Opel Astra 2004, drar 0.85L/mil + 107 grader temp + felkod po171 system too lean

mrundstr
22 september 2015 · 2 Inlägg

Hej får felkod på bilen och verkstan hittar inte felet...

Det är en Opel Astra H 2004 1.6 twinport motor z16xep

Felet yttrer sig så här:
1. Bilen hackar vid jämn gas och hastigehet ca 70km/h, men försvinner när jag ger gas.
2. Drar för mycket (0.85) men borde vara 0.7.
3. Får via mobilscan OBD upp felkod po171 system too lean bank 1
4. Får också felkod po130 o2 sensor malfunction bank 1 sensor 1
5. ST fuel trim B1 visar 31% och LT fuel trim B1 visar 20%
5. Tempen går upp till 107 grader

Lämnade in bilen på verkstad och då bytte de vattenpumpen, felkoden kom tillbaka efter någon månad. Lämnade in igen efter någon månad igen och då bytte man tändkasset och tändstift och då gick bilen bra ett par veckor. Nu kommer felkoden upp igen och jag kontaktade då opel service som tar 2500 för att felsöka och därtill reparationskostnader jag skulle få räkna med 10000kr!!!

Har läst på forum att det skulle kunna vara luftflödesmätaren (air flow meter) eller EGR (emission gas return?). Kan jag byta själv? Tacksam för råd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215368/215368-0385c9ba4abd691ce06c026108fcd2ad.jpg
z16xep Astra 2004 twinport 1.6

spillolja
22 september 2015 · 4 025 Inlägg

När det gäller förbrukningen är det vad som evt. färddator visar eller verklig uppmätt förbrukning?

felkod för mager gång finns, om bränslesytemet har reur kan man lossa på den för att se om det stömmar ut bränsle, om inte kan man misstänka lågt bränsletryck

luftflödesmätaren kan man byta själv

egr om det är det kan man rengöra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
WilYawn Golle
22 september 2015 · 448 Inlägg

En bra början är att byta lambdasonden då du har en felkod på den (P0130 o2 sensor malfunction bank 1 sensor 1)

James May: In other news.... I've fitted a fan!
mrundstr
23 september 2015 · 2 Inlägg

Tack för svar! Det är uppmätt när jag tankar (tankad volym/körd sträcka). Att bränsletillförseln skulle vara otillräcklig tror jag inte. Lutar åt att jag byter lamdasonden o luftflödesmätare och rengör egr... Martin

Golf_TurboDiesel
23 september 2015 · 72 Inlägg

P0171 brukar sättas när egr-kanalerna i insuget (2-delat) sotar igen, har varit ute för detta på ett tiotal oplar under mina 5 år som opel-mekaniker.

k-tuning
23 september 2015 · 117 Inlägg

Egr kanalerna, små myr-gångar för avgaserna som blir igensotade.Ta bort insuget (byt packningarna vid återmontering) och skrapa rent med en liten mejsel i kanalerna.

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Marst060
7 november 2015 · 17 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
P0171 brukar sättas när egr-kanalerna i insuget (2-delat) sotar igen, har varit ute för detta på ett tiotal oplar under mina 5 år som opel-mekaniker.

Jag har också problem med 0171 på en astra -05. Skulle du kunna beskriva lite mer hur man går tillväga för att rensa de här kanalerna? Hur svårt är det?

Mvh
Martin

Opel05
8 november 2015 · 10 Inlägg

Kolla på denna video, så ser ni hur man rengör egr kanalerna i insuget och jag rekommenderar att man använder diesel i en balja eller liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=vj96BtmHOyE

Är man lat, så gör man så här istället

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p4280041

Använd helsyntet olja vid oljebyte som fungerar som glidmedel i alla kanaler lol

Senast redigerat av Opel05 (8 november 2015)

Golf_TurboDiesel
8 november 2015 · 72 Inlägg

Det där är ju inte kanalerna som sätter igen, dom sitter ju i flänsen som inte ens demonteras på filmen...

Marst060
10 november 2015 · 17 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Det där är ju inte kanalerna som sätter igen, dom sitter ju i flänsen som inte ens demonteras på filmen...

Kan du länka tille n bild eller något som visar kanalerna? Är det svårt att komma åt? Mycket som behöver demonteras?

Golf_TurboDiesel
10 november 2015 · 72 Inlägg

Har du skruvat en del innan så klarar du nog det galant men en lyft är ju helt klart att föredra då en del kontakter och fästen måste tas underifrån. Har ingen bild tyvärr, ska göra en sökning och se om jag hittar något. Insuget är ju som sagt uppdelat i 2 delar, den övre stora "byttan" (twinporten) och själva flänsen. Egr-kanalerna ser du när du får loss flänsen. Brukar även hänga kvar stora kakor med sot på toppen där flänsen ligger an.

Update:
Här kommer en länk med bilder när dom har tagit loss insugsflänsen.
http://www.garagewesteneng.nl/index.php … mp;dv=true

Senast redigerat av Golf_TurboDiesel (10 november 2015)

Marst060
11 november 2015 · 17 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Har du skruvat en del innan så klarar du nog det galant men en lyft är ju helt klart att föredra då en del kontakter och fästen måste tas underifrån. Har ingen bild tyvärr, ska göra en sökning och se om jag hittar något. Insuget är ju som sagt uppdelat i 2 delar, den övre stora "byttan" (twinporten) och själva flänsen. Egr-kanalerna ser du när du får loss flänsen. Brukar även hänga kvar stora kakor med sot på toppen där flänsen ligger an.

Update:
Här kommer en länk med bilder när dom har tagit loss insugsflänsen.
http://www.garagewesteneng.nl/index.php … mp;dv=true

Ok!

Hur blir det när man tar loss det där, man är inte inne och mixtrar med bränslesystemet, så man måste lufta och mixtra sedan?

Golf_TurboDiesel
11 november 2015 · 72 Inlägg

Du släpper ju bränsleledningarna och tar med spridare och allt men lufta behöver du inte göra, finns ju pump i tanken som matar fram bränsle så fort du slår på tändningen.

Marst060
11 november 2015 · 17 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Du släpper ju bränsleledningarna och tar med spridare och allt men lufta behöver du inte göra, finns ju pump i tanken som matar fram bränsle så fort du slår på tändningen.

Ok, tack för bra svar!

Jag tror jag lugnar mig med den operationen trots allt. Känns lite mycket att göra ute på parkeringen..

Pratade med verkstan igen och frågade vad de skulle ha för att rensa EGR kanalerna och de menade med bestämdhet att det INTE skulle behövas. Ventilen var skitig, men inget skräckexempel som de sa. 1mm avlagringar ca. Så de trodde att det var själva ventilen som var paj på något vis.

Så jag tar och beställer en ny ventil och skruvar dit. Löser det fortfarande inte problemet så får jag gå vidare med att rensa kanalerna på ett eller annat vis.

To be continued.

Golf_TurboDiesel
11 november 2015 · 72 Inlägg

Är detta en opel-auktoriserad verkstad månntro? Man kan ju inte direkt utgå från att det är ett jämt lager med sot hela vägen. Kanalerna i insuget är ju dessutom mycket mindre än dom vid själva ventilen. Jag väntar med spänning på resultatet efter ventilbytet wink

Marst060
11 november 2015 · 17 Inlägg

Golf_TurboDiesel skrev:
Är detta en opel-auktoriserad verkstad månntro? Man kan ju inte direkt utgå från att det är ett jämt lager med sot hela vägen. Kanalerna i insuget är ju dessutom mycket mindre än dom vid själva ventilen. Jag väntar med spänning på resultatet efter ventilbytet wink

Nix det är en mekonomen.. Som du säger så kan det ju absolut vara kanalerna, men detta var lättare att börja med, och kostar bara 900kr. Så nu får vi se. Facit om en vecka typ.

Marst060
29 november 2015 · 17 Inlägg

Ok efter mycket om och men så fick jag den nya ventilen. Fick loss den gamla efter en del jävelskap.

Två saker.
1: tveksam till att den varit lös sedan bilen var ny. Den mängd rost och hur hårt bultarna satt talar mot det. Det syns ju när en bult suttit 10 år och någon varit på den. Dessa såg orörda ut innan jag var där.

2: 100% säker att den inte rengjorts när verkstan påstod det. Ett 2mm lager av sot överallt.

Så lite dåligt av mekonomen.. Men bort med den gamla och dit med den nya. Har kört 17 mil med den nya. So far so good. Men tidigare tändes lampan igen efter mellan 15-50 mil. Så den som lever får se.

Marst060
4 december 2015 · 17 Inlägg

Och där tändes den jäveln igen. 39 mil hann jag köra. Sjukt irriterande.

Golf_TurboDiesel
6 december 2015 · 72 Inlägg

Misstänkte tyvärr nästan det...

Marst060
10 januari 2016 · 17 Inlägg

Uppdatera den här tråden också, för historikens skull.

Lämnade in aset på ny verkstad. De rengjorde egr kanalerna, skitiga men inte igensatta. Samt rengjorde spridarna. 17mil efter uthämtning så tändes lampan igen. Fortfarande inga symptom som jag märker.

Nya verkstan säger dock att det är nåt fel på bakre lambdan. Värmen fungerar inte. Den har tydligen nån slinga i sig som hjälper den upp i temp. Så den får jag väl ta och byta. Verkar rätt enkelt.

Osäker om detta orsakar p0171 dock. Värmeslingan är väl till för att den ska upp i temp fort och ge rätt värden. Som jag förstått så kommer den upp i temp oavsett efter ett tag. Men men... Är den paj så ska den ju såklart bytas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang