där jag bor har jag likadan korsning där högerregeln gäller och kör i den varje dag för att kunna komma hem och visst.Vägen jag ska in svänga höger in på är större än den vägen jag kör på men likt förbannat gäller högerregeln  eftersom den vägen jag svänger in på INTE är huvudled men folk tänker att min väg är större och mer trafikerad så därför har korsande trafik stopp/väjningsplikt men när man kör in på en väg ska man ju kolla om det finns en huvudledsskylt och finns det inte det är det ju lugnt men finns det inte det ska man ju veta att högerregeln gäller.Om jag kör på en väg typ en annan stad och är osäker på vad som gäller brukar jag kolla om det finns "sockerbitar" eller "huggtänder" i asfalten när jag närmar mig en korsning och finns det inte det vet ju jag att jag kör på huvudled och finns det inte det gäller ju högerregeln och kommer en bil från höger stannar jag men då får man både tutningar och blinkningar med helljuset av bilen bakom.Detsamma gäller korsningen hemma,kommer jag och ska svänga höger in på vägen som inte är huvudled och det kommer en bil från min vänster och jag kör fram och tutar för att den inte stannar får man också tutningar,blinkningar med helljuset eller varför inte ett långfinger.Högerregeln är en av trafikens enklaste regler om man fattar vad den innebär....Kolla in min video på min sida för där har du en klockren situation på vad som kan hända om man inte i aktar högerregeln....Tack för ordet...

Senast redigerat av Blinkersolja (4 december 2015)

*RÖSTA OCH KOMMENTERA GÄRNA MIN SILVERPIL* http://www.garaget.org/?car=398821...........*FÖRR VAR DET NU FAST JÄVLIGARE VAR DET DESTO VÄRRE MEN SÅHÄR JÄVLA DÅLIGT HAR DET TA MIG FAN ALDRIG VARIT SÄMRE.*
Skoda OCTAVIA RS II 2,0 TFSI. "BLUE VISION X3M EDITION.270 HK." (2008)
Mervolic Yawn...
4 december 2015 · 3 151 Inlägg

Folk som inte använder backspeglarna är bland det mest irriterande som finns. I dag blev jag avskuren i en tvåfilig cirkulationsplats, jag låg i höger körfält och körde ut i höger körfält, men personen som låg i vänster körfält bredvid mig bestämde sig plötsligt för att köra ut i det högra körfältet på utfarten från cirkulationsplatsen. Blev en hastig inbromsning.

Där byts hastigheten till något högre, så jag börjar accelerera på, men personen som just trängde sig in framför mig gasar inte utan fiskör i samma hastighet. Jag byter till vänster körfält och börjar köra om, då kastar sig personen över till vänster körfält helt plötsligt, ungefär en meter framför mig.... Suck, man blir ju matt!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2015 · 17 386 Inlägg

Hann ifatt en mindre bil idag. Flera hade blinkat med helljus på bilen på den breda 80-vägen innan... Först var det tydligen problem att svänga... Sen var människan tvungen att bromsa kraftgit vid möte för att senare dra på. Vid nästa möte var det en så kraftig inbromsning att min egen började vandra på vägen då ABS kickade in. Då tröttnade jag.

Jag har ju dashcam:
https://www.youtube.com/watch?feature=p … SA5E#t=135

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
5 december 2015 · 1 172 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hann ifatt en mindre bil idag. Flera hade blinkat med helljus på bilen på den breda 80-vägen innan... Först var det tydligen problem att svänga... Sen var människan tvungen att bromsa kraftgit vid möte för att senare dra på. Vid nästa möte var det en så kraftig inbromsning att min egen började vandra på vägen då ABS kickade in. Då tröttnade jag.

Jag har ju dashcam:
https://www.youtube.com/watch?feature=p … SA5E#t=135

Vilken yxa...

Jag har länge undrat om det bara varit en lögn att man måste göra ett prov för att få ta körkort? Så många dårar i trafiken som man dagligen stöter på så måste det ju finnas ett enklare sätt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2015 · 17 386 Inlägg

Cracksoup skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hann ifatt en mindre bil idag. Flera hade blinkat med helljus på bilen på den breda 80-vägen innan... Först var det tydligen problem att svänga... Sen var människan tvungen att bromsa kraftgit vid möte för att senare dra på. Vid nästa möte var det en så kraftig inbromsning att min egen började vandra på vägen då ABS kickade in. Då tröttnade jag.

Jag har ju dashcam:
https://www.youtube.com/watch?feature=p … SA5E#t=135

Vilken yxa...

Jag har länge undrat om det bara varit en lögn att man måste göra ett prov för att få ta körkort? Så många dårar i trafiken som man dagligen stöter på så måste det ju finnas ett enklare sätt.

Människan/geten körde mellan 60-80 km/h så därför drar den iväg eller jag kommer ikapp... När jag tände helljus precis innan jag körde om gick dock bilen framförs automatiska panikbroms på och jag kom om smidigt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang