Vad gäller åka obess/avställt till verkstad?

wfs
23 november 2015 · 28 Inlägg

Har tänkt köra min avställda/obessade bil till garaget under vintern för att "laga" till bess. vet att man får köra till SBP och till verkstad bara man har trafikförsäkring. Men om jag åker till mitt garage/verkstad och gör jobbet själv som på verkstad. Ser då polisen detta mellan fingrarna eller blire böter? för att vad jag vet är det ingen skillnad på att lämna in på verkstad eller göra det själv i egen verkstad? eller? tack på förhand.

Gamer
24 november 2015 · 130 Inlägg

om jag inte minns helt vansinnigt så måste bilen vara åtminstone påställd och trafikförsäkrad för att du ska få köra den till verkstad/SBP och inte bara försäkrad. kan dock ha fel men känns rimligt för att undvika problem iallafall.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
it_mutt Avstängd
24 november 2015 · 10 388 Inlägg

Gamer skrev:
om jag inte minns helt vansinnigt så måste bilen vara åtminstone påställd och trafikförsäkrad för att du ska få köra den till verkstad/SBP och inte bara försäkrad. kan dock ha fel men känns rimligt för att undvika problem iallafall.

Du får köra absolut kortast väg till besiktningen med en avställd bil, den måste dock vara trafikförsäkrad. En del försäkringsbolag tillåter dock att man kör till besiktningen på "garageförsäkringen", men vill få en "Heads up" om det. Detta får man givetvis kontrollera med sitt FB.

Köra till verkstad är enligt transportstyrelsen inte tillåtet; https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … av-fordon/


Edit

Senast redigerat av it_mutt (24 november 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Gamer
24 november 2015 · 130 Inlägg

ja, då har man ju lärt sig något nytt iaf smile

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Oshla
24 november 2015 · 62 Inlägg

it_mutt skrev:

Gamer skrev:
om jag inte minns helt vansinnigt så måste bilen vara åtminstone påställd och trafikförsäkrad för att du ska få köra den till verkstad/SBP och inte bara försäkrad. kan dock ha fel men känns rimligt för att undvika problem iallafall.

Du får köra absolut kortast väg till besiktningen med en avställd bil, den måste dock vara trafikförsäkrad. En del försäkringsbolag tillåter dock att man kör till besiktningen på "garageförsäkringen", men vill få en "Heads up" om det. Detta får man givetvis kontrollera med sitt FB.

Köra till verkstad är enligt transportstyrelsen inte tillåtet; https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … av-fordon/


Edit

Men vad vet farbror blå om att man inte åker till besiktningen? Då kan man ju bara ´ha det som ursäkt och burna vidare?

Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2015 · 26 136 Inlägg

Oshla skrev:

it_mutt skrev:

Gamer skrev:
om jag inte minns helt vansinnigt så måste bilen vara åtminstone påställd och trafikförsäkrad för att du ska få köra den till verkstad/SBP och inte bara försäkrad. kan dock ha fel men känns rimligt för att undvika problem iallafall.

Du får köra absolut kortast väg till besiktningen med en avställd bil, den måste dock vara trafikförsäkrad. En del försäkringsbolag tillåter dock att man kör till besiktningen på "garageförsäkringen", men vill få en "Heads up" om det. Detta får man givetvis kontrollera med sitt FB.

Köra till verkstad är enligt transportstyrelsen inte tillåtet; https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … av-fordon/


Edit

Men vad vet farbror blå om att man inte åker till besiktningen? Då kan man ju bara ´ha det som ursäkt och burna vidare?

Kan man inte visa upp ett papper eller annan dokumentation som styrker att man faktiskt är på väg till Bilprovningen så får man nog bita i det sura äpplet skulle jag tro.
Varför skulle dom tro en om man säger att man är på väg till besiktningen liksom..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
3milius
2 december 2015 · 296 Inlägg

Beror nog mycket på bemötande och humöret för dagen hos polisen.

Jag skulle tro att man inte får åka till besiktningen ens med försäkring och skatt i ordning ifall man inte har bevis på att man är påväg dit, egentligen. De kan inte se det i sina system iallafall. För att vara på den säkra sidan så rekommenderar jag försäkring, skatt och utskrivet kvitto på bokningen till bilprovningen. Till verkstad efter besiktning tror jag är lite mer öppet för fri tolkning. Jag själv har faktiskt varit påväg till verkstad med bilen i detta skick och efter en lugn och sansad förklaring att de är välkomna att följa efter för att se att jag verkligen är påväg dit så var det inga bekymmer, de valde att inte följa efter. Har även blivit stoppad precis utanför garaget medans jag öppnat porten,
och där var det ju ingen fråga ifall jag var påväg till verkstad så även det gick bra.

Lasse62
2 december 2015 · 292 Inlägg

Mack skrev:

Oshla skrev:

it_mutt skrev:

Du får köra absolut kortast väg till besiktningen med en avställd bil, den måste dock vara trafikförsäkrad. En del försäkringsbolag tillåter dock att man kör till besiktningen på "garageförsäkringen", men vill få en "Heads up" om det. Detta får man givetvis kontrollera med sitt FB.

Köra till verkstad är enligt transportstyrelsen inte tillåtet; https://www.transportstyrelsen.se/sv/La … av-fordon/


Edit

Men vad vet farbror blå om att man inte åker till besiktningen? Då kan man ju bara ´ha det som ursäkt och burna vidare?

Kan man inte visa upp ett papper eller annan dokumentation som styrker att man faktiskt är på väg till Bilprovningen så får man nog bita i det sura äpplet skulle jag tro.
Varför skulle dom tro en om man säger att man är på väg till besiktningen liksom..

Nu blir det ju upp till åklagare och/eller Tingsrätten, jag antar ju att ingen skriver på ordningsföreläggandet om man verkligen är på väg till Besiktningen.
Så länge fordonet inte har körförbud (annat än automatiskt) och är försäkrat har Polisen svårt att göra något mer, sätter man det i system blir man snart påkommen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang