Montera elektrisk hastighetsmätare Volvo 240

Teamturbo
11 november 2015 · 5 Inlägg

Hej

Har lite funderingar hur ja ska göra med hastighetsmätaren på min 242 82a

Just nu sitter de en m45 låda med vajer till hastighetsmätare samt en original 1030 bakaxel och de funkar för tillfället, men kommer att byta ut växel lådan mot en BMW låda i vinter och då försvinner ju hastighetsmätare signalen.

Då funderade ja om man kan bygga om till elektrisk hastighetsmätaren med signal från bakaxeln, och om man ska göra detta måste man byta hela axeln eller kan man bara plocka delar från en annan axel och montera på min?

Ja kommer även köpa någon slags lamelldiff i samband med växel låds bytet

Ja är väldigt tacksam för tips & råd hur man bör göra i detta läget

Tack på förhand

Mvh Johan

240bns
11 november 2015 · 1 008 Inlägg

Om du endå ska byta diffen så blir det ju "enkelt"  för det är just på denna som tandhjulet sitter, så när du införskaffar din diff så ska du se till att den har ett tandhjul med 12 tänder.
Varför just 12 tänder? 240 har just 12-puls till vägmätaren på årsmodellerna 86-91 så det är lätt att hitta ett kombiinstrument då.

240 92-93 har 48 tänder, hittar du en mätare till en sådan så funkar det också,  940 och senare 740 (88b-) har också 48.

Förutom antalet tänder på tandhjulet så skiljer sig även mätarna sig åt beroende på slutväxelns utväxling, mätartavlan är märkt med ett "K-nummer" som talar om vad den är avsedd för, detta har jag tyvärr ingen koll på.
Du kanske endå ska kika lite på vad du skall ha för utväxling för att harmonera med BMW-lådan.

Teamturbo
12 november 2015 · 5 Inlägg

Tack för infon smile

Men om man skaffar en sådan diff med 12tänder, sedan måste man även byta till ett lock som har givare va ja förstått, men de passar om man tar ifrån en 1030axel från en tex 86-91?

Vet ej utväxlingen på lådan ännu men får försöka ta reda på detta och sedan hitta delar från en 1030 axel med rätt utväxling och flytta över de delarna till min smile

240bns
12 november 2015 · 1 008 Inlägg

Ja det enda du behöver förutom diff inkl tandhjul är ett passande lock med givare till bakaxeln som ävsett för det antalet tänder på givarkransen, samt ett matchande mätarhus.

Om du planerar att byta utväxlingen, dvs kronhjul och pinjong så kan det vara bra att veta att kronhjulet är större i 1031 än 1030.

Teamturbo
23 november 2015 · 5 Inlägg

En till fundering, passar locken mellan 1031 och 1030 eller måste man ha ett lock från en 1030?
Nästa fundering är finns de 1030 axlar med hastighetsmätare eller är alla med elektrisk hastighetsmätare 1031 axlar?

Hade bytt till en 1031 axel om inte förra ägaren av bilen gjort iordning bakvagnen med nya bussningar samt blästrat och lackat allt så känns tråkigt att göra samma arbete igen med en 1031

Tack på förhand

Mvh Johan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang