Skyline R33 GTS-T Rörramschassi - Uppdatering 2017-02-05 - Bromssystem, styrsystem

Nissan Skyline R33 GTS-T, rörramschassi 25.4B
  • 284 Följare
  • 736 468 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september 2018
lill3bror
6 oktober 2015 · 1 397 Inlägg

MeRoll88 skrev:
Fyfan vad brultat det kommer bli!! 
Detta är verkligen ett projekt som är kul och följa.
Gillar att det går i sitt eget lagoma tempo, tråkigt om det tar slut för snabbt wink

Kör hårt!!

MVH

Ja, jag hoppas de kommer bli bra till slut smile De kommer ju alltid upp 1000 tankar när man bygger något sånt här för första gången, skulle jag bygga för fort så skulle jag garanterat få backa och göra om och de räcker med de jag får backa och göra om ändå. Ibland blir de bara att man åker till garaget och sitter och tittar på bilen för att visualisera och tänka ut vissa lösningar.

Kul att du följer och uppskattar!

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
MeRoll88
6 oktober 2015 · 329 Inlägg

lill3bror skrev:

MeRoll88 skrev:
Fyfan vad brultat det kommer bli!! 
Detta är verkligen ett projekt som är kul och följa.
Gillar att det går i sitt eget lagoma tempo, tråkigt om det tar slut för snabbt wink

Kör hårt!!

MVH

Ja, jag hoppas de kommer bli bra till slut smile De kommer ju alltid upp 1000 tankar när man bygger något sånt här för första gången, skulle jag bygga för fort så skulle jag garanterat få backa och göra om och de räcker med de jag får backa och göra om ändå. Ibland blir de bara att man åker till garaget och sitter och tittar på bilen för att visualisera och tänka ut vissa lösningar.

Kul att du följer och uppskattar!

Klart det kommer bli bra, med det tankesättet du har kommer man långt! "Tänk efter före"

Är jäkligt kul och följa och se alla lösningar! smile

jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
8 oktober 2015 · 369 Inlägg

Den ser snabb ut!

huehue
lill3bror
8 oktober 2015 · 1 397 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Den ser snabb ut!

Ja. Får hoppas att den kan leverera sen smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
18 november 2015 · 1 397 Inlägg

Nu har de börjat trilla in lite saker. Har fått detaljer vattenskurva, fått hem lite borr, uniballs, CRMo rör och svetsändar. Nu börjar de närma sig att börja på den där framvagnen. Behöver beställa hem lite bult och mutter i tum storlek och gäng, vill hålla de enhetligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-dcecc6897880e50724f83a4e28fafbdb.jpg

Helt dött är de inte i garaget, men de tar tid att få hem grejjer ibland smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
madcircle
18 november 2015 · 261 Inlägg

Har inte tid att läsa nu, men följer detta så jag kan läsa vidare en annan dag!

Besök gärna mitt Ke70 driftingprojekt
Toyota Corolla DX "Ke70" (1981)
lill3bror
18 november 2015 · 1 397 Inlägg

madcircle skrev:
Har inte tid att läsa nu, men följer detta så jag kan läsa vidare en annan dag!

Absolut smile finns lite att bläddra igenom tongue

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
25 november 2015 · 1 397 Inlägg

Nu har de äntligen blivit lite gjort. Har kört nu i några dagar men inte känt att det hänt så mycket för att göra en uppdatering om de.

Att göra en sida är ju superenkelt. Men att kopiera över mått, vinklar och grader till andra sidan är ju ingen barnlek direkt. Men nu är övre infästningarna till fjäderbenen på exakt samma plats fast på motsatta håll.

Nu behöver jag bara få tag i en ny styrväxel då den jag utgått ifrån från början är till för att sitta bakom hjulen och jag nu bestämt att tråget ska sitta där istället och då måste jag alltså ha tag i en som ska sitta framför hjulen.

Någon som kan tipsa om en styrväxel som tar lite plats och är 55 cm mellan inre lederna? Eller helst så nära som möjligt.

För den som är intresserad så är tänkta värdena camber = 0 och caster = 14.5

Vill passa på att även tacka MadDrift Mange för hjälpen med framvagnen. Underlättar när man är 2, speciellt om den andra kan lite mer tongue

Ursäkta att bilderna är suddiga smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-7261a1ea45160bb123fa3ee1e612bb28.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-1607da804c5f86dbb5fd144c496c996c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-f9e7d81cd6fc828779faec8c0431941b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-dcf674dd01d63df21242c934ad22e8e1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-56994b7381a46045cf69e86526650f38.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-d6dc680fb2b6ed9d53bafac29706a013.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
42emil
25 november 2015 · 539 Inlägg

Kanske styrväxel från bmw e36 passar bra?

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-cbe1f3036aea8d8119fdf396fe329aa5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-f2d36cd9ed35a0a089724bcde5502592.jpg

Sorry för kass bildkvalité. Men den är ca 57cm.

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
lill3bror
25 november 2015 · 1 397 Inlägg

Tack för tipset! ska verkligen tänkas på! Exakt samma mått på Golf 3 styrväxeln är 55. Så skulle kunna funka absolut!

Någon som känner till måtten på styrväxlar utan servo? Typ äldre volvo

Senast redigerat av lill3bror (25 november 2015)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
42emil
25 november 2015 · 539 Inlägg

lill3bror skrev:
Tack för tipset! ska verkligen tänkas på! Exakt samma mått på Golf 3 styrväxeln är 55. Så skulle kunna funka absolut!

Någon som känner till måtten på styrväxlar utan servo? Typ äldre volvo

Har en e36 växel över om det skulle va intressant. Inte den på bilderna, men likadan, fast kladdig. tongue

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
lill3bror
30 november 2015 · 1 397 Inlägg

Fortsatt arbetet lite, ska försöka göra lite till imorgon. Problemet jag har nu är att få tag i rätt styrväxel. Fick hem en styrväxel till en Volvo 245, men den var lite väl lång. Själva storleken på styrväxeln hade varit perfekt.

Har skickat iväg lite förfrågningar på andra styrväxlar. Förhoppningsvis får jag napp snart. Saknar bara detta för att kunna färdigställa framvagnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-ca00bbbf2a24d8fcf50c4f8fcee1db08.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-3519316689e534e23406b06b9f0213c6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-88ff1e2d8f7291f3a9bead7387cb0fe3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-07e6555315345139e7f2084cf47f1b14.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-bd13081de89bc2d802fcdfd376244ed6.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
6 december 2015 · 1 397 Inlägg

Varit ute tisdag, fredag och lördag kväll nu och hållit på.

Tisdag blev de att undersöka styrväxeln lite närmare. Det var tyvärr för bred för ändamålet. Men i övrigt så var den perfekt att använda sig av, så beslutade mig för att korta kuggstången 7 cm och styrväxelhuset 2 cm. I original utförande så hade styrväxeln lite mer än 2 varv åt vardera håll och efter kortning så blir de ca 1,25 varv åt vardera håll, de räcker gott och väl. Kommer inte få överdriven styrvinkel. Men de kommer duga för de bilen ska användas till smile

Fredag var det dags att ta på sig tänkarmössan ordentligt. Styrväxeln fick tyvärr inte plats under motorn som motorn var placerad då. Inte ens utan tråg. Kom även fram till att motorfästena även var i vägen för där styrväxeln borde sitta för att vara i linje med armarna på spindlarna. Så flyttade även motorn bakåt ca 5 cm.

Idag kortade jag styrväxelhuset 2 cm och svetsade så allting blev färdigt för att lämna in på blästring. fixade även med infästning för styrväxeln.

Efter blästringen ska styrväxeln målas och fräschas till och monteras ihop och placeras på plats i bilen. Efter det ska länkarmarna äntligen tillverkas.

Tog fram min reservmotor för att arbeta med den i bilen istället smile

Det tvärliggande röret framför motorn är bara till för att enklare kunna mäta in så motorn är placerade i mitten. Kommer plockas bort senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-129c97fa9832b180ebc23a5b9c5fcd2c.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
6 december 2015 · 115 Inlägg

Hej.
Har lite synpunkter å förslag som vanligt tongue
Gör en Jigg och fäst upp fjäderbenen i så att du har allt stilla på plats när du bygger. Du ska givetvis se till att du har spindlarna i ride hight så du får bra koll på hur det kommer att se ut.

Bygg bärarmarna först så du har fjädringsrörelsen klar, innan du sätter dit styrväxeln. Du måste kunna anpassa styrväxelns placering efter fjädringsrörelsen, annars kommer du få skitsvårt att få bort ev. bump steer.

Ackerman principen behöver du inte jobba ihjäl dig för att få rätt. Det stretar emot så mycket ändå med feta slicks å spole i bak och ynkliga smala front runners. Det är förståss ingen nackdel med att få till ackerman vinklarna.

Styrväxeln kan du placera lite längre framför framaxellinjen på en dragracingbil. Det påverkar inte bump steer särskilt mycket om resten är riktigt. Däremot så får du ett sämre utgångsläge för ackerman och lite andra styrvinkelfenomen som INTE spelar någon stor roll på en dragracingbil.

Kolla lite på bilderna i våran garage tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=165

Med vänlig hälsning
Jörgen
PerfectRun

lill3bror
6 december 2015 · 1 397 Inlägg

Hej Jörgen! Alltid trevligt med dina kommentarer. Ska försöka svara på hur jag tänkt att bygga imorgon när jag kommer till jobbet. Behöver rita upp lite och förklara smile Får just nu hjälp av en kille som byggt många chassin inom drifting och även är en framgångsrik driftförare själv.

Jag vet att dragracing chassin och drift chassin är långt ifrån varandra. Men vi diskuterar väldigt mkt fram och tillbaka och bygger för att motverka bumpsteer

Senast redigerat av lill3bror (7 december 2015)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
7 december 2015 · 1 397 Inlägg

Tog lite fler bilder igår och ritade även upp vad vi tänker på när vi bygger. Detta är väl såklart självklarheter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-989b0ffc9db2c1c8db8ff9dd97b2e3cd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-52e0301f5d8d1985d40d82d1d7e6f5b3.jpg

Och som du nämner Jörgen så borde jag få fixtur på fjäderbenen och även få dem i ride height.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-c9dd62867e1a1d01400e36c5e8c8ac04.jpg

Detta är ju inte direkt några nyheter för någon kanske. Men ändå kul att rita upp de tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-d51714104ae52cfa8663b3d1085e4800.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
7 december 2015 · 115 Inlägg

Hej igen.
Jag vet att jag läste i någon av monteringsanvisningarna/chassiböckerna att man INTE skulle ha länkarmsinfästningen i linje med axelcentrum, kommer inte ihåg varför det var så.

Jag har inte sett någon "proffsbyggd" fjäderbensframvagn för dragracing med länkarmarna bakåt som du skissat.
även där har jag läst anledningen till detta i något dokument.

Jag försöker hitta källorna/texterna om detta. Gör jag det så får du länkar till det.

Nova-Jorgen
7 december 2015 · 115 Inlägg

Ibland ser man inte skogen för alla träden tongue

Jag är van vid dragracingbilar med V8...Länkarmarnas stag framåt...självklart för att få plats med Headders.
Men jag har för mig att det fanns nån anledning för geometrin också.

Ska du dra ut avgaserna i genom framskärmarna behöver du inte tänka på platsen bakom framhjulen.

Kollade igenom alla mina chassi böcker som ligger här hemma, samtliga rekommenderade att bygga som jag föreslog...men jag hittade ingen motivering varför det är byggt på det viset.

Postade inte jag en monteringsanvisning nånstans i den här tråden, det kanske står i den.

Janken Driver
11 december 2015 · 2 111 Inlägg

Läste igenom hela din tråd i ett streck. Man blev ju nyfiken på hur de skulle gå med tanke på alla motgångar hela tiden.. hmm.

Impad som fan av ditt driv o kommer lätt följa tråden framöver, även om man nog inte kommer skriva så mycket wink. Gillar skylinebilarna hårt o hade en själv för några år sedan, helt original om man jämför med din dock haha.

Nog med svammel. Lycka till med allt, familj & framtida 10or smile!.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
lill3bror
11 december 2015 · 1 397 Inlägg

Janken skrev:
Läste igenom hela din tråd i ett streck. Man blev ju nyfiken på hur de skulle gå med tanke på alla motgångar hela tiden.. hmm.

Impad som fan av ditt driv o kommer lätt följa tråden framöver, även om man nog inte kommer skriva så mycket wink. Gillar skylinebilarna hårt o hade en själv för några år sedan, helt original om man jämför med din dock haha.

Nog med svammel. Lycka till med allt, familj & framtida 10or smile!.

Mvh Janken

Hej och välkommen Janken! Kul att du kommer följa och tack för dom fina orden smile

Med vänlig hälsning!

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang