Renault Clio generatorremsspänning - den mystiska skruven...

mogadonien
28 november 2015 · 8 Inlägg

Hej,
Upptäckte att remmen som går mellan motorn och generatorn hade hoppat av det lilla spännhjulet och följaktligen satt VÄLDIGT löst, kan ju vara därför batteriet inte fick någon laddning tongue

Men när jag skulle sätta den rätt igen gick jag bet, jag lyckas inte lossa på spännhjulet - nån som vet hur man gör? I reparationshandboken står det lossa på skruven som håller fast hjulet, sedan justera med justerskruven. Den senare är enkel all hitta och justera med men jag lyckas inte hitta någon skruv som håller fast hjulet. Logiskt sett borde den ju sitta i spännhjulets axel (så att det går att dra upp och ner i sin lilla ränna) men det är för trångt för att komma åt och se eller känna ordentligt, och varken insexnyckel eller hylsnyckel passar där. Kan det vara nåt ovanligt verktyg man behöver?

Är rätt ny på biler så kan ha missat en hel del. Bilen är en Renault Clio -99 1,4, tror motorbeteckningen är E7F.

Micke

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2015 · 14 049 Inlägg

mogadonien skrev:
Hej,
Upptäckte att remmen som går mellan motorn och generatorn hade hoppat av det lilla spännhjulet och följaktligen satt VÄLDIGT löst, kan ju vara därför batteriet inte fick någon laddning tongue

Men när jag skulle sätta den rätt igen gick jag bet, jag lyckas inte lossa på spännhjulet - nån som vet hur man gör? I reparationshandboken står det lossa på skruven som håller fast hjulet, sedan justera med justerskruven. Den senare är enkel all hitta och justera med men jag lyckas inte hitta någon skruv som håller fast hjulet. Logiskt sett borde den ju sitta i spännhjulets axel (så att det går att dra upp och ner i sin lilla ränna) men det är för trångt för att komma åt och se eller känna ordentligt, och varken insexnyckel eller hylsnyckel passar där. Kan det vara nåt ovanligt verktyg man behöver?

Är rätt ny på biler så kan ha missat en hel del. Bilen är en Renault Clio -99 1,4, tror motorbeteckningen är E7F.

Micke

Har du provat med torx?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
29 november 2015 · 6 570 Inlägg

Åh, denna har jag bytt en gång och förmodligen den sista gången också big_smile
Minns jag rätt nu så var de en torx 40 bakom en platskåpa för löphjulet

Lättast blir att ta av hjulet och sen kolla/jobba snett under ifrån.

De/Dem
mogadonien
30 november 2015 · 8 Inlägg

Tack för svaren! ska kolla torx när jag kommer hem till helgen.

Malheus vart satt plastkåpan? I centrum på spänningshjulet verkar det va metall bara... men den kanske har trillat av.

Trodde hjulet satt för långt ner för att komma åt spänningshjulet därifrån men ska testa att ta av det!

Micke

xXSammy
30 november 2015 · 6 570 Inlägg

http://i1085.photobucket.com/albums/j427/scoobiemandan/Renault%20Forums%20Stuff/P1010013.png

Kanske ser mer ut såhär?

De/Dem
mogadonien
3 december 2015 · 8 Inlägg

Inte riktigt, skruven som är inringad med rött finns inte, och jag tror inte det får plats någon skruv där heller... justerskruven däremot ser ut ungefär så, bara mycket kortare.

closer
3 december 2015 · 79 Inlägg

Hej! Om den bulten saknas har du en liten förklaring varför remmen sitter löst.
I den lilla "rännan" ska det sitta 2 bult. Den man ser på bilden inringad i rött. Den kommer man åt uppifrån. OCH så finns det en till i samma ränna. Men den ser du underifrån. Eller snarare från hjulhuset. Öppna den lilla plastluckan och titta snett uppåt framåt. Om du ser svänghjulet i hjulhuset så har plastluckan troligtvis ramlat bort.

Om jag inte minns fel så har dom två bultarna samma dimension. Så ta loss den andra så kan du köpa en likadan.

mogadonien
4 december 2015 · 8 Inlägg

Tack för svaren o hjälpen! Bilden måste va från en annan motortyp för det ser inte ut så på min...bulten som är inringad med rött skulle inte få plats för "rännan" är så kort. MEN jag tror jag löste problemet iallafall! Fick ner en mobil och lyckades ta kort och såg att det i navet på spänningshjulet satt ett halvt igenskitat 6 mm insex-hål som kunde skruvas upp för att lossa och flytta på hjulet. Så nu är remmen spänd och batteriet laddar och nu håller jag istället på och googlar på "missljud generatorrem" för den låter ksch-ksch-ksch-ksch-ksch hela tiden smile ingen aning om vad det kan vara, hoppas på inget skadligt...

closer
4 december 2015 · 79 Inlägg

Låter som remmen ligger emot nånstans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang