Konvertera led runtom, CANbus hindrar felkod på trasig led?

tiquz Melchert
22 november 2015 · 182 Inlägg

Tja!
Vet inte hur jag kunde få rubriken bättre men skrik på mig annars!

Tänkte konvertera all ytterbelysning på xc70:n 05 med led och jag vet att det måste vara med CANbus annars får jag alla möjliga felmeddelanden.. Men hur blir det om en lampa skulle gå sönder eller tappa kontakten?
Om den skulle tappa kontakten så antar jag att det borde bli ett felmeddelande men om en diod då skulle fara och brinna upp eller livsgnistan skulle dö ut så att säga, hindrar CANbusen då att ett felmeddelar att den lampan är trasig?

Jag brukar kolla alla lampor för nöjjes skull att allt fungerar utom broms och blinkers så det är väl dem jag syftar på.

Tack på förhand!

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
tiquz Melchert
24 november 2015 · 182 Inlägg

Ingen..?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Polaren
24 november 2015 · 352 Inlägg

JAg greppar inge riktigt din fråga.. smile först o främst har väl inte Volvo canbus utan en form av "övervakning" istället? Är liteosäkerkring detta... MEN det är väl bara att stoppa i led och se om du får felmeddelande?

Vet att i canbus har systemet ett värde den går efter då även om man stoppar i en led med fel last då lyser den trots att man får felmeddelande om trasig lampa, bryts kretsen(trasig lampa) blir det ju såklart felmeddelande.

Finns ju färdiga motstånd att köpa som man kopplar innaninnan led lampan, är dock lite fundersam på dessa. Har inte spånat något i dom så vet inte om e är parallellt eller serie kopplade ihop med led lampan men om den nu är parallellt så bööör det inte bli något felmeddelande eftersom motståndet har den största lasten.

Rätta mig om jag är ute o cyklar x)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
tiquz Melchert
25 november 2015 · 182 Inlägg

Om vi säger så här, om jag inte har en lampa eller om halogen lampan i bromsljuset är trasigt så tänds "Kontrollera Bromsljus" i displayen varje gång jag bromsar. samma sak blir det om jag sätter i en led lampa utan canbus. Om jag sätter i en lampa med en inbyggd canbus så tänds ju inte det i displayen eftersom att bilen blir lurad.

Men om/när led lampan går sönder eller tappar kontakten tack vare ärgning eller något, fortsätter då canbusen att lura bilen att det sitter en fungerande halogen lampa där så att meddelandet aldrig kommer upp?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Polaren
25 november 2015 · 352 Inlägg

Som jag skrev tidigare, om nu motståndet ligger parallellt över dioden vågar jag inte svara på om den skulle varna om enbart dioden brinner upp men om hela lampan i sig tappar kontakt(säg ärgning) så blir det samma sak som du skulle plocka ur lampan, med andra ord ge dig ett meddelande.

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang