Tändförstärkare för Saab Trionic

cheffer
28 november 2015 · 1 422 Inlägg

Hej! Har nyligen skaffat mig en Saab 9-5 Aero. Vad jag undrar är hur det fungerar med tändförstärkare på dessa om man vill ha en kraftigare gnista. Det är inget direkt fel nu utan jag är mer ute efter att effektivisera motorn en aning och just tändförstärkare är något som stöter på problem då det är det är tändkassett på dessa.

Någon som vet något alternativ eller hur det fungerar? Det sitter ju också knacksensor i dessa så man vill ju inte gärna sabba något där.

Mvh Cheffer

Senast redigerat av cheffer (29 november 2015)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
cheffer
29 november 2015 · 1 422 Inlägg

Hör denna tråd hemma i avancerat kanske? Saabs styrsystem är ju lite speciellt (t7 i detta fall). Skulle vara trevligt att veta om man kan förstärka gnistan på något vis.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
cheffer
25 december 2015 · 1 422 Inlägg

Snart en månad nu och inget svar, skulle nog mod kunna vara snäll att lägga över till avancerat? smile

Mvh cheffer.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
cyberk2
25 december 2015 · 214 Inlägg

Det behövs inte. Dom som kör med sinnessjuk effekt har fortfarande tändkasett. Alternativet är väl att du bygger helt nytt insprut baserat på t.ex nira???

cheffer
25 december 2015 · 1 422 Inlägg

cyberk2 skrev:
Det behövs inte. Dom som kör med sinnessjuk effekt har fortfarande tändkasett. Alternativet är väl att du bygger helt nytt insprut baserat på t.ex nira???

Det är jag väl medveten om, men anledningen till att jag vill ha starkare gnista är för att kunna öka stiftgapet och få en kraftigare förbränning vilket resulterar i såväl renare avgaser som en marginellt högre effekt/lägre förbrukning. Då jag inte vet så mycket själv om kassetterna så vill jag gärna höra före eftersom att bara köra fel stift med lite för stort stiftgap kan kassera kassetten med originaleffekt. Insprutningen kommer nog modifieras med tiden ändå till något med lite högre soppatryck med det är irrelevant just nu.

Har du personlig erfarenhet av kassetterna och vad de klarar? smile

Mvh Cheffer

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Dr_struts
26 december 2015 · 1 861 Inlägg

Som sagt det finns ingen anledning att böka med tändkassetten, vill du öka effekten så mappar du bilen hos tex Nordic smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
cheffer
26 december 2015 · 1 422 Inlägg

Som sagt inte just effektökning jag är ute efter utan en mer total och effektiv förbränning smile Starkare gnista. Men kan de mappa kasseten så den ger ut fler volt också?

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Dr_struts
26 december 2015 · 1 861 Inlägg

Hör av dig till Nordic dom kan saab hela vägen igenom finns det något att veta så vet dom det tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang