Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2015 · 17 466 Inlägg

Har någon provat denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032867/

349:- låter liite väl billigt om den nu fungerar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
21 november 2015 · 7 286 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har någon provat denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032867/

349:- låter liite väl billigt om den nu fungerar?

har ej provat den,, men såg ganska epig ut i mina ögon wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2015 · 17 466 Inlägg

granadadr skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har någon provat denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032867/

349:- låter liite väl billigt om den nu fungerar?

har ej provat den,, men såg ganska epig ut i mina ögon wink

Jo, massagesits med värme och 6 motorer som drar 15W?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
21 november 2015 · 7 286 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

granadadr skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har någon provat denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032867/

349:- låter liite väl billigt om den nu fungerar?

har ej provat den,, men såg ganska epig ut i mina ögon wink

Jo, massagesits med värme och 6 motorer som drar 15W?

säkert lika pålitlig som elektriska turbos som man köper för 100Kr på nätet wink

Janken Driver
21 november 2015 · 2 111 Inlägg

sterge skrev:

rcy skrev:

sterge skrev:
Klarlacken som biltema har tex pallar dock ej solljus. Finns säkert dyra klarlacker som ska palla det men provade biltemas på min gamla Volvo, det såg jävligt bra ut, en kort stund sen såg det fan värre ut än innan smile Men tog iallafall våtslip och polerings-alternativet och det blev helt okej iallafall.

Men klarlacken är väl gjord för att ha på utsidan av bilen?
Menar du att den inte tål solljus?

Står i säkerhetsbladet att den ej ska utsättas för solljus eller temp över 40-50 grader har jag för mig. Det blir blekt och fult väldigt snabbt. Iallafall om man blaskar den på plast.

Rimligen sprayburken som ovan nämnda gäller för... ganska standard och vettigt.. smile

Du har inte lagt klarlacken över lack?. Dvs direkt på plast?. Kan vara orsaken till ditt resultat... förövrigt så står det att den endast är kompatibel med deras lacker eller något i den stilen. (Har själv lekt lite med den o har inget att säga.
Klarlack på sprayburk kort o gott.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
dawwe ...has left the building...
22 november 2015 · 4 474 Inlägg

Biltemas sprayburkar med kulör/klarlack är inte tänkta att användas till o lacka hela paneler med, som en dörr tex, samma gäller övriga tillverkare. Jag har erfarenhet av att lacka hela paneler med Biltemas prylar. Det som händer är att lacken blir matt/gulnar efter några månader, en ordentlig polering fixar detta, proceduren behöver alltså upprepas typ var 4:e månad. Jag upplevde det som att klarlacken inte tålde avfettning och andra rengörande kemikalier nåt vidare bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2015 · 13 736 Inlägg

volvo-93 skrev:
Som tur är har ju Biltema backventiler i sina filter men jag köper Bosch ändå lika bra och lägga lite extra på ett filter smile

vet 2st därav den ena var mig själv som testade biltemas filter
där tätringen på filtret släppte fast det inte var dubbla tätningar eller för hårt åtdraget eller löst.

endå åkte tätningen med ur. så något vajsing med filtret lär det varit.
sen råkade tantens morbror ut för exakt samma sak på sitt biltema filter.

i mitt fall skulle jag bara köra motorn riktig varm efter att fått ner vatten i motorn efter att oljekylaren sprack på min 850  och det ar andra filtret jag monterade för att få ur fukten
den pajade efter 1.5mil skulle köra 3mil så verkligen allt det sista ångade upp

hade en bestämd åsikt innan men att köpa filter för 70kr på volvo och kasta dom när ett tema kostade hälften.
men slutade med att jag fick skruva dit mitt orginal filter mitt i skogen =/


tycker inte man ska köra med biltemas olja eller filter om man bryr sig om bilen  kvaliten är på tok för ojämn för det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Janken Driver
22 november 2015 · 2 111 Inlägg

dawwe skrev:
Biltemas sprayburkar med kulör/klarlack är inte tänkta att användas till o lacka hela paneler med, som en dörr tex, samma gäller övriga tillverkare. Jag har erfarenhet av att lacka hela paneler med Biltemas prylar. Det som händer är att lacken blir matt/gulnar efter några månader, en ordentlig polering fixar detta, proceduren behöver alltså upprepas typ var 4:e månad. Jag upplevde det som att klarlacken inte tålde avfettning och andra rengörande kemikalier nåt vidare bra...

Precis, rimligen därför de uttryckligen skriver "bättringsfärg".

Att lacka med sprayburk i större utsträckning är alltid ett lågbudgetfix, då kan man inte förvänta sig toppresultat. Dvs det resultat man får hos en lackerare med box...

Detta verkar folk inte förstå o sen gnäller de. Handlar om skills också, vissa kan ju inte hantera en sprayburk för 5öre...

Syftar inte på dig nu!.

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (22 november 2015)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Janken Driver
22 november 2015 · 2 111 Inlägg

Growe skrev:

volvo-93 skrev:
Som tur är har ju Biltema backventiler i sina filter men jag köper Bosch ändå lika bra och lägga lite extra på ett filter smile

vet 2st därav den ena var mig själv som testade biltemas filter
där tätringen på filtret släppte fast det inte var dubbla tätningar eller för hårt åtdraget eller löst.

endå åkte tätningen med ur. så något vajsing med filtret lär det varit.
sen råkade tantens morbror ut för exakt samma sak på sitt biltema filter.

i mitt fall skulle jag bara köra motorn riktig varm efter att fått ner vatten i motorn efter att oljekylaren sprack på min 850  och det ar andra filtret jag monterade för att få ur fukten
den pajade efter 1.5mil skulle köra 3mil så verkligen allt det sista ångade upp

hade en bestämd åsikt innan men att köpa filter för 70kr på volvo och kasta dom när ett tema kostade hälften.
men slutade med att jag fick skruva dit mitt orginal filter mitt i skogen =/


tycker inte man ska köra med biltemas olja eller filter om man bryr sig om bilen  kvaliten är på tok för ojämn för det

Har bara en undran, du tycker att 70kr för ett oljefilter är för dyrt?.

Lite konstig mening, så jag kan ha fattat fel.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Henkix
22 november 2015 · 6 737 Inlägg

Jag lackade en hel spoiler med biltemas bättringsfärg o klarlack 2011 o det ser kanon fint ut än smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Janken Driver
22 november 2015 · 2 111 Inlägg

Henkix skrev:
Jag lackade en hel spoiler med biltemas bättringsfärg o klarlack 2011 o det ser kanon fint ut än smile

Härligt!. Det jag syftade på med "skills" biten. Kan man o gör allt riktigt så blir ju resultatet därefter.

Jag hackar definitivt inte på sprayburkar, så många som man gjort av med genom åren vore det konstig.., men sprutat riktigt är ju trevligare och håller bättre.

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (22 november 2015)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Extrazz En 5a är Livet.
26 november 2015 · 2 005 Inlägg

Janken skrev:

Henkix skrev:
Jag lackade en hel spoiler med biltemas bättringsfärg o klarlack 2011 o det ser kanon fint ut än smile

Härligt!. Det jag syftade på med "skills" biten. Kan man o gör allt riktigt så blir ju resultatet därefter.

Jag hackar definitivt inte på sprayburkar, så många som man gjort av med genom åren vore det konstig.., men sprutat riktigt är ju trevligare och håller bättre.

Mvh Janken

Jag har även jag lackerat delar av dörrar eller bakvagn på bilar. Vissa har man fått till så bra att nyansen inte syns. Sen att det inte blir samma djup eller lite "strävare yta" är en annan sak. Men jag har även haft den sprayfärger och färgkoder som är helt hopplösa att få till små eller stora ytor.  Sen spelar det in lite med om  lacken är kass på det man ska bättra eller om den är polerad osv.

Men oftast så ligger det lite kunskap bakom.
Vet en kille som lackade En R-front till en 850 och "hundbenen" utan att det syntes. Folk frågade vilken lackerare han hade anlitat snarare.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2015 · 13 736 Inlägg

Janken skrev:

Growe skrev:

volvo-93 skrev:
Som tur är har ju Biltema backventiler i sina filter men jag köper Bosch ändå lika bra och lägga lite extra på ett filter smile

vet 2st därav den ena var mig själv som testade biltemas filter
där tätringen på filtret släppte fast det inte var dubbla tätningar eller för hårt åtdraget eller löst.

endå åkte tätningen med ur. så något vajsing med filtret lär det varit.
sen råkade tantens morbror ut för exakt samma sak på sitt biltema filter.

i mitt fall skulle jag bara köra motorn riktig varm efter att fått ner vatten i motorn efter att oljekylaren sprack på min 850  och det ar andra filtret jag monterade för att få ur fukten
den pajade efter 1.5mil skulle köra 3mil så verkligen allt det sista ångade upp

hade en bestämd åsikt innan men att köpa filter för 70kr på volvo och kasta dom när ett tema kostade hälften.
men slutade med att jag fick skruva dit mitt orginal filter mitt i skogen =/


tycker inte man ska köra med biltemas olja eller filter om man bryr sig om bilen  kvaliten är på tok för ojämn för det

Har bara en undran, du tycker att 70kr för ett oljefilter är för dyrt?.

Lite konstig mening, så jag kan ha fattat fel.

Mvh Janken

inte dyrt men onödigt för att den skulle sitta på i 1timme.. sen kastas..   enda anledningen att jag köpte ett filter för halva pengen.. men nu blev det dyrare eftersom jag fick kasta även volvo filtret när jag kom hem.
men kunde inte ana att problemet skulle vara att packningen mellan filter och motorn skulle kunna släppa när grejerna satt fast som dom skulle.  ansåg att en backventil hit och dit inte skulle vara något bekymmer dom 2starterna jag skulle göra med dom filtrena..men snålhet bedrar vishet.. bara inse att alla rservdelar på tema är skräp helt enkelt..   numera får jag hem märkesgrejer för lägre pris än biltemas så då måste man vara bra dum för att åka dit och köpa delar som har kass kvalite.  tex kan man köpa brembo skivor utomlands som kostar typ 50kr inkl frakt än biltemas skivor

så med lite planering så beställer jag alltid hem allt och sparar rätt stora pengar på det. 
och jag slipper haverier för att sakerna är skräp smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Celeron
29 november 2015 · 1 322 Inlägg

biltemas lambdasondhylsa? något att ha? hört att den är större än 22mm så den passar inge bra?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
zzr94092
29 november 2015 · 4 385 Inlägg

varför skulle den vara "större"? 22mm är väl 22mm..jag har en från B-tema.har inte märkt att den skulle vara för "stor"

Celeron
29 november 2015 · 1 322 Inlägg

zzr94092 skrev:
varför skulle den vara "större"? 22mm är väl 22mm..jag har en från B-tema.har inte märkt att den skulle vara för "stor"

ahaa okej. nej ja hörde att de skulle va nån konstig storlek som va typ 23-24 så de inte passar så bra så man bara drar runt. men eftersom din verkar va bra köper jag en biltema å testar:)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
dawwe ...has left the building...
29 november 2015 · 4 474 Inlägg

Köp även en kraftig slangklämma som du sedan drar åt max när hylsan sitter runt sonden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KALL3
29 november 2015 · 723 Inlägg

Vart köper man brenbo skivor för 50 kr ink frakt?cool

Growe skrev:

Janken skrev:

Growe skrev:

vet 2st därav den ena var mig själv som testade biltemas filter
där tätringen på filtret släppte fast det inte var dubbla tätningar eller för hårt åtdraget eller löst.

endå åkte tätningen med ur. så något vajsing med filtret lär det varit.
sen råkade tantens morbror ut för exakt samma sak på sitt biltema filter.

i mitt fall skulle jag bara köra motorn riktig varm efter att fått ner vatten i motorn efter att oljekylaren sprack på min 850  och det ar andra filtret jag monterade för att få ur fukten
den pajade efter 1.5mil skulle köra 3mil så verkligen allt det sista ångade upp

hade en bestämd åsikt innan men att köpa filter för 70kr på volvo och kasta dom när ett tema kostade hälften.
men slutade med att jag fick skruva dit mitt orginal filter mitt i skogen =/


tycker inte man ska köra med biltemas olja eller filter om man bryr sig om bilen  kvaliten är på tok för ojämn för det

Har bara en undran, du tycker att 70kr för ett oljefilter är för dyrt?.

Lite konstig mening, så jag kan ha fattat fel.

Mvh Janken

inte dyrt men onödigt för att den skulle sitta på i 1timme.. sen kastas..   enda anledningen att jag köpte ett filter för halva pengen.. men nu blev det dyrare eftersom jag fick kasta även volvo filtret när jag kom hem.
men kunde inte ana att problemet skulle vara att packningen mellan filter och motorn skulle kunna släppa när grejerna satt fast som dom skulle.  ansåg att en backventil hit och dit inte skulle vara något bekymmer dom 2starterna jag skulle göra med dom filtrena..men snålhet bedrar vishet.. bara inse att alla rservdelar på tema är skräp helt enkelt..   numera får jag hem märkesgrejer för lägre pris än biltemas så då måste man vara bra dum för att åka dit och köpa delar som har kass kvalite.  tex kan man köpa brembo skivor utomlands som kostar typ 50kr inkl frakt än biltemas skivor

så med lite planering så beställer jag alltid hem allt och sparar rätt stora pengar på det. 
och jag slipper haverier för att sakerna är skräp smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Bilnorden
29 november 2015 · 294 Inlägg

Tror det skulle stå för 50kr mindre med frakt än Biltema, det var så jag förstod det.

torsen
17 december 2015 · 7 234 Inlägg

Biltemas självhäftande backspegelglas.
Är det någon som provat?
Lär inte godkännas av Bilprovningen, enligt Biltema.
Hur lätt/svårt är det att forma över svagt konvext sprucket glas?
Ifrågavarande spräckta glas är delat i cirka 10 -15 olika bitar som alla sitter relativt väl fast på underlaget/plattan.
Inte fråga om eluppvärmt glas, men dock mekaniskt rörligt medelst liten pinne/spak på insidan av dörren.

roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang