Renault Clio -00 1.2 startar ej

amadeus22
18 november 2015 · 20 Inlägg

Hej!

Som inlägget beskriver så har min Clio slutat att starta. Under en längre period tidigare har den alltid varit tjurig att starta när det regnar, men alltid startat tillslut efter ett par försök. Nu på senare tid har den vissa mornar bara orkat ett startförsök sen orkar startmotorn knappt ens dra runt. Det känns nästan som att man märker att bilen är seg redan när jag låser upp den via centrallåset då den liksom får kämpa med att låsa upp bilen. Då och där tänkte jag batteriet efter det men testade även med startkablar och bilen ville inte starta. Så mitt problem är kortfattat att får jag inte gång bilen på första försöket så orkar den inte göra fler försök, utan bara klickar. Allmänt trött känns den som. När bilen väl är igång är det absolut inga problem, den går som en klocka och är pigg.

Redigering: Alla lampor samt radio går igång, men som sagt när jag låser upp bilen med centrallåset hör jag hur den får "kämpa" med att låsa upp den. Precis som den är trött. Värt att nämna att så är det inte alltid. När centrallåset låser upp bilen snabbt och rappt så startar bilen piggt. Bytte solenoiden för ett par år sen. Kan iofs gå sönder igen men värt att nämna.

En annan lustig grej som uppstått tidigare (nån månad sen) var att bilen startade på morgonen, körde 1,5mil och stannade till vid Pressbyrån i 2min, sen var den TOTALT stendöd när jag skulle starta den igen. Alltså det klickade bara, startmotorn orkade inte gå runt. Den gången startade den dock med startkablar. Inte nu.

Min fråga är då vad det kan bero på? Kan det likväl vara batteriet som är kasst? Är väl relativt okunnig med bilar så all hjälp uppskattas.

Senast redigerat av amadeus22 (18 november 2015)

Polaren
18 november 2015 · 352 Inlägg

Tycker det låter som det är dålig kräm i batteriet, har du testat med ett annat?

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
amadeus22
18 november 2015 · 20 Inlägg

Nej, funderade på det. Men det kan alltså vara fel på batteriet trots att den inte startar med startkablar? (Ja, förmodligen en idiotfråga för många, men är okunnig som sagt).

Tack för svar!

torsen
18 november 2015 · 7 198 Inlägg

Polaren skrev:
Tycker det låter som det är dålig kräm i batteriet, har du testat med ett annat?

Instämmer.smile

spillolja
18 november 2015 · 4 014 Inlägg

Jorden mellan kaross och växellåda  är ganska vanligt fel på denna kärror

läs mera i denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308168

smile

Senast redigerat av spillolja (18 november 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amadeus22
18 november 2015 · 20 Inlägg

OK, får bli steg 2 i en eventuellt fortsatt felsökning om batteriet ej är slut.

Stort tack för all hjälp och tips.

MVH

Xebers76
18 november 2015 · 2 250 Inlägg

jag skulle också misstänka att jordningen är dålig som nämnt här innan

amadeus22
19 november 2015 · 20 Inlägg

Hej!

Det mesta tyder på dåligt batteri då jag laddade batteriet med startkablar efter jobbet igår 15 minuter. Efter det startade den. Vad gäller jordningen så tror jag den håller (ännu). Ska införskaffa mig ett batteri och avgöra om det är det som kärvar eller inte.

Tack för svar

MVH

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 november 2015 · 4 917 Inlägg

Innan du köper ett nytt batteri så tycker jag att du ska mäta vad för spänning du har över polerna på batteriet.Det ska vara minst 13,7 till 14,5 volt beroende på batteriets status, när du gasar lite.Får du inte det då är det generatorn som inte laddar, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
21 november 2015 · 10 388 Inlägg

tommen1 skrev:
Innan du köper ett nytt batteri så tycker jag att du ska mäta vad för spänning du har över polerna på batteriet.Det ska vara minst 13,7 till 14,5 volt beroende på batteriets status, när du gasar lite.Får du inte det då är det generatorn som inte laddar, mvh tommen

Ett annat tips i sammanhanget är att mäta över polerna på batteriet när bilen ska startas. Mät vad det har innan tändningen är påslagen, när tändningen är påslagen och slutligen vad som finns i batteriet vid startögonblicket.

Att "bilen" är stendöd efter 1.5mil körning är väl indikation på antingen eller. Nu blir ju inte batteriet fulladdat på 1.5mil iofs, men, startar den "hemma" och man sen kör 1.5mil, borde det inte vara några problem att starta senare.

Har en lista liggandes från "någonstans", och den ger ett test för att mäta, det är dock inte hundraprocentigt, men ger en fingervisning.

Fulladdat batteri, låt stå minst 6 timmar, och mät sen spänningen. Om batteriet har under 50% (i listan) är det inte helt välmående;

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol


Det är som sagt inte idiotsäkert, jag har själv haft batteri som vid enbart spänningsmätning var "friska", men vid belastning inte fungerar. Då är det bra att ha en batteritestare för någon hundring hängandes på väggen smile


Men ja, nu har ju TS fått lite mätalternativ smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
amadeus22
25 november 2015 · 20 Inlägg

Nu har det gått någon vecka sedan den höll på att strula, och jag har egentligen inte gjort någon åtgärd utan den har lustigt nog fungerat felfritt ända sen dess. Men skall ändå försöka mig på att testa era tips ni gett, för någonting är ju lite halvlustigt.

Tack än en gång för alla tips och råd, uppskattas!

MVH

mikewb
3 september 2021 · 1 Inlägg

HAR haft exakt samma problem....löste sig med våld (vad man gjorde på 70-talet)....klappa till startmotorn med en slägga, kofot eller nåt annat tillgängligt. Avsluta med att kolla anslutningarna, spraya med kontaktspray....voila funkar!!!!😂

torsen
4 september 2021 · 7 198 Inlägg

Skapligt trådlyft!
Om det hjälper (tillfälligt) att "klappa till" startmotorn med en hammare eller mindre spett, så beror det nog på att startmotorn är sliten - d v s kolen löper kärvt och når inte ner till kollektorn på startmotorn.
Beror endera på kolen är så slitna att de är för korta och att fjädrarna bakom inte förmår "trycka ut kolen".
Slitna kol som är mycket korta råkar även ut för "byrolådeeffekt" = fastnar "i loppen".
Min erfarenhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang