Misständer vid högre varv och "fullgas" Mazda 6 MPS

ADEL
20 november 2015 · 70 Inlägg

Hej!

Har en Mazda 6 MPS som börjat jävlas lite.
Bilen är lätt trimmad och ligger på 311hk.
Problemet börjar när man trycker på så börjar den misstända efter ca 5000 varv, detta har hänt nån annan gång lite grann när luftfiltret har gjort sitt men nu är det ny bytt.

Det jag tänker är att dom när jag servade den har slängt i några mes tändstift eller gjort nått annat då det började efter den var inte på service.
kan de va något så enkelt eller kan nån ge mig något förslag?

MVH// Viktor

Highway_Outlaw
20 november 2015 · 198 Inlägg

Om dom bytte tändstiften på service så kan detta helt klart vara orsaken.
Var det på en Mazda verkstad?

ADEL
20 november 2015 · 70 Inlägg

ne detta va första gången jag var tvungen och köra den till mekonomen pga att ac:n gick sönder också, så blev lite väl dyrt och köra servicen hos mazda också.
ska köpa ett par hks tändstift och se om de blir bättre.
tack för svaret.

J3n5
20 november 2015 · 792 Inlägg

Öppet luftfilter eller originalbox?

Mazda Miata "Turbo" (1991)
ADEL
20 november 2015 · 70 Inlägg

öppet filter

J3n5
20 november 2015 · 792 Inlägg

Okej, iofs borde lmm vara frisk då den beter sig konstigt först vid 5000rpm och uppåt. Prova ryck uti kablar vid tändspolarna.

Lycka till

Senast redigerat av J3n5 (20 november 2015)

Mazda Miata "Turbo" (1991)
ADEL
20 november 2015 · 70 Inlägg

tack!

lurius
20 november 2015 · 28 Inlägg

Du har fått fel stift, dessa är känsliga mot fel stift.

Renault Megane RS Cup Trophy "Manthey - Racing" (2015)
ADEL
20 november 2015 · 70 Inlägg

fan va gött att ni är fler som känner att tändstiften e de som kan va galet. börja kolla på va spridarna och va tändspolarna kostar och blev fan mörkrädd;)

SpeedRebirth
21 november 2015 · 66 Inlägg

95% tändstiften som är fel. Antingen fel märke/typ eller så har de inte gapat dem korrekt så att gnistan inte når fram i tid. Tex kommer NGK tändstiften med ett gap på 1.1mm men det ska ligga på ~0.7mm för att inte misstända.

Sen så skulle jag STARKT uppmana dig till att uppgradera bränslepumpen med Autotech HPFP Internals för orginalet klarar inte av att flöda tillräckligt när man börjar modda bilen. SPECIELLT om du tagit bort en katt från downpipen men det kan även hända med enbart ett insug och uppgraderad intercooler.

Om misständningarna kvarstår efter du gapat tändstiften rätt så kan du testa att köpa ett steg kallare stift och gapa dem till samma. Hjälper inte det så är det nog bränslepumpen som börjar krångla och det måste fixas DIREKT innan stakarna går genom blocket och du får en kostnad på 60 000+ för motorbyte.

Sen skulle jag rekommendera en Accessport eller Versatune för mappningen. Mycket bättre och säkrare och med dem kan du även läsa felkoder och logga alla värden, tex bränsletrycket för att se om pumpen fungerar som den ska

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
ADEL
23 november 2015 · 70 Inlägg

Tack för svaren ska ta en titt på tändstiften nu i veckan återkommer om de inte fungerar
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang