Får man ut nån bra effekt av att chippa f10 523?

panda666
29 november 2015 · 4 228 Inlägg

Hej!

Har läst på som fan överallt men verkar inte få nån vettig eller svar alls. Som rubriken..är det någon här som har chippat eller på något sådant vis fått ur mycket effekt ur f10 523??? är väldigt sugen på att skaffa en sån och vill helst inte ha dieseln eller 4ans bensinare med turbo. Vet att 523an har ingen turbo och jag har frågat Vtech tuning om deras chipp som ger 60+hk vid chip. Dom säger att det går..Så jag undrar om nån här har testat???

Bästa hälsningar

dawwe ...has left the building...
29 november 2015 · 4 474 Inlägg

523i F10 med "3-liters sexan"... 3-liters sexan går att "chippa" till ungefär samma effekt som 528i F10 då båda har ungefär likadana motorer i grunden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
panda666
29 november 2015 · 4 228 Inlägg

dawwe skrev:
523i F10 med "3-liters sexan"... 3-liters sexan går att "chippa" till ungefär samma effekt som 528i F10 då båda har ungefär likadana motorer i grunden...

är verkligen 23an 3 liter? trodde den va 2.5?? har 528an turbo?
så vart kan man trimma/chippa dom? har inte sett ett enda ställe förutom vtech?
litar inte på dieseln och turbos;) därför vill jag har 523 och chippa den.

dawwe ...has left the building...
29 november 2015 · 4 474 Inlägg

Ja 523i & 528i F10 F10 (2010-2011) F11 (2011) har båda en snarlik 3-liters sexa men med "olika trimningsgrad"...
Var du skall chippa den får du fråga någon annan, men rådet är att göra det hos ett känt företag med garantier o inte de högsta effektsiffrorna (på pappret iaf...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 november 2015 · 10 427 Inlägg

Man lär nog se till att man har ett insug som motsvarar 272hk-varianterna av N53 om man ska "chippa" och få 60hk. Det är inte helt lätt att ha koll på alla utföranden som finns på N53-sexorna (eller N52 innan dessa).

panda666
29 november 2015 · 4 228 Inlägg

steifan skrev:
Man lär nog se till att man har ett insug som motsvarar 272hk-varianterna av N53 om man ska "chippa" och få 60hk. Det är inte helt lätt att ha koll på alla utföranden som finns på N53-sexorna (eller N52 innan dessa).

Dom enda som jag sett som trimmar just 523an är vtech som det kostar runt 8.000^^

så nog borde dom ha insug o andra grejer som skulle behövas för dom pengarna.

Men är det ingen här som har gjort det? Känns som att nästan ingen har 523an^^
alla har turbo dieseln och bensin dieseln. Men tror inte jag vill ha dom för att jag orkar inte pynta för nya turbo ifall det skulle rasa. Så 6an känns bra.

så om nån har tips på flera firmor som trimmar just 523an och vilka resultat dom fick så blir jag väldigt tacksam.

dawwe ...has left the building...
29 november 2015 · 4 474 Inlägg

Panda: Vtech byter kanppast nån hårdvara för 8000 den saken är tämligen säker...Nytt insug kostar typ 4000 hos BMW (kan kanske gå att hitta beg). Sen tillkommer arbetet att byta, skruvar man snabbt säg 3 timmar eller typ 2000 kr i arbete...Du hör själv att det räcker inte med 8000 för allt detta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
panda666
29 november 2015 · 4 228 Inlägg

dawwe skrev:
Panda: Vtech byter kanppast nån hårdvara för 8000 den saken är tämligen säker...Nytt insug kostar typ 4000 hos BMW (kan kanske gå att hitta beg). Sen tillkommer arbetet att byta, skruvar man snabbt säg 3 timmar eller typ 2000 kr i arbete...Du hör själv att det räcker inte med 8000 för allt detta...

heh tänkte fel då, men undrar verkligen hur dom gör då. och konstigt att man inte hittar andra som har gjort detta. är det ingen som har köpt 523an? och varför?

jag skulle lätt kunna tänka mig köpa en sexa utan turbo där man kan plocka ut 60hk med bara chip/programvara.

jag hittar verkligen nästan ingen info nånstans på nätet

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 november 2015 · 10 427 Inlägg

panda666 skrev:

steifan skrev:
Man lär nog se till att man har ett insug som motsvarar 272hk-varianterna av N53 om man ska "chippa" och få 60hk. Det är inte helt lätt att ha koll på alla utföranden som finns på N53-sexorna (eller N52 innan dessa).

Dom enda som jag sett som trimmar just 523an är vtech som det kostar runt 8.000^^

så nog borde dom ha insug o andra grejer som skulle behövas för dom pengarna.

Men är det ingen här som har gjort det? Känns som att nästan ingen har 523an^^
alla har turbo dieseln och bensin dieseln. Men tror inte jag vill ha dom för att jag orkar inte pynta för nya turbo ifall det skulle rasa. Så 6an känns bra.

så om nån har tips på flera firmor som trimmar just 523an och vilka resultat dom fick så blir jag väldigt tacksam.

Inte säkert att det behövs något insug på 523. Men för tex 325i med N53 så finns det kit med insug och programvara man kan köpa för ca 15000, ev något liknande för 125i Coupé med 3l N52-sexa osv. Men det finns många versioner så det blir lite förvirrande att hitta rätt info på nätet tongue

panda666
29 november 2015 · 4 228 Inlägg

dieseln är så jäkla populär, finns jättemånga på blocket men jag kör bara 30km fram o tbax till jobbet så tror inte det behövs för mig, motorn kommer nästan inte hinna bli varm, samt har hört att turbon rasar jämnt på dom.
man e så jäkla rädd för turboras^^

Powe_R
29 november 2015 · 414 Inlägg

panda666 skrev:
dieseln är så jäkla populär, samt har hört att turbon rasar jämnt på dom.
man e så jäkla rädd för turboras^^

Intressant, vart har du hört det? Jag har då aldrig hört talas om turboras på F10 diesel?

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
panda666
30 november 2015 · 4 228 Inlägg

Powe_R skrev:

panda666 skrev:
dieseln är så jäkla populär, samt har hört att turbon rasar jämnt på dom.
man e så jäkla rädd för turboras^^

Intressant, vart har du hört det? Jag har då aldrig hört talas om turboras på F10 diesel?

Det ska vara väldigt vanligt vad jag har läst. har googlat mycket. Finns folk från hela världen som har skrivit att dom har råkat ut för turboras samt kamkedjan som har gått sönder. kedjan just på f10 520dieseln.

tror de för 2010-2011 modellerna eller nått. Men jag är mest sugen på 6an utan turbo för dom är pålitligast. Bmw borde aldrig ha gått in i turbo grejen.. åtminstone borde dom bygga turbos som håller.

panda666
26 december 2015 · 4 228 Inlägg

Istället för att starta ny tråd så tänkte jag fråga här istället.

Tänker köpa en f10 sedan snart och tänkte mig mest 523 2010-2011 eftersom jag bara har 15km till jobbet, kanske dieseln hinner inte värmas upp på den sträckan?

vilken motor tycker ni håller bäst? eller skulle passa mig mest? är orolig för turboras samt 520dieselns dåliga kedja, har läst att många 520d har kedjan som rasar samt turboras, vad tycker ni? vågar man skaffa 520d? hinner den bli varm på 15km?

hälsningar

Senast redigerat av panda666 (26 december 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang