Köpråd Saab 900 NG steg3 , ABS och Motorlampa

newflag
21 november 2015 · 62 Inlägg

Tittade på en Saab 900 1995 (steg 3) idag som var i fint skick både utvändigt och invändigt men hade lite mekaniska problem.


För det första så laddar generatorn ingenting, absolut 0. Mätte med multimeter och spänningen är på ca 11.8V med bilen igång, stänger av bilen och sätter igång tändningen ser att batterilampan inte lyser. Kan det vara så att lampan i instrumentpanelen gått sönder vilket gör att generatorn ej börjar ladda?

För det andra så provkörde jag bilen, det sitter en viggen koppling på den vilket jag tyckte var väldigt trögtrampad. Hur svår skall den vara att trampa ner jämfört med en vanlig bil ex en BMW E60 523i eller liknande?

För det tredje så tog jag en liten provrunda och ABS samt motorlampan tändes, vet ej egentligen ej varför men kan det bero på att baterispänningen har varit så låg att ABS system satts ur spel?

För det fjärde var tomgången väldigt orolig, stannade på ca 2000varv men pendlade ibland mellan 1500varv och 2500 varv. Kan det även här vara batterispänningen som är boven eller är det kanske tomgångsmotorn alternativt tjuvluft?

För det femte så var det lite svårt att dra ut nyckeln utan att pressa växelspaken mot backen, är det lätt att fixa eller kräver det att växellådan skall monteras ner?

Mvh

Senast redigerat av newflag (21 november 2015)

ChristianN
21 november 2015 · 14 Inlägg

Dom fyra första frågorna vet jag inget om men vad jag vet så måste du lägga i backen för att få ur nyckeln så det är nog inget fel där :-)

newflag
21 november 2015 · 62 Inlägg

ChristianN skrev:
Dom fyra första frågorna vet jag inget om men vad jag vet så måste du lägga i backen för att få ur nyckeln så det är nog inget fel där :-)

Jodå är medveten om att backen måste vara i för att få ur nyckeln ur tändningslåset, men menar mer att man måste trycka till backen lite längre bak för att nyckeln skall gå att dra ur smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2015 · 17 470 Inlägg

ABS lägger gärna av om det inte finns kräm på batteriet. Men motorlampa? Varför lyser den? Eftersom vi inte vet detta skulle jag säga: Köp ej. Om vi nu inte pratar prismässigt 2 styck Kexchoklad och en bunke våffelsmet :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
newflag
22 november 2015 · 62 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
ABS lägger gärna av om det inte finns kräm på batteriet. Men motorlampa? Varför lyser den? Eftersom vi inte vet detta skulle jag säga: Köp ej. Om vi nu inte pratar prismässigt 2 styck Kexchoklad och en bunke våffelsmet :-)

Vi snackar 4 k för ett Saab 900 med fullt Nordic steg 3 + viggen koppling och ic öppen dump samt lite annat smått och gott

Bara delarna som sitter på bilen kostar väll ca 20k så det är väll billigt, anledningen till att han säljer den är att han ej har plats för den och stg han ej kan mecka så mycket smile

Senast redigerat av newflag (22 november 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang