Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Streethawk Billjuds Wannabe
12 oktober 2015 · 1 771 Inlägg

r0ck skrev:
Hej,

Mitt monoblock är stabilt ner i 1ohm, men eftersom jag har 2dvc 2x2 basar så kan jag bara välja att köra dom i 2ohm till steget eller 0.5ohm. Jag har av misstag råkat köra dom i 0.5ohm ett tag och undrar hur skadligt det är för steget? Om det blir för varmt så går det in i protect, annars kan man spela på riktigt ordentligt. Kan man då fuska och montera en fläkt och sedan fortsätta köra 0.5ohm? Någon som överlastat sitt steg på det sättet förut?

Att köra i för låg last är inget jag skulle rekommendera då du har stor risk att elda upp steget. (Grymt mycket större risk att elda steget i lägre last än vad den är stabil för) Kör i 2Ohm eller köp ett likadant steg till och kör 1 bas per slutsteg.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
r0ck
14 oktober 2015 · 29 Inlägg

Streethawk skrev:

r0ck skrev:
Hej,

Mitt monoblock är stabilt ner i 1ohm, men eftersom jag har 2dvc 2x2 basar så kan jag bara välja att köra dom i 2ohm till steget eller 0.5ohm. Jag har av misstag råkat köra dom i 0.5ohm ett tag och undrar hur skadligt det är för steget? Om det blir för varmt så går det in i protect, annars kan man spela på riktigt ordentligt. Kan man då fuska och montera en fläkt och sedan fortsätta köra 0.5ohm? Någon som överlastat sitt steg på det sättet förut?

Att köra i för låg last är inget jag skulle rekommendera då du har stor risk att elda upp steget. (Grymt mycket större risk att elda steget i lägre last än vad den är stabil för) Kör i 2Ohm eller köp ett likadant steg till och kör 1 bas per slutsteg.

Tackar för svaret! smile

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Passatgte
19 oktober 2015 · 14 Inlägg

Har en saab 9-3 2.8 sedan 2006.
Har fel på ljudet, har 150 systemet med 7 högtalare, förstärkaren sitter där bak och inte under förar stolen och jag har bara en, den driver troligtvis alla högtalare vet att den driver alla fem där framme men dem två högtalarna i hatthyllan fungerar inte har tagit ut högtalarna och de fungerar,
vad kan felet vara? är det svårt att sätt in en ny som inte är original

Tack på förhand

Sonnback
22 oktober 2015 · 502 Inlägg

Jag är på jakt efter en dubbel DIN enhet för en billig slant (max 1500), det jag önskar är bluetooth samt att kunna spela upp tex filmer osv (om det är en mechless så kan den väl spela upp filmer ändå eller vad är det för skillnad mot en med DVD spelare?)

Vad kan vara det bästa tipset, tex märke och modell namn så kan man kika på ebay osv också smile

940kaos
22 oktober 2015 · 8 Inlägg

Tjena! Jo jag har tänk bygga en baslåde till min 940 och hade tänkmig en 10¨ bas till detta och nu till min fråga villket märke skulle ni rekomendera? pris allt ifrån 0-4000kr

Nightcrusier Jubelidiot
24 oktober 2015 · 196 Inlägg

Hej jag fick med en 10" Mds fanatic Power bas på 500w  i en bil affär. Jag får den inte att spela alls. Inte ens om jag lägger kablarna på från bakhögtalarna direkt på polerna på basen. Och bakhögtalarna spelar så jag vet att det finns signal dit. Vad är det för fel på basen? Går det att laga den eller är det bara att hiva den på skroten?

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
Tobzter
24 oktober 2015 · 3 145 Inlägg

Har du tagit bort basen för att kolla satt högtalarkabeln mellan bas och kabelterminalen är intakt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
amoreex
24 oktober 2015 · 2 712 Inlägg

Wishmaster_ skrev:
Hej jag fick med en 10" Mds fanatic Power bas på 500w  i en bil affär. Jag får den inte att spela alls. Inte ens om jag lägger kablarna på från bakhögtalarna direkt på polerna på basen. Och bakhögtalarna spelar så jag vet att det finns signal dit. Vad är det för fel på basen? Går det att laga den eller är det bara att hiva den på skroten?

För det första. Har du ett slutsteg till basen?
Om du kör bakhögtalarna på original effekten från stereon så är det typ bara 20 watt. Och det är för lite. Kan ha med någon delning vid frekvens med. Vad är det för bil?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Nausea Avstängd
24 oktober 2015 · 598 Inlägg

amoreex skrev:

Wishmaster_ skrev:
Hej jag fick med en 10" Mds fanatic Power bas på 500w  i en bil affär. Jag får den inte att spela alls. Inte ens om jag lägger kablarna på från bakhögtalarna direkt på polerna på basen. Och bakhögtalarna spelar så jag vet att det finns signal dit. Vad är det för fel på basen? Går det att laga den eller är det bara att hiva den på skroten?

För det första. Har du ett slutsteg till basen?
Om du kör bakhögtalarna på original effekten från stereon så är det typ bara 20 watt. Och det är för lite. Kan ha med någon delning vid frekvens med. Vad är det för bil?

Det räcker för att testa om basen fungerar. Men han kanske kan ta bort ljud från de andra högtalarna med balans och fader så att bara den kanal han kör basen på har signal. Ett litet batteri räcker för att testa basen, då räcker även en signal från en huvudenhet tillfälligt.

Nightcrusier Jubelidiot
24 oktober 2015 · 196 Inlägg

Bilen är en Opel kaddet c från 79.  Pioneer huvudenhet kablar och 4 högtalare, finns inget som kan krångla.

Jag plockade lös basen från lådan för att kolla terminaler och kablar. Har en annan bas som jag vet fungerar som jag åxå provade på bakhögtalarna  och den spelade det ur. Så jag har nog effekt ur stereon för att få ljud och prova basen.

Självklart kan jag inte driva den fullt ut med bara huvudenhet en och det är inte tanken heller utan gjorde bara så för att se om den fungerade och kunna utesluta att det är steget det är fel på.

Så inte ett liv ur elementet varken med bakhögtalarna eller inkopplad på steget. Vad är det för fel på basen?

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
D4NN3N
25 oktober 2015 · 11 Inlägg

Hej!

Jag har en golf 4 som jag tänkte byta stereo på.
Men jag funderar på vilken man ska välja.

Tänkte en 1din för max 1200kr
Har kollat mycket på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1665198 och undrar därför om det finns någon bättre i samma prisklass?

Måste man köpa något mer för att få det att passa? tänkte på t ex ISO kontakt?

BDamberg
27 oktober 2015 · 311 Inlägg

Hej!

Jag har suttit och funderat ett tag nu och blir inte klok på detta.
Det gäller inkoppling av 4 st. 6x9 högtalare till ett slutsteg.

Slutsteget: http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-hcp-2-.html
Högtalare: http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-6903-.html

Har i nuläget 2 st. 6x9 inkopplade på varsin kanal.
Har beställt 2 st. till som jag tänkte driva på samma steg, men hur kopplar jag in dessa?
Jag vill koppla in 4 högtalare och utnyttja stegets 2 Ch: 100 W x 2 (2Ω) för lite mer effekt.

Slutstegets specifikationer:
2 Ch: 65 W x 2 (4Ω)
2 Ch: 100 W x 2 (2Ω)
1 Ch: 200 W x 1 (4Ω)

Jag är inte helt nollad inom billjud men nu har jag fått totalt hjärnsläpp... Hur kopplar jag 4 st. 4Ohm's högtalare så att steget belastas i 2Ohm?? Hjälp mig smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Nausea Avstängd
27 oktober 2015 · 598 Inlägg

Du får inte mer effekt per högtalare när du lastar ner steget till 2 ohm. Tanken är att steget dubblar effekten, men som du ser gör det inte det. I så fall hade det blivit 130 w i 2 ohm. Eftersom du ansluter 2 högtalare PER KANAL halveras effekten till varje högtalare, så de matas bara med 50 w i stället för 65 w per högtalare.

BDamberg
27 oktober 2015 · 311 Inlägg

Nausea skrev:
Du får inte mer effekt per högtalare när du lastar ner steget till 2 ohm. Tanken är att steget dubblar effekten, men som du ser gör det inte det. I så fall hade det blivit 130 w i 2 ohm. Eftersom du ansluter 2 högtalare PER KANAL halveras effekten till varje högtalare, så de matas bara med 50 w i stället för 65 w per högtalare.

Men hade det varit möjligt att koppla 2 utav dessa högtalare i 2Ohm?
Isf så hade det ju blivit 2Ohm per kanal och alltså 2x100w @2Ohm.

Hade dessa högtalare haft dubbla talspolar så borde det väl teoretiskt sett funkat?
Får helt enkelt uppgradera slutsteget om jag vill kunna driva dessa högtalare fullt ut smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Nausea Avstängd
27 oktober 2015 · 598 Inlägg

BillyBooy skrev:

Nausea skrev:
Du får inte mer effekt per högtalare när du lastar ner steget till 2 ohm. Tanken är att steget dubblar effekten, men som du ser gör det inte det. I så fall hade det blivit 130 w i 2 ohm. Eftersom du ansluter 2 högtalare PER KANAL halveras effekten till varje högtalare, så de matas bara med 50 w i stället för 65 w per högtalare.

Men hade det varit möjligt att koppla 2 utav dessa högtalare i 2Ohm?
Isf så hade det ju blivit 2Ohm per kanal och alltså 2x100w @2Ohm.

Hade dessa högtalare haft dubbla talspolar så borde det väl teoretiskt sett funkat?
Får helt enkelt uppgradera slutsteget om jag vill kunna driva dessa högtalare fullt ut smile

Ja, det är möjligt, men om du lastar ner steget till 2 ohm och ansluter TVÅ basar per kanal HALVERAS effekten till varje bas, alltså matas varje enskild bas med HÄLFTEN av den specade effekten i 2 ohm, dvs 50 w PER BAS, vilket är MINDRE än 65 w i 4 ohm. Om basen har dubbla talspolar råkar du lasta ner steget till 1 ohm, och då måste steget vara stabilt i 1 ohm.

BDamberg
27 oktober 2015 · 311 Inlägg

Nausea skrev:

BillyBooy skrev:

Nausea skrev:
Du får inte mer effekt per högtalare när du lastar ner steget till 2 ohm. Tanken är att steget dubblar effekten, men som du ser gör det inte det. I så fall hade det blivit 130 w i 2 ohm. Eftersom du ansluter 2 högtalare PER KANAL halveras effekten till varje högtalare, så de matas bara med 50 w i stället för 65 w per högtalare.

Men hade det varit möjligt att koppla 2 utav dessa högtalare i 2Ohm?
Isf så hade det ju blivit 2Ohm per kanal och alltså 2x100w @2Ohm.

Hade dessa högtalare haft dubbla talspolar så borde det väl teoretiskt sett funkat?
Får helt enkelt uppgradera slutsteget om jag vill kunna driva dessa högtalare fullt ut smile

Ja, det är möjligt, men om du lastar ner steget till 2 ohm och ansluter TVÅ basar per kanal HALVERAS effekten till varje bas, alltså matas varje enskild bas med HÄLFTEN av den specade effekten i 2 ohm, dvs 50 w PER BAS, vilket är MINDRE än 65 w i 4 ohm. Om basen har dubbla talspolar råkar du lasta ner steget till 1 ohm, och då måste steget vara stabilt i 1 ohm.

Nu kopplade det mellan hjärnhalvorna! Tack smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
nesum
16 november 2015 · 695 Inlägg

Någon med ett sjysst ritningsprogram som har lust att hjälpa mig med en låda?

SPL Dynamics 460-D2

Skall spelas med där hemma.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
golfarne
24 november 2015 · 1 Inlägg

Jag har 2st Gas silver 5.25or, 2st gas sliver 6x9or och 2st MDS Fanatic XT40012D4. Duger detta slutsteg http://www.mds.se/t1xtr.html (MDS Torque T1 XTR) eller ska jag lägga några hundra till på ett steg med flera kanaler?.

KLP
25 november 2015 · 124 Inlägg

golfarne skrev:
Jag har 2st Gas silver 5.25or, 2st gas sliver 6x9or och 2st MDS Fanatic XT40012D4. Duger detta slutsteg http://www.mds.se/t1xtr.html (MDS Torque T1 XTR) eller ska jag lägga några hundra till på ett steg med flera kanaler?.

Köp ett steg för framsystem/6.9orna, eller så kör du värre framsystem o skiter i 6.9orna! Och kör de där slutsteget för basarna, och kör dem i 1 ohm, så kommer de där att bli bra

Volkswagen Passat 3bg "gråa betsy" (2005)
Volkswagen golf mk2 "tjejens bil" (1985)
-Eklund-
27 november 2015 · 27 Inlägg

Tjenare, jag är en nybörjare när det kommer till ljudbygge så skulle behöva lite hjälp av er att räkna ut ohm på detta och samt se vad för slutsteg som krävs!

Jag tänkte köpa dessa: http://www.dbakuten.se/bilstereo/basar/ … cs-hf-6.1/ SAMT dessa: 2x http://www.dbakuten.se/ljud-i-hus/hogta … o-3fe204/. Som ni ser ligger båda sorterna på 4ohm vardera, om man kopplar dessa till ett 4-kanaligt slutsteg som t.ex detta: http://www.dbakuten.se/bilstereo/slutst … -s1%2F2200
en högtalare på varje kanal, blir Ohm'en då oförandrad, alltså fortfarande 4 Ohm?

/Oskar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang