Kan man mäta till sig om knackgivaren e sönder?

volvo_grabb
28 mars 2009 · 1 028 Inlägg

hejsan har en 940 ltt som jag mätte knack givaren på å fick ca 5 megaohm

Så mätte jag på en gl och en glt å den visar inget då

som sagt vet inte om man kan mäta en knack å vet inte om jag gör rätt med ohm mätning?

940 ltt bosch nummer 0 261 231 046

Gl och GLT bosch nummer 0261 231 006

Tacksam för svar blev bara fundersam när jag mätte

Har inget å skriva ännu
epapower
28 mars 2009 · 593 Inlägg

du ska inte ohmmäta, en knacksensor genererar en lite spänning då den uppfattar "knackningar" från motor.. vet när vi mätte såna i skolan att vi hade dem på ett motorblock och sedan dunka försiktigt med en hammare på blocket.

då gav den en strömimpuls som man då kan mäta me multimetern..,va ja kommer ihåg så ska de inte va ngt just värde men ger den en mindre voltimpuls när du knackar på blocket så fung enl. det ja lärt mig.

lycka till

(förrest, va är problemet?, vrf ska du mäta knacksensorn? )

lycka till

volvo_grabb
28 mars 2009 · 1 028 Inlägg

problm å problem....  de kan vi ta sen mest ute om man kunde kolla om givaren va kass... sen e den törstig som fasen

oki jo men annars går de inte å mäta?

Men varför går jag ell ohn värde när man mäter på en fk knackgivare å inte på en gl eller glt? skumt tyckte jag

Har inget å skriva ännu
epapower
28 mars 2009 · 593 Inlägg

volvo_grabb skrev:
problm å problem....  de kan vi ta sen mest ute om man kunde kolla om givaren va kass... sen e den törstig som fasen

oki jo men annars går de inte å mäta?

Men varför går jag ell ohn värde när man mäter på en fk knackgivare å inte på en gl eller glt? skumt tyckte jag

jo de kan ja iförs hålla med om, men får du inte ohm värde på din givare så har du ju ett avbrott i den.. svårare än så är det inte, sen VAD su ska ha för värde de vet ja inte.. men du ska ju ha en sluten krets iaf vilket du inte har nu..

ok, drar mkt soppa, hmm, motor? årsm? hur MKT soppa/mil?
har nämligen haft samma problem me min 945 o efter flera månader är de nu löst så har lite info om problemet iaf.

mvh

millekrafft
30 november 2015 · 66 Inlägg

volvo_grabb skrev:
2 L milen.................


men då skulle de vara avbrott på alla knackgivare utom den på 940in ifåfall ju de kan inte stämma... 
fick 5 megaohm på 940ins... å dom andra inget.

b230 fk -96a e motorn

Hejsan fick du ordning på det? Får felkod på knackgivaren och har provat att byta, nolla felkoden men kommer tbx när man kör..
Mvh

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang