Köpråd: Volvo xc90 v8 eller liknande...

B-Body GM B-Body Nörd
23 november 2015 · 370 Inlägg

torsen skrev:
Jag varken gillar eller ogillar Volvo i allmänhet.
Men XC90 anser jag dock vara motsatsen till den berömda damskon.
Dock måste jag tillstå att Volvo med Yamahamotorn var en upplevelse, mest ackustiskt.
Skulle aldrig köpa en bil med så vansinnig delning av bakluckan.
Ja jag vet att vissa Land Rover & Range Rover, Citroen & Peugeot samt amerikanare har den typen av öppning bak.
Näst sämst är sidohängd baklucka(med reservhjul utanpå).
Nej en bil ska ha topphängd baklucka.
Då har man ett nederbördsskydd när det snöar och man sitter där och dinglar med de leriga stövlarna och dricker varm choklad medans hunden ligger bredvid.

För några dm mindre längdmått får du flera bilar med minst lika bra innerutrymmen att välja mellan.

Mitt råd är att kolla Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX-5 och BMW X5.
De är alla runt 460 cm långa och har nästan lika dålig 4X4 som XC90.

Honda är nog kvalitetsmässigt överlägsen de övriga i den kvintetten.

Komfort är ett subjektivt ord som varje människa har sin egen uppfattning om.

Men är det SUV med V8 du är ute efter så skulle jag i ditt ställe titta på en jänkare eller MB G-Wagen.

Tycker jag som under de senaste decennierna ägt ett dryg dussin "riktiga"  4x4-bilar.

Tills för något år sedan ägde jag 3 st med riktig fördelningslåda(samtidigt).
Just nu endast en bil med riktig fördelningslåda(=låsbar centerdiff) samt en där bakhjulen kopplas in "vid behov".

Men det beror ju på vad du ska ha bilen till?
Impa på fjortisbrudar runt Stureplan, Götaplatsen och Möllan?
Som jaktbil eller hämta ved i skogen?
Eller bara ett fritidshus med besvärlig väg - speciellt vintertid?

Varför ska du annars ha en 4X4/SUV?roll

lol Det är säkert jätte många som blir imponerade när man glider upp för birgerjarlsgatan med en gammal xc90

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
dasboot
23 november 2015 · 441 Inlägg

3milius skrev:

dasboot skrev:

3milius skrev:
Att vilja ha en stor bil och titta på europeiska bilar känns bakvänt.

Amerika är landet du vänder dig till när det gäller stora bilar.
Alternativt fungerar Mercedes ända ner till E-klass, dock få till salu färdigt med bagagesäten.

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_Su … =9&w=3

Jo, men just den generationen av suburban och durango är ju hopplöst fula och plastiga. Generationen efter är ju lite roligare men blir ju även då dyrare

Jo det är sant. De nyare är lite roligare och ser bättre ut, det håller jag med om,
men bilarna stämmer i övrigt in ganska väl på din beskrivning av vad du söker,
köper du dessutom en bil som denna har du väl nästan 100 papp över att lägga på annat,
så som kostnader att äga och köra bilen och kanske ett par 24" fälgar wink

Ännu en grej som känns ganska bakvänd är att du har familj som kräver 7-sitsiga bilar och oroar dig över kostnader för saker och ting, bildar man enorm familj så lär man ju hata pengar från första början wink

Jag har inte en familj som egentligen kräver en 7sitsig bil, har dock insett att det vid många tillfällen är jävligt smidigt med 7platser på det sättet som t.ex. xc90 & audi q7 har. Dvs 5platser och mycket plats eller 7platser och mindre plats. Får ta mig en titt på durango, suburban, tahoe och trialblazer igen då jag kanske hade lite för höga förväntingar på inredningen första gången.



B-Body skrev:

torsen skrev:
Jag varken gillar eller ogillar Volvo i allmänhet.
Men XC90 anser jag dock vara motsatsen till den berömda damskon.
Dock måste jag tillstå att Volvo med Yamahamotorn var en upplevelse, mest ackustiskt.
Skulle aldrig köpa en bil med så vansinnig delning av bakluckan.
Ja jag vet att vissa Land Rover & Range Rover, Citroen & Peugeot samt amerikanare har den typen av öppning bak.
Näst sämst är sidohängd baklucka(med reservhjul utanpå).
Nej en bil ska ha topphängd baklucka.
Då har man ett nederbördsskydd när det snöar och man sitter där och dinglar med de leriga stövlarna och dricker varm choklad medans hunden ligger bredvid.

För några dm mindre längdmått får du flera bilar med minst lika bra innerutrymmen att välja mellan.

Mitt råd är att kolla Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX-5 och BMW X5.
De är alla runt 460 cm långa och har nästan lika dålig 4X4 som XC90.

Honda är nog kvalitetsmässigt överlägsen de övriga i den kvintetten.

Komfort är ett subjektivt ord som varje människa har sin egen uppfattning om.

Men är det SUV med V8 du är ute efter så skulle jag i ditt ställe titta på en jänkare eller MB G-Wagen.

Tycker jag som under de senaste decennierna ägt ett dryg dussin "riktiga"  4x4-bilar.

Tills för något år sedan ägde jag 3 st med riktig fördelningslåda(samtidigt).
Just nu endast en bil med riktig fördelningslåda(=låsbar centerdiff) samt en där bakhjulen kopplas in "vid behov".

Men det beror ju på vad du ska ha bilen till?
Impa på fjortisbrudar runt Stureplan, Götaplatsen och Möllan?
Som jaktbil eller hämta ved i skogen?
Eller bara ett fritidshus med besvärlig väg - speciellt vintertid?

Varför ska du annars ha en 4X4/SUV?roll

lol Det är säkert jätte många som blir imponerade när man glider upp för birgerjarlsgatan med en gammal xc90

Nja, en xc90 blir nog inte många våta i trosorna av. Men det är inte därför jag köper den i alla fall.....

Danskakajan
29 november 2015 · 4 Inlägg

Ifall du funderar på en Q7 såg jag en fin på blocket idag:
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_Q7_ … 15&w=1

Inte lika mycket motor som V8 men kanske intressant ändå?

CupRacing
30 november 2015 · 55 Inlägg

Hittade denna,
Chevrolet traverse. V6 på 290hk, 7sits, 4wd och automat.Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Chevrolet Traverse 2LT AWD, Helläder, 7-sits http://www.blocket.se/vi/63971130.htm

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang